جلسه اول بیشتر جلسه آشنایی ست و نباید سریعا در مورد مسائل اصلی صحبت کرد و تنش ایجاد کرد البته نباید روند جلسه خواستگاری را نیز به طوری پیش برد که در خصوص مسائل حاشیه ای صحبت شود.

ازدواج سنتی یا مدرن؟

امروزه اغلب خواستگاری ها پس از آشنایی اولیه پسر و دختر در محل تحصیل یا محل کار و...صورت می گیرد.درحقیقت پس از این که دختر و پسر حرف های اولیه با یکدیگر زدند و آشنایی های مقدماتی انجام‌شد،بزرگترها وارد کار می شوند.البته امروزه هم خواستگاری سنتی وجود دارد و اغلب دخترها و پسرها در همان جلسه ی نخستین خواستگاری برای اولین بار یکدیگر را می بینند.

برخی از روانشناسان بر این اعتقاد هستند که آشنایی قبل از ازدواج مورد تایید و شیوه ی درستی نیست زیرا آسیب های زیادی دارد و معمولا این ازدواج ها دوام و پایداری چندانی ندارند.

دلیل این باور روانشناسان این است که در آشنایی قبل از ازدواج آن ها،خانواده هایشان حضور ندارند و ممکن است دو طرف کاملا از روی احساس این ارتباط را برقرار کنند و دیگر نتوانند به درستی انتخاب نمایند.

از طرف دیگر،برخی از روانشناسان هم معتقد هستند آشنایی قبل از ازدواج با توجه به شرایط روز و تغییر جامعه و جوانان،در صورتی که حد و مرزهای مشخصی داشته باشد و بیش از حد طول نکشد،مفید است.

در هر صورت چه قبل از ازدواج با کسی آشنا شده باشید و چه بخواهید سنتی ازدواج کنید،باید از مرحله خواستگاری گذشت.

درصورتی که مراسم خواستگاری به درستی برگزار شود می تواند بسیاری از مشکلات را حل کرده و از مشکلات احتمالی هم پیشگیری کند اما اگر در این جلسه صداقت وجود نداشته باشد و همراه با تنش ها و اختلاف های زیادی باشد،تبعات فراوانی نیز به همراه دارد که اگر ازدواج صورت گیرد حتی تا سال ها پس از ازدواج نیز زوجین را درگیر می کند.

شروع درست و خوب

بهتر است جلسه خواستگاری برای صحبت کردن دختر و پسر هنگامی رخ دهد که تحقیقات به طور کامل انجام شده باشد و هردو خانواده یک کلیتی از دیگری بدست آورند که منابع تحقیقات می توانند همسایه ها،دوستان و آشنایان،مراجعه به محل کارو تحصیل فرد موردنظر و...باشد؛به ویژه در شهرهای بزرگ که معمولا خانواده ها شناخت کافی و درستی از یکدیگر ندارند.

پس این کار درستی نیست که طرفین بدون هیچ گونه شناختی به طور مستقیم با یکدیگر صحبت کنند.

اگر پسر دارید و قصد دارید به خواستگاری بروید باید ابتدا با خانواده دختر تماس گرفته تا زمان مناسبی را برای این مراسم تعیین کنند.خواستگاری هایی که بدون اطلاع قبلی باشند موفقیت آمیز نیست و به نوعی هم بی احترامی به خانواده دختر است.

نکته ای که باید توجه کرد این است که پیش از مراسم خواستگاری تمامی چیزها را مشخص کنید.هردو خانواده باید پیش از این مراسم در خصوص مسائلی که قصد مطرح کردن دارند،صحبت کرده و به یک توافق برسند.

جلسه اول بیشتر جلسه آشنایی ست و نباید سریعا در مورد مسائل اصلی صحبت کرد و تنش ایجاد کرد البته نباید روند جلسه خواستگاری را نیز به طوری پیش برد که در خصوص مسائل حاشیه ای صحبت شود.

یک نفر از بزرگ‌ترهای خانواده یا بستگان باید در مراسم حضور داشته باشد زیرا او با توجه به تجاربی که دارد می تواند فضای خواستگاری را به بهترین شکل کنترل نماید و سوالات مناسب را مطرح کند البته حضور دیگر افراد باید به تعداد مناسبی باشد و نباید این مجلس را شلوغ کرد و از دیگر اعضای بستگان می توان برای دیگر مراسم ها دعوت نمود.

مزاح ظریف و لطیف می تواند در میان سخن های هردو خانواده تا حدی به صمیمیت آن ها منجر شود البته باید حد و مرز را رعایت نمود زیرا نباید منجر به اختلاف،سوءتفاهم و حتی رنجش و دلخوری شود.

بسیار مشاهده شده است که اختلافات فرهنگی و استفاده از واژگان و اصطلاحات خاص هرچند که بدون غرض بوده است منجر به سوء تفاهم های جدی شده و مانع بزرگ ازدواج دختر و پسر شده اند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید