برای حل مشکل، ام الفساد یعنی بیکاری را رفع کنید و به جامعه شادی بدهید، چون شکم گرسنه شادی نمی‌فهمد. آقایان فکر می‌کنند جامعه یک ماشین است و اگر جایی از آن خراب باشد جای دیگری از آن متوجه نمی‌شود، در حالی که جامعه بدن است و مسائل مختلفش روی هم اثر می‌گذارد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: بر اساس جدید‌ترین آماری که  که شنبه چهارم آبان ماه از سوی روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی منتشر شد در شش ماه نخست امسال ۳۳۱ هزار و ۱۵۲ "مصدوم نزاع" به مراکز پزشکی قانونی در شهرهای و استان‌های مختلف ایران رجوع کرده‌اند.

تنها نگاهی گذرا به این آمار هم نشان دهنده رشد نگران کننده نزاع و خشونت در ایران به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران است. در سال ۹۶ در استان تهران بیش از ۹۳ هزار نفر به خاطر "صدمات و جراحات ناشی از نزاع‌های خیابانی" به مراکز پزشکی مراجعه کرده‌اند و این تعداد در سال گذشته نزدیک به هشت هزار نفر افزایش یافته است.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که پس از افزایش فشارهای اقتصادی و بحرانی شدن وضع مردم از نظر اقتصادی سرقت‌های خرد از مغازه‌ها و مردم نیز افزایش یافته است.

اما آیا تحلیل آمار درباره افزایش خشونت در ایران واقعی است؟ برخی این آمار را سیاه نمایی و بزرگ‌نمایی وضعیت موجود و محصول توهم می‌دانند، اما امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با سلام نو با این حرف مخالف کرد و گفت: این حرف کاملا درست است. این خشونت توهم نیست و واقعیت موجود است و جامعه شناسی نیز بر واقعیت‌ها بنا می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به عوامل مختلف افزایش خشونت گفت: تورم، گرانی، روابط اجتماعی، یاس و ناامیدی، دزدی‌ها و غارت بیت المال عواملی هستند که خشونت را در جامعه افزایش می‌دهد. وقتی فرد می‌بیند که بیکار است، فرزندش در خانه مانده، امکان حمایت از فرزندش برای ازدواج را ندارد و ارزش پول سقوط کرده همه این‌ها باعث می‌شود فشار را احساس کند، فشاری که از بدو تولد به فرد وارد شده و در نهایت نیز منجر به خشونت می‌شود.

او البته تنها عامل رشد خشونت در جامعه را مسائلی چون فقر و گرانی ندانست و به زمینه‌های خشونت‌خیز جامعه نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ جامعه ما هم فرهنگ پرخاشگری و خشونت است. ما باید توجه کنیم خشونت و پرخاشگری با فرد زاده می‌شود و تحقیقات هم نشان می‌دهد که از شیر دادن مادر تا شستشوی بچه همه و همه در انتقال خشونت به فرزند موثر است. در یک نمونه تحقیق در قبایل آفریقایی فرزندان قبیله‌ای که بیشتر شیر مادر می‌خوردند و آرامش بیشتری نسبت به قبیله‌ای که محیط عصبی‌تر داشتند آرام‌تر بودند و حتی نمی‌دانستند خشونت چیست. بنابراین باید دقت کرد ریشه خشونت به دوران بارداری باز می‌گردد.

قرایی مقدم اضافه کرد: به جز این‌ها امروز از سریال‌ها تا رنگ لباس مردم خشونت، عصبانت و پرخاشگری می‌بارد. در این جامعه اثری از شادی و خوشی نیست، آن وقت چطور می‌توان انتظار داشت در این فضا خشونت وجود نداشته باشد.

این جامعه شناس با تکید بر اینکه جامعه یک ساختار ارگانیک به هم مرتبط است و مثل یک بدن کار می‌کند گفت: برای حل مشکل، ام الفساد یعنی بیکاری را رفع کنید و به جامعه شادی بدهید، چون شکم گرسنه شادی نمی‌فهمد. آقایان فکر می‌کنند جامعه یک ماشین است و اگر جایی از آن خراب باشد جای دیگری از آن متوجه نمی‌شود، در حالی که جامعه بدن است و مسائل مختلفش روی هم اثر می‌گذارد.

او ادامه داد: همان‌طور که بیکاری رفع می‌شود، باید شادی بیاید، باید ورود زنان به ورزشگاه آزاد شود و مسائل پیوسته به هم دیگر نیز حل شوند، چون جامعه مثل یک بدن است و نمی‌توانید انتظار داشته باشید یک جا را درست کنید و جاهای دیگر را نه! شما باید تمام نقاط این بدن این جامعه را با هم درمان کنید.

قرایی مقدم در انتها گفت: اگر انتظار دارید مشکلات جامعه یک شبه حل شود انتظارتان بیهوده است چون هیچ مسئله‌ای در جامعه راه حل فوری ندارد و باید پروسه خود را به درستی طی کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید