چند سالی است که صدا و سیما دست به تولید برنامه هایی با سبک و سیاق برنامه های پر مخاطب شبکه های خارجی با همان دکور و ... زده است، که این موضوع با تکرار موجب می شود سوالاتی مطرح شود که صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران تا کی این روند کپی از شبکه های خارجی دیگر را تکرار خواهد کرد.

حضور افراد چهره در قامت یک مجری می تواند اثرات مخربی را در دراز مدت بر بدنه سازمان صدا و سیما وارد آورد .

برنامه برنده باش

برنامه برنده باش نمونه ای کاملا کپی از برنامه های متعدد خارجی است که نمونه های زیادی دارد و نسخه هندی آن با اجرای آمیتا باچان، شباهت بیشتری نسبت به نمونه ترکیه ای،‌آمریکایی و روسیه ای این برنامه دارد.

برنامه عصر جدید

برنامه «عصر جدید» نیز نمونه کپی شده از برنامه مشهور «آمریکاز گات تلنت» است و عملاً جز برخی جزئیات مابقی همه کپی از این برنامه است، سیامک احصایی طراح صحنه این برنامه حتی دکور برنامه و ضربدر های روی میز را از روی این برنامه در شبکه آمریکایی NBC کپی کرده است و در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود اجرای احسان علیخانی شبیه به اجرای «رایان سیکرست» و استایل آریا عظیمی‌نژاد شبیه به «سیمون کاول» داور مسابقه آمریکایی است.

برنامه دورهمی

برنامه «دورهمی» نیز کپی کامل از روی برنامه Comedy night with kapil تولید کشورهندوستان است.

برنامه شبی با عبدی یا همان عبدی شو که کپی از برنامه «آلن شو» بود، حتی درباره کپی اجرا و برنامه سازی عادل فردوسی پور در «نود» و «فوتبال ۱۲۰» از روی دست گری لینه کر و برنامه «Match of the day» هم شائبه هایی مطرح است.

ساخت برنامه های این چنینی هر چند در کلیت اتفاق خوبی است چون با نگاهی به مخاطب این برنامه ها می توان به این نکته پی برد که این برنامه ها معمولا پر تماشاگر هستند، اما اینکه این روند تقلید و برنامه سازی تا چه زمان ادامه دار خواهد و تا کی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می خواهد به این تقلید در برنامه سازی ادامه دهد، بحثی است که کارشناسان این حوزه باید در این خصوص مصرح کنند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : خبر تولید فیلم و برنامه های تلویزیون ایران از نمونه های خارج از کشور موضوع جدیدی نیست، موضوعی که در این اواخر شدت بیشتری گرفته است، به بهانه تولید و پخش برنامه اعجوبه ها که کپی ایرانی از برنامه ای خارجی با اسم کله‌گنده‌های کوچک «little big shots» به سبقه این تولیدات در ادامه اشاره خواهیم کرد.

برنامه اعجوبه ها با موضوع  رقابت کودکان برای کشف استعدادشان، با اجرای مهران غفوریان که چند شبی است پخش آن از شبکه ۳ آغاز شده است، کپی برابر اصل برنامه خارجی کله‌گنده‌های کوچک؛ «little big shots» با اجرای «استیو هاروی» شومن معروف هالیوودی است، از دکور و مبل هایی که در این برنامه به کار رفته تا حتی سبیل مهران غفوریان هم به تقلید از از هاروی است.

بیشتر بخوانید :

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید