وضعیت آلودگی هوا به خاطر پدیده وارونگی است که هر ساله رخ می‌دهد. تا امروز ۹ روز است که هوا ساکن بوده و باد نوزیده است. اظهار نظر حناچی، شهردار تهران که در بخشی از سخنانش گفته بود اگر در تهران باد بوزد وضعیت بهتر می شود مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: آلودگی هوا قصه تکراری هر ساله در پاییز است. با شروع فصل سرما در شمار زیادی از کلانشهرهای کشور و به ویژه پایتخت آلودگی هوا به حد بالایی می رسد. گفته می شود اگر شاخص آلودگی هوا به بیش از 150 برسد مدارس تعطیل خواهند شد.

به گزارش سلام نو، آن طور که محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری گفته به خاطر آلودگی هوا تا پایان این هفته زنگ های ورزش تعطیل است اما برخلاف انتظار هنوز ابلاغیه ای برای تعطیلی مدارس اعلام نشده است.

سازمان هواشناسی هم اخطاریه ای داده که در آن آمده است با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در تهران و کرج تا ظهر پنجشنبه (۲۳ آبان ماه) کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها وجود خواهد داشت.

انباشت آلاینده‌ها در شهر تهران از یک سو و نامناسب بودن تهویه به خاطر آلودگی هوا از سویی دیگر در کنار دیگر آلایندگی محیطی است اتفاقی است که هر سال در پاییز شاهد آن هستیم. مناطق شرقی، جنوب شرقی و مرکز شهر بشترین آلودگی را در خود جای داده اند.

کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران هم در استانداری تهران تشکیل شده است اما با توجه به وضعیت نامساعدی که تا پایان هفته وجود دارد بسیاری استفاده از ماسک را به ویژه برای گروه های حساس توصیه می کنند.

شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره با اشاره به تاثیر ماسک بر جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به دستگاه تنفسی، اظهار کرده است: اگر ماسک استانداردی که مورد تایید وزارت بهداشت است، در این شرایط آلودگی مورد استفاده قرار گیرد، ‌موثر خواهد بود. ماسک‌های N۹۵ و P۲ که مورد تایید وزارت بوده، دارای فیلتر قابل شست‌وشو بوده و از مراکز مجاز خریداری می‌شوند و در وهله دوم اگر درست استفاده شوند، موثر هستند.

او افزوده است: باید توجه کرد که صرف وجود ماسک ورود آلاینده‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه باید درست از ماسک استفاده کنیم و ماسک به خوبی بر روی صورت کیپ شود و از کناره‌های آن هوا وارد نشود. چنانچه به صورت صحیح از این ماسک‌ها استفاده شود، می توانند مثمر ثمر باشند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم اعلام کرده طی چند روز گذشته ۲۱۶۰نفر به دلیل مشکلات قلبی وتنفسی به اورژانس و بیمارستان مراجعه کرده‌اند.استنشاق هوای آلوده سرعت ابتلا به بیماری آسم رابین کودکان افزایش می‌دهد کودکان بایدهنگام آلودگی هوا در منزل بمانند.

تیم جدید مدیریت شهری از ابتدا یکی از مهم ترین کارویژه های خود را بهبود وضعیت آلودگی هوا قرار داد. بخش زیادی از تغییرات گسترده در طرح ترافیک را هم باید در این راستا ارزیابی کرد. در این روزها که آلودگی به اوج خود رسیده بلیت وسایل حمل و نقل عمومی به مدت چند روز نیم بها شده و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک نیز تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان نظرات متفاوتی نسبت به عملکرد شهرداری در موضوع آلودگی هوا دارند اما آمار و ارقام نشان از آن دارد که تعداد هوای پاک در پایتخت با نسبی رو به رو بوده است.

در فضای مجازی هم بحث پیرامون آلودگی هوا زیاد است. بحث هایی که تمرکز اصلی اش نقد مسئولان مدیریت شهری است.

مهشاد کریمی، خبرنگار حوزه محیط زیست در توییتر شخصی اش نوشته است: بخشی از مسئولان استان تهران با "خودروی تک سرنشین" اومدن جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تا به مردم توصیه کنن که این چند روز رو با مترو و اتوبوس برید بیاید.

یک کاربر توییتر هم با توییتی طعنه آمیز اظهار کرده تا یه هفته فقط با مترو و اتوبوس رفت و آمد میکنم فقط بخاطر اون ۵۰۰ تومن تخفیفی که واسه کاهش آلودگی هوا دادن آخر هفته هم با روزی هزار تومن پولی که پس انداز کردم یه قرص نون میخرم واسه زن و بچه ام!

وضعیت آلودگی هوا به خاطر پدیده وارونگی است که هر ساله رخ می‌دهد. تا امروز ۹ روز است که هوا ساکن بوده و باد نوزیده است.

حناچی هم در واکنش به همین مساله در بخشی از سخنانش اظهار کرده اگر باد بوزد وضعیت هوای تهران خوب می‌شود. همین یک جمله در بین صحبت های شهردار تهران بیش از همه رسانه ای شده و کسی به باقی حرف های او نپرداخته است. کاربران زیادی در توییتر با این جمله شوخی و بسیاری هم نقدهای تند و تیزی نسبت به شهردار تهران کرده بودند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید