رقبای سیاسی حداد عادل با این فشارهای بی‌سابقه می‌خواهند سهم بیشتر در انتخابات داشته باشند. آن طور که فعالین سیاسی اصولگرا گفته‌اند مسئولیت شورای وحدت با حداد است و قرار است کارهای اجرایی انتخابات زیر نظر او انجام شود، اما جامعه روحانیت به این اقدامات و فعالیت‌ها نظارت کند.

سلام نو – سرویس سیاسی: اظهارات جنجالی طیبه ماهروزاده، همسر غلامعلی حداد عادل، در یک برنامه تلویزیون باعث شد تا موجی از نقدها و تخریب‌ها به سوی خانواده حداد عادل روانه شود و همسر حداد عادل به عنوان بی حاشیه و بی سر و صداترین عضو این خانواده در معرض سخت‌ترین نقدها قرار گیرد.

این که سخنان طیبه ماهروزاده درباره دلیل تاسیس مدرسه، ضعف سیستم آموزشی و بسیار موارد دیگر قابل نقد است مسئله‌ای نیست که قابل کتمان باشد و درباره آن بسیار حرف زده شده. ماهروزاده با پذیرفتن سخن گفتن در برنامه زاویه شبکه چهار نشان داد نه تنها لیافت تکیه زدن بر کرسی شورای عالی آموزش و پرورش را ندارد بلکه اساسا از فرزانگی، خرد و دقت کلام یک استاد دانشگاه نیز بی‌بهره است.

اما سخنان همسر حداد عادل جنبه‌ای دیگر نیز دارد که در این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته و آن اثرات سیاسی چنین سخنانی در معادلات سیاسی کشور به خصوص درون جبهه اصولگرایان است.

آنان که فضای سیاسی ایران را می‌شناسند می‌دانند یک "تکرار" یا یک "دیدار با تتلو" یا حتی یک "نیم جمله" چه تاثیر مهمی بر معادلات سیاسی می‌گذارد. یک تکرار، یک لیست را به مجلس می‌فرستد، یک دیدار آبروی یک نامزد انتخابات را می‌برد و یک "من حقوق‌دان هستم نه سرهنگ" معادلات مناظره را زیر و رو می‌کند.

در چنین فضای سیاسی پیچیده، ملتهب و مستعدی سخنان طیبه ماهروزاده می‌تواند معادلات داخلی اصولگرایان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد به خصوص اگر از آن‌ها استفاده درستی شود.

طیبه ماهروزاده کیست؟

طیبه ماهروزاده دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دارد و طول چهل سال گذشته با عناوین چونی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر پژوهشکده مطالعات زنان دانشگاه الزهرا و دانشیار دانشگاه الزهرا، همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیات موسس انجمن فلسفه ایران، عضو هیات امنای سازمان انجمن اولیا و مربیان، موسس شبکه زنان دانشمند مسلمان و سردبیری چندین مجله تخصصی و… فعالیت کرده است. او همچنین عضو شورای عالی آموزش و پرورش است.

او در کنار همسرش، غلامعلی حداد عادل از جمله کسانی است که از روزهای نخست انقلاب در تصمیمات آموزشی کشور دخیل بودند.  آن‌چنان که گفته شد جالب توجه این است که غلامعلی حداد عادل علاوه بر عضویت در شورای انقلاب فرهنگی، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده و در همه تصمیمات مهم و غیرمهم آموزشی کشور در دو حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم نقش داشته.

چرا به طیبه ماهروزاده حمله شد؟

اظهارات طیبه ماهروزاده آن چنان پر نقص و پر ایراد بود که نمی‌شد از کنارش به سادگی گذشت. اصلاح‌طلب و اصولگرا به اظهارات عجیب وی تاختند به خصوص این که او در حالی نظام آموزشی جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد که خود و همسرش از موثرترین تصمیم‌گیران آن در چهار دهه گذشته بودند.

اما موج مهاجمین و مدافعین او نشان می‌داد ماهروزاده بهانه یک دعوای سیاسی اساسی درون اصولگرایان است، دعوایی که تا قرارگاه سایبری این جریان هم پیش رفته است. همانطور که بخشی از منتقدین اصولگرا و اصطلاحا انقلابی بدون منطق و بی‌نهایت تند خانواده حداد را آماج تیرهای خود قرار دادند بخشی از مدافعین هم از هیچ تلاشی برای تطهیر آن‌ها کوتاهی نکردند.

واقعیت این است که طیبه ماهروزاده در تله‌ای افتاد که رقبای سیاسی همسرش در جناح اصولگرا برای او تهیه کردند، تله‌ای که باعث شد تا یکی از زنان قدرتمند پشت پرده سیاست ایران چنین مفتضحانه به جلوی پرده بیاید و این چنین اعتبار و چهره خود را مخدوش کند.

رقبای سیاسی حداد عادل با این فشارهای بی‌سابقه می‌خواهند سهم بیشتر در انتخابات داشته باشند. آن طور که فعالین سیاسی اصولگرا گفته‌اند مسئولیت شورای وحدت با حداد است و قرار است کارهای اجرایی انتخابات زیر نظر او انجام شود، اما جامعه روحانیت به این اقدامات و فعالیت‌ها نظارت کند.

این به آن معنا است که یک بار دیگر حداد عادل از موثرترین چهره‌های اصولگرایان برای انتخابات مجلس است و هر کس از میان اصولگرایان بخواهد به بهارستان امید داشته باشد باید با او به توافق برسد. برخی از اصولگرایان که در تندروی از حداد کم ندارند می‌خواهند با چنین فشارهایی سهم بیشتری از او بگیرند.

حداد با وجود تمام ناکارآمدی‌ها همچنان از موثرین اصولگرا است، هسمرش در عالی‌ترین نهادهای آموزشی کشور حضور دارد، فرزندش مدیر داخلی شبکه این خانواده در مدارس فرهنگ و دیگر نقاط حساس است و حتی پسر خواهر حداد عادل هم مدیر شبکه است. رقباسی سیاسی حداد معتقدند خانواده حدادعادل و بستگان و وابستگانش بیش از حد معمول قدرت گرفته‌اند و حالا باید بخشی از این قدرت و نفوذ را با آن‌ها تقسیم کنند.

این نخستین اختلاف با حداد عادل نیست، اما احتمالا نشانی از مهم‌ترین آنان است. جریانی که اینقدر توان و هوشمندی دارد که همسر حداد عادل را در چنین مخمصه‌ای گرفتار کند حتما گام‌هایی جدی‌تر هم برای آینده این بازی بزرگ تدارک دیده است، چنان چه شنیده شد که بنیاد مستضعفان به دنبال تعیین و تکلیف زمین مدرسه حداد عادل است.

آیا حداد عادل یکی از قربانیان مهم روی کارآمدن دولت مطلوب و محبوب اصولگرایان برای سال 1400 خواهد بود؟ دولتی که قرار است جوان و انقلابی باشد؟ یا نه حداد می‌تواند با تکیه بر قدرت و روابط خود از این بازی جان سالم به در ببرد؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید