چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید مردم نسبت به تبلیغاتی که دم از فرزندآوری می زند، دافعه دارند. صدا و سیما و دیگر دستگاه های همسو به سطحی ترین شکل ممکن توصیه به فرزندآوری می کنند و در شرایط فعلی اقتصادی کشور بیش از آنکه جامعه را نسبت به فرزندآوری راغب کنند اعصاب جامعه را نسبت به این مساله متشنج می کنند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: شعار معروف « فرزند کمتر، زندگی بهتر » برای خیلی ها به یک سبک زندگی بدل شده است. شرایط اقتصادی و معیشتی مردم هم در این راستا تاثیرگذار بوده است. اما واقعیت این است که ایران با شیب تندی به سمت سالمندی است.

به گزارش سلام نو، در برخی کشورها به شخص بالای 60 سال و در برخی دیگر به شخص بالای 65 سال واژه سالمند اطلاق می شود. اگر مبنا را شصت سالگی در نظر بگیریم در حال حاضر بیش از نه درصد از جمعیت کشور سالمند هستند.

بر اساس آخرین آماری که سه سال قبل در سال 95 منتشر شده است 9.3 درصد از جمعیت کشور و به بیانی دیگر 7.4 میلیون نفر از جمعیت ایران پا به سالمندی گذاشته است. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که این میزان تا سه دهه آینده با افزایش چشمگیری همراه خواهد بود و باید منتظر آمار سی درصدی سالمندان در کشور باشیم. طبق آمار موجود سالانه حدود 3 درصد  از جمعیت دنیا سالمند می‌شوند که این عدد برای ایران 5 درصد است.

به اعتقاد بسیاری این سیر صعودی که در افزایش جمعیت سالمندان در ایران مشاهده می شود نیازمند توجه ویژه و برنامه ریزی همه جانبه و بلندمدت است. طبعا در چنین شرایطی سیاست های تشویقی برای فرزندآوری یک نیاز مبرم به شمار می رود. با این حال در چنین شرایطی با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود سخت بتوان کسر قابل توجهی از جامعه را به ازدواج وادار کرد چه برسد به فرزند آوری.

این واقعیت که اقبال به فرزندآوری کمتر شده جای تردید ندارد. هر چند برخی رسانه ها به خاطر نظر مثبت رهبر انقلاب درباره فرزندآوری تلاش دارند روند فرزندآوری را به دروغ صعودی بدانند اما واقعیت این است که این طور نیست و همان طور که رهبری در بیاناتی در نوروز امسال گفته اند فرزند آوری باید به صورت فرهنگ درآید.

چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید مردم نسبت به تبلیغاتی که دم از فرزندآوری می زند، دافعه دارند. صدا و سیما و دیگر دستگاه های همسو به سطحی ترین شکل ممکن توصیه به فرزندآوری می کنند و در شرایط فعلی اقتصادی کشور بیش از آنکه جامعه را نسبت به فرزندآوری راغب کنند اعصاب جامعه را نسبت به این مساله متشنج می کنند.

سیاست‌های تشویقی فرزندآوری در اروپا

بد نیست نگاهی گذرا داشته باشیم به سیاست های تشویقی برخی کشورهای اروپایی برای فرزندآوری. کشورهای عموما توسعه یافته ای که البته شاید نباید آنها را ایران قیاس کرد. اما اطلاعات جالبی در این باره وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

سه سال مرخصی برای والدین فرزندان فرانسوی

در فرانسه مادران تا شش هفته پیش از تولد می توانند از 16 هفته مرخصی با احتساب حقوق و مزایای کامل برخوردار باشند. نکته جالب اینجاست که پس از این دوره هم والدین می‌توانند به مرخصی سه ساله و بدون حقوق بروند و بعد از آن بدون هیچ محدودیتی به شغل قبلی‌شان بازگردند. این به جز 1000 یورویی است که به شکل بلاعوض به افراد داده می شود. نکته جالب دیگر اینکه چنانچه خانواده‌ها به دلیل تولد فرزندشان خدمتکار استخدام کنند، دولت بخشی از این هزینه را می‌پردازد. اینها به جز اختصاص سبد کالا و امکاناتی نظیر ویزیت مجانی دکتر یا برخورداری از خدمات پرستاری در خانه است.

تسهیلات فوق العاده برای نوزادان نروژی

نروژ را می توان یکی از کشورهایی دانست که تسهیلات فوق العاده ای را برای نوزادان اختصاص می دهد. تخفیف ساعات کاری به همراه دریافت مزایای شغلی برای والدین در نروژ بین 46 تا 56 هفته است. در این کشور پس از تولد هر فرزند پدران موظف هستند دست کم 10 هفته از محل کار خود مرخصی بگیرند تا این اطمینان حاصل شود که پدران در امر نگهداری و بزرگ کردن کودکان مشارکت می کنند. کمک هزینه ویژه دولت نروژ به کودکانی که تا دو سالگی در خانه می مانند هم در نوع خود جالب توجه است. درمان رایگان هم در این کشور خیلی رایج تر از آن است که فکرش را می کنیم.

سیاست‌های حمایتی انگلیس برای مادران

52 هفته مرخصی زایمان برای زنان که 39 هفته آن با حقوق است از مهم ترین سیاست های حمایتی انگلیسی ها برای مادرانی است که تازه فرزند خود را به دنیا آورده اند. در سیاست های انگلستان در 6 هفته اول مرخصی برای مادران با 90 درصد حقوق است و مابقی آن، حداقل دستمزد. نکته قابل تامل دیگر این که در انگلستان برای هر خانواده‌ دارای فرزند حقوق هفتگی در نظر گرفته شده است.

روس‌ها و افزایش فرزندآوری پس از پوتین

روزنامه خراسان در گزارشی درباره سیاست های تشویقی فرزندآوری در روسیه نوشته است: بعد از روی کار آمدن پوتین در کشور روسیه، سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت قوت گرفت. خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند از پرداخت مالیات تا سقف معینی معاف هستند و مورد حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندشان قرار می‌گیرند. دولت برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌دهد. همچنین مادری که دارای بیش از دو فرزند می‌شود، می‌تواند کمک‌هزینه قابل‌توجهی دریافت کند. استفاده از کودکستان رایگان، حمایت مالی به صورت سبد کالا و پرداخت نقدی به خانواده ها از دیگر موارد حمایتی است. از طرف دیگر نمایندگان مجلس روسیه تلاش کردند قانونی که توسط «جوزف استالین» مبنی بر جریمه مالیاتی خانواده‌های بدون فرزند تصویب شده بود را اجرایی کنند. بر این اساس مردان بدون فرزند 25 تا 50 سال و زنان 20 تا 45 سال باید 6 درصد درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید