به گفته رئیس جمهوری ترکیه، وی هنوز تصمیمی برای سفر به آمریکا نگرفته است و ترامپ نیز سفر اردوغان را تایید یا تکذیب نکرد.

به گزارش سلام نو، با وجودی که چند روزی به سفر رئیس جمهوری ترکیه به واشنگتن و دیدار با همتای آمریکایی‌اش نمانده است اما خشم آنکارا از تحریم‌های روزافزون اخیر کنگره علیه خود و نیز سفر احتمالی فرمانده نیروهای "سوریه دموکراتیک" به آمریکا، شک و تردیدهای بسیاری درمورد این سفر رئیس جمهوری ترکیه به وجود آورده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، قرار است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ۱۳ نوامبر برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر کند اما همراه با افزایش شک و تردیدها پیرامون انجام این سفر، اردوغان هم تاکید کرد، هنوز درباره آن تصمیمش مشخص نیست. وی بدون ارائه جزئیات بیشتری گفت، سوالاتی پیرامون این سفر وجود دارد.

ترامپ هم سفر اردوغان به واشنگتن را تأیید یا تکذیب نکرد و در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: روابط خوبی با اردوغان داریم و توافق‌نامه‌ای که اخیرا درباره سوریه امضا کردیم به شکل بسیار خوبی اجرایی می‌شود.

تصمیماتی که کنگره آمریکا چند روز پیش به ویژه درباره پیش‌نویس قانون اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه در واکنش به عملیات نظامی "چشمه صلح" این کشور در شمال شرقی سوریه گرفته و از طرفی هم به نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی ترکیه در سال ۱۹۱۵ اذعان کرده، ترکیه را به شدت خشمگین کرده است.

اما بیشترین مسأله‌ای که سفر اردوغان را تهدید می‌کند، اقدامات قانون‌گذاران آمریکایی برای ترتیب دادن سفر قریب‌الوقوع مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک به واشنگتن است؛ نیروهایی که آنکارا آنها را در ارتباط مستقیم با حزب کارگران کردستان "پ‌ک‌ک" می‌داند که علیه نظامیان و غیرنظامیان ترکیه دست به حملات "تروریستی" می‌زنند و در اثر آن هم ده‌ها ترکیه‌ای کشته و زخمی شده‌اند.

در همین راستا، چند روز پیش، وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد، پرونده درخواست بازداشت عبدی و تحویلش به آنکارا را تکمیل و برای وی کارت قرمز بازداشت بین‌المللی صادر کرده است. این وزارت‌خانه اعلام کرد، پرونده را به وزارت‌ خارجه ترکیه فرستاده تا این وزارتخانه پرونده را در اختیار طرف‌های بین‌المللی ذی‌ربط قرار دهد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اردوغان از دولت آمریکا خواست عبدی را به آنکارا تحویل دهد.

روز جمعه هم فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت، عبدی، رهبری تروریستی از سوی پلیس اینترپل تحت تعقیب است و تروریستی است که کارت قرمز در حق او صادر شده است.

وی افزود: مردم ترکیه نمی‌توانند تلاش‌ها برای دعوت از عبدی جهت سفر به آمریکا به منظور مشروعیت بخشیدن به وی را فراموش کنند و این مسأله سال‌ها در اذهان مردم ترکیه خواهد ماند که هم‌پیمان ما در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دنبال بالا بردن جایگاه "یک رهبر تروریستی" است.

آلتون ادامه داد: مادامی که برخی از آنها از "تروریست‌ها" مانند قهرمانان استقبال می‌کنند، مقابله با تروریسم نمی‌تواند با موفقیت انجام شود. حمایتی که آمریکا از این تشکیلات "تروریستی" می‌کند، لکه سیاهی در تاریخ این کشور است و کنگره باید در دعوت از عبدی برای سفر به واشنگتن تجدیدنظر کند و از خانواده‌های قربانیان "این گروه تروریستی" عذرخواهی کند.

منابع ترکیه‌ای می‌گویند، داخل نهاد ریاست جمهوری دیدگاه‌های مختلفی پیرامون لغو سفر اردوغان به واشنگتن وجود دارد، گروهی از مشاوران رئیس جمهوری معتقدند این سفر باید در اعتراض به سه پرونده: پیام مکتوبی که ترامپ پیش از آغاز عملیات نظامی "چشمه صلح" به اردوغان فرستاد و بررسی تصمیمات اخیر کنگره را تسهیل کرد و از فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک خواست به واشنگتن سفر کند، لغو شود.

موضوع سفر عبدی به واشنگتن برای ترکیه از حساسیت بیشتری برخوردار است و آنکارا از این مساله هراس دارد که ترامپ به عمد زودتر از دیدار با اردوغان با عبدی دیدار کند و شاید هم به عمد به گرمی از عبدی استقبال کند؛ مساله‌ای که می‌تواند در سطح داخلی ترکیه به ضرر اردوغان باشد و این سفر نتیجه عکس دهد.

در مقابل، گروه دیگری در نهاد ریاست جمهوری معتقدند، لغو این سفر ممکن است روابط بحرانی دو کشور را متشنج‌تر کند و یک فرصت تاریخی برای لابی ضد ترکیه در دولت و کنگره آمریکا باشد تا روابط ترکیه و آمریکا را بیشتر تخریب کنند.

همچنین برخی از اعضای این گروه معتقدند، این سفر می‌تواند فرصتی برای حل برخی اختلافات میان دو کشور به ویژه در ارتباط با پرونده جنگنده‌های اف-۳۵ و موشک‌های دفاعی پاتریوت باشد، چرا که آنکارا امیدوار است با خرید سامانه پاتریوت آمریکا به برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ بازگردد و به دلیل خرید سامانه موشکی اس - ۴۰۰ روسیه، تحریم‌های جدیدی علیه ترکیه اعمال نشود.

به دنبال تحریم‌های اخیر کنگره، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، این طرح با روح شراکت میان دو طرف مداوم در قالب ناتو همخوانی ندارد. این وزارتخانه اعلام کرد، مسوولان آمریکایی که با گفتار و کردار خود تفاوت میان کشور متحد و سازمان تروریستی را نادیده می‌گیرند و به مشروعیت یک فرد "تروریستی" (عبدی) اذعان می‌کنند، باید بدانند که با تهدیدها برای اعمال تحریم‌های یکجانبه نمی‌توانند هیچ چیزی را محقق کنند.

وزارت خارجه ترکیه از کنگره خواست، بهره‌برداری از مسائلی را که هیچ ارتباطی به روح روابط میان دو طرف ندارد، متوقف کرده، آنها را در سیاست داخلی گنجانده و مطابق با مشارکت و اتحاد بین دو کشور رفتار کند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید