دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در دفاع از احیای وزارت بازرگانی به سلام نو گفت: ما سالانه میلیون ها تن محصولات کشاورزی تلفات می دهیم اگر بتوانیم بازار صادرات برایش ایجاد کنیم این کار مخالفت با تولید است؟ ما فشل ترین سیستم توزیع را در کشور داریم. چه کسی باید این سیستم را اصلاح کند؟ هزینه ای که در سیستم توزیع به کشور تحمیل می شود، میلیاردی است. چه کسی می خواهد خرده فروشی و اصناف و ... را سازماندهی کند؟  

سلام نو – سرویس اقتصادی: یک فعال اقتصادی معتقد است احیای وزارت بازرگانی نه تنها به ضرر تولید در کشور نیست بلکه در صورت سازماندهی شدن این حوزه برآیند کلی تشکیل مجدد این وزارت خانه به سود تولیدکنندگان و در جهت رونق تولید در کشور است.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به الزامات راه اندازی مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: ما در کشور احتیاج به سازمانی داریم که هم بازار را تنظیم کند، هم به معنای واقعی کلمه واردات را مدیریت کند نه اینکه واردات را بدون حساب کتاب ممنوع کند و هم روی توسعه صادرات کار کند. در حال حاضر مهم ترین مشکل واحدهای تولیدی پیدا کردن بازار است. بیشتر باید روی مدیریت واردات مواد اولیه و سپس پیدا کردن بازار برای بنگاه های اقتصادی تمرکز کرد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: به نظر می رسد ما ساختار تجاری درستی نداریم. ما یک روز معاونتی در ریاست جمهوری به عنوان امور بین الملل داشتیم که توسعه روابط بین الملل بخشی از کارش بود. یک معاونت هم در وزارت خارجه به عنوان معاونت بین الملل داشتیم که کارهای اقتصادی را پیگیری می کرد. در کنار اینها وزارت بازرگانی هم داشتیم. با این حال ما در تجارت در استفاده از فرصت ها همواره مشکل داشتیم.

او افزود: حالا آمده ایم همه اینها را در وزارت صمتی که مجموعه بزرگ و پرحاشیه ای است ادغام کرده ایم و عملا با این کار تجارت به کنار رانده شده است. در طی این سالها ما هیچ برنامه ریزی خاصی برای تجارت نداشته ایم و سازمان توسعه و تجارت را هم چند سالی به کما برده ایم. هرچند مدتی است که تحرکاتی در این سازمان شاهدیم.

حسینی در پاسخ به این شبهه که برخی می گویند تشکیل وزارت بازرگانی هزینه زا است، اظهار کرد: تشکیل وزارت بازرگانی هزینه زا نیست چرا که ما وزارت بازرگانی و صنعت را با هم ادغام نکردیم بلکه این دو وزارت خانه را به هم متصل کرده ایم. به همین دلیل تشکیل وزارت خانه بازرگانی با تفکیک پرسنل و نیرو امکان پذیر است. باید یک وزارتخانه چابکی ایجاد شود که عمده وظیفه اش مدیریت واردات و توسعه صادرات باشد. تشکیل وزارت بازرگانی بدون اینکه بخواهد هزینه اضافی به کشور تحمیل کند یک امر ضروری است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: ما می توانیم با استفاده از دانش های جدید و دیجیتال بسیاری از کارها را توسعه دهیم. مساله ای که به نظر می رسد ضعف ما در آن محسوس است. وزیر صمت مجبور است خودش را درگیر هزاران واحد تولیدی کند اما چون بازار ندارد مشکلات سر جای خودش باقی است. وزارت صمت نشان داده توان یافتن بازار را ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی تلاش دارند با تهمت، وزارت بازرگانی را وزارت واردات بنامند، یادآور شد: این کار نوعی فرافکنی است و به نظر می رسد عده ای به اسم تولید می خواهند تجارت را زیر کلید خود نگه دارند. اتفاقا مافیایی در کشور وجود دارد که اجازه نفس کشیدن به بخش تجاری کشور را نمی دهد.

او با اشاره به نظر مخالفان احیای وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: مدیریت واردات یعنی مخالفت با تولید؟ توسعه صادرات یعنی مخالفت با تولید؟ تنظیم بازار یعنی مخالفت با تولید ؟ اتفاقا هر سه اینها در راستای تولید است. اینکه برخی تشکیل وزارت بازرگانی را مخالف رونق تولید می دانند تهمت است. ما سالانه میلیون ها تن محصولات کشاورزی تلفات می دهیم اگر بتوانیم بازار صادرات برایش ایجاد کنیم این کار مخالفت با تولید است؟ ما فشل ترین سیستم توزیع را در کشور داریم. چه کسی باید این سیستم را اصلاح کند؟ هزینه ای که در سیستم توزیع به کشور تحمیل می شود، میلیاردی است. چه کسی می خواهد خرده فروشی و اصناف و ... را سازماندهی کند؟

او ادامه داد: ما با دادن شعارهای تند و بی منطق به کشور ظلم می کنیم. فکر می کنند اگر تجارت زیرمجموعه صنعت قرار بگیرد مشکلات صنعت حل می شود در حالی که تجارت پیشران صنعت است. اگر اصناف شبکه توزیع را در اختیار کالای خارجی و قاچاق نگذارند و در اختیار شبکه تولید کشور قرار بدهند چه کسی نفع می برد؟ ما صادرات و شبکه توزیع در کشور را رها کرده ایم و فکر می کنیم با در اختیار قرار دادن همه چیز برای تولیدکنندگان همه مشکلات حل می شود. همه جای دنیا می گویند سیاست های ارزی را باید با سیاست های تجاری تتنظیم شود اما اینجا تجارت تابعی از صنعت فشل کشور است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به احتمال تصویب یا تصویب نشدن احیای وزارت بازرگانی گفت: متاسفانه فضاسازی و شعارهای تند در کشور بیشترین نقش را دارد. موافقان احیای وزارت بازرگانی چون مورد اتهام طرفداری از واردات هستند در اقلیت هستند. با این حال با توجه به اراده ای که در دولت و ریاست مجلس می بینم تصور می کنم مجمع تشخیص این استدلال ها را بپذیرد. امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و شاهد راه اندازی وزارت خانه چابکی باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید