یورگن تریتین، عضو کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان اعلام کرد برخی تلاش می‌کنند ناتو را قوی جلوه دهند اما این ائتلاف تمامیت و انسجام خود را از دست داده است.

«یورگن تریتین/Jurgen Trittin» عضو بوندستاگ در مقاله ای که در اشپیگل منتشر شد نوشت: ناتو تنها به «سایه» آنچه که قبلا بوده تبدیل شده است.

وی افزود، برخی مانند «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با گفتار و کردارش تلاش می کنند جلوه خوبی از ناتو ارائه دهند اما این ائتلاف تمامیت و انسجام خود را از دست داده است.

این  سیاستمدار آلمانی همچنین گفت: اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه درباره ناتو درست است. مکرون پیشتر گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده است.

وی این سوال را مطرح کرد: چه چیزی از ائتلاف باقی می ماند وقتی بزرگترین اقتصاد جهان واردات خودروهای آلمانی به عنوان دومین کشور بزرگ اقتصادی جهان را تهدیدی علیه امنیت ملی خود قلمداد می کند؟

تریتین افزود: وزیر امور خارجه آلمان این موضوع را نادیده می گیرد  که دیگر ناتویی وجود ندارد. این ائتلاف در هفتادمین سالگرد تاسیس خود به سایه ای برای خود تبدیل شده است.

این عضو پارلمان آلمان با اشاره به اختلافات راهبردی بین کشورهای عضو درباره روابط با روسیه که شکل علنی گرفته است، بر این باور است که به دلیل «منافع مختلف» کشورهای عضو ناتو، این ائتلاف دیگر قادر به حفظ امنیتش نیست.

وی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران بدون مشورت با دیگر کشورهای عضو ناتو، خاطرنشان کرد یکی از این اختلافات اعضا بر سر ایران بوده است و  اظهارات مقام های اروپایی برای عمل  به وعده های خود درباره حفظ روابط تجاری با ایران بی نتیجه بوده است.

وی افزود: اگر ناتو دیگر توجهی به منافع  اساسی امنیتی اروپا ندارد، و اگر اعضای ناتو حتی امنیت اروپا را به خطر می اندازند، آلمان باید مسئولیت بیشتری بپذیرد.

وی بر استقرار راهبرد جدید حاکمیت پایدار در اروپا تاکید کرد و گفت: وقت آن رسیده که صادق باشیم.

این سیاستمدار آلمانی تاکید کرد که رویکرد جدید حاکمیت پایدار در اروپا در مقابل «مرگ مغزی» ناتو قرار می گیرد.

اوایل ماه جاری مکرون در مصاحبه با اکونومیست گفت: ما واقعا مرگ مغزی ناتو را تجربه می کنیم و اروپا باید حاکمیت نظامی خود را از سرگیرد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به همراه «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو از اظهارات مکرون انتقاد و ناتو را ستون اصلی امنیت آلمان توصیف کرد. وزیر دفاع  آلمان نیز در ارزیابی اظهارات مکرون گفت منظور او مرگ ناتو نبوده بلکه خواستار توجه بیشتر به بحران کنونی ناتو بوده است.

/ایرنا

به گزارش سلام نو، یک عضو پارلمان آلمان (بوندستاگ) از حزب سبز و عضو کمیته سیاست خارجی پارلمان این کشور گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بحران موجودیت بسر می برد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید