دفتر کمیسیونر رشد سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد از زمان آغاز ناآرامی‌ها در هائیتی تاکنون حداقل ۴۲ نفر طی اعتراض‌های خیابانی کشته شده‌اند.

به گزارش سلام نو، سازمان ملل اعلام کرد که از زمان آغاز ناآرامی‌های اواخر شهریور در هائیتی تاکنون دست کم ۴۲ نفر طی اعتراض‌های خیابانی کشته و ۸۶ نفر زخمی شده‌اند.

دفتر کمیسیونر رشد سازمان ملل در امور حقوق بشر روز گذشته گزارش داد که از اواسط سپتامبر( ۲۴ شهریور) طی ناآرامی های جدید در هائیتی ۴۲ نفر کشته شده‌اند.

در گزارش این نهاد سازمان ملل آمده است: اکثریت این آمار کشته و زخمی ها به واسطه شلیک گلوله بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی هائیتی مسئول ۱۹ مورد از آمار کشته ها بوده در حالیکه بقیه کشته ها به دلیل شلیک از سوی افراد مسلح و یا عوامل ناشناس جان خود را از دست داده‌اند.

طی این اعتراض ها دست کم یک خبرنگار کشته، ۹ خبرنگار دیگر زخمی شده اند و خبرنگاران زیادی نیز تهدید شده‌اند.

سازمان های حقوق بشری از جوونل مویس رئیس جمهوری هائیتی خواسته اند تا نیروهای امنیتی خود را به دقت کنترل کند که به استفاده غیرقانونی و بیش از حد از اهرم زور متهم شده اند.

مارتا هورتادو سخنکوی نهاد حقوق بشری سازمان ملل نیز نسبت به شمار بالای زندانیان طی اعتراض های اخیر هائینی بدون مشخص شدن اتهام و دادگاهی شدن هشدار داد.

اعتراض های اخیر هائیتی حدود ۱۶ ماه پیش آغاز شد زمانیکه معترضان نارضایتی خود را نسبت به افزایس بهای مواد غذایی و فساد مالی در دولت اعلام کردند. این نارضایتی آرام آرام به اعتراض های جدی در ماههای بعد تبدیل شد. از اواسط سپتامبر سال جاری نیز عملکرد ضعیف دولت و کمبود سوخت نیز نارضایتی ها را تشدید کرد.

چهارشنبه گذشته صدها پزشک، پرستار و کارگر به دیگر گروه های معترض در هائیتی پیوستند و خواستار استعفای رئیس جمهوری این کشور شدند.

رئیس جمهوری هائیتی از زمان به قدرت رسیدن در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی، همواره با اعتراض ها و انتقادهای مردمی روبرو بوده است. مخالفان نست به تلاش برخی سازمان ها و کشورها و در صدر آنها آمریکا برای کمک به ادامه حیات سیاسی رئیس جمهور هاییتی معترض هستند.

هائیتی با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر در حوزه دریای کارائیب قرار دارد و تنها کشور فرانسوی زبان در قاره آمریکا است. سالانه چندین هزار نفر از مردم هائیتی برای فرار از فقر در کشور، اقدام به مهاجرت غیرقانونی به آمریکا می‌کنند.

بیش از یکصد سازمان و موسسه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از رئیس جمهوری هائیتی خواسته اند از سمت خود کناره گیری کند تا روند تشکیل دولت نجات ملی و یک انتقال قدرت مسالمتآمیز فراهم شود. این موسسات و سازمان ها در بیانیه ای اعلام کردند: هائیتی در شرایط فاجعه باری به سر می برد و یک بحران انسانی در این کشور قریب الوقوع است. به نام کشور هائیتی ما از شما(رئیس جمهوری) می خواهیم که ورشکستگی دولت خود را به رسمیت بشناسید و استعفا کنید.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید