طبق آمارهای سال ۲۰۱۸ ارزش کل صادرات زعفران ۲۱۸ میلیارد دلار است. از این میزان حدود ۱۸.۴ درصد دست چین، ۱۴.۵ درصد دست هند است. به نظر می رسد اگر تدابیر لازم برای بهبود وضعیت زیرساخت ها در عرصه صادرات اندیشیده نشود باید منتظر سقوط جایگاه ایران در صادرات زعفران بیشتر از این هم باشیم.

سلام نو - سرویس اقتصادی: ایران علی رغم اینکه یکی از قطب های مهم کشور در تولید زعفران است این روزها نمی تواند آن طور که باید و شاید از موهبت فراوانی طلای سرخ در کشور استفاده لازم را ببرد.

به گزارش سلام نو، نگاهی گذرا به وضعیت صادرات این کالا در کشور به خوبی نشانگر وضعیت نه چندان مناسب زعفران کاران در کشور است. با نگاهی آماری به صادرات زعفران در کشور می توان به وضوح دریافت ایران بازار صادرات این محصول را از دست داده است.

صادرات زعفران و افت محسوس ایران

براساس آمار‌های جهانی در سال ۲۰۱۸ ایران اگرچه بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در جهان است اما در رده بندی صادرات این محصول پس از هند و چین جایگاه سوم صادراتی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تولید زعفران قدمتی به اندازه ۳ هزار سال در کشور ما دارد.

اگرچه در سال های اخیر از سرمازدگی همواره به عنوان یکی از مهم ترین دلایل افول در صنعت زعفران یاد می شد اما واقعیت این است که بازاریابی پر ایراد ، برند سازی ضعیف ، سورتینگ و بسته بندی‌های نامناسب باعث شده تا ایران از جایگاه پیشین خود به جایی برسد که هند و چین از او پیشی بگیرند.

طبق آمارهای سال ۲۰۱۸ ارزش کل صادرات زعفران ۲۱۸ میلیارد دلار است. از این میزان حدود ۱۸.۴ درصد دست چین، ۱۴.۵ درصد دست هند است. به نظر می رسد اگر تدابیر لازم برای بهبود وضعیت زیرساخت ها در عرصه صادرات اندیشیده نشود باید منتظر سقوط جایگاه ایران در صادرات زعفران بیشتر از این هم باشیم.

در این بین نباید از نقش تحریم در افت صادرات کشور در کالای مهمی همچون زعفران غافل شد. غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران با تایید همین امر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرده است. شرایط تحریم بسیاری از بازار‌هایی که از ۴۰ سال گذشته در دست تجار ایرانی بوده است هم اکنون وجود برخی محدودیت‌ها در امر صادرات موجب شده سایر رقبا جای ما را بگیرند. به اعتقاد او نمی‌توان انتظار داشت در چنین شرایطی بتوان در صادرات جایگاه اول در دنیا را به خود اختصاص داد.

گلایه زعفران کاران از دلال ها

این روزها زعفران کاران هم روزهای خوبی را سپری نمی کنند. پای صحبت آنان که بشینیم گلایه های زیادی از آنان می شنویم. یک عضو شورای ملی زعفران به ایسنا گفته کشاورزان مجبورند زعفران را ارزان بفروشند و دلالان سود اصلی را می‌برند.

علی حسینی در این باره اظهار کرده اقدام سازمان تعاون روستایی برای خرید زعفران حداقل به ثبات قیمت این محصول در بازار کمک خواهد کرد و موجب تعادل بین تقاضا و عرضه زعفران می‌شود. با این اقدام دست دلالان که زعفران را به قیمت ارزان از کشاورزان می‌خرند و به قیمت نجومی می‌فروشند، کوتاه خواهد شد.

به گفته عضو شورای ملی زعفران بیش از ۷۰ درصد زعفران‌ کاران کشور سطح زیر کشت شان حداکثر یک هکتار است. بر این اساس به طور تقریبی می توان گفت این افراد چیزی بین 5 تا 7 کیلو زعفران برای فروش دارد. با این حال این روزها ماندن گل‌های زعفران بر روی زمین از اصلی ترین معضلات کشاورزان است. همین اصلی ترین دلیلی است که کشاورزان را مجبور می‌کند که زعفران را به قیمت ارزان بفروشند. در چنین شرایطی دلالان از این فرصت به دست آمده سوء استفاده کرده و این محصول را در حاشیه شهرها می فرستند و پس از پاک‌کردن تلاش می کنند تا به سازمان تعاون روستایی بفروشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید