افزایش قدرت کمیته‌های انضباطی،  جرم‌انگاری گسترده، تشدید تنبیهات، توسعه امکان برخورد سلیقه‌ای، نقض حقوق انضباطی دانشجو و تعدی به حریم شخصی دانشجو از مهم ترین مولفه هایی است که باعث شده دانشجویان شیوه نامه جدید دانشجویی را شیوه نامه ضد دانشجویی بنامند.

سلام نو – سرویس سیاسی: اوایل شهریور ماه بود که خبر رسید شیوه‌نامه اجرایی شورای انضباطی دانشجویان پس از ده سال تصحیح شده است. حفظ حقوق دانشجو مهم ترین اولویتی است که برای این شیوه نامه برشمرده شده است. اولویتی که به زعم بسیاری از دانشجویان چیزی جز دروغ و توهین به دانشجو نیست.

به گزارش سلام نو، گلایه اصلی دانشجویان این است که در شیوه نامه جدید تغییر مثبتی در قیاس با شیوه‌نامه مصوب 1388 صورت نگرفته و حتی به نسبت دستورالعمل انضباطی مصوب 1394 می توان گفت این شیوه نامه به نوعی عقب‌گرد محسوب می شود.

در حالی که این شیوه نامه ادعای دفاع از حقوق دانشجویان را دارد اما ایرادات عجیب و غریبی دارد که در آن تضییع حقوق دانشجو بر هیچ کس پوشیده نیست. به طور مثال در رسیدگی های انضباطی، از این پس خبری از امکان همراهی نماینده و همراه با دانشجوی متهم نیست. این در حالی است که ماده 7 دستورالعمل انضباطی مصوب سال 94 به صراحت اعلام می‌کرد تجسس در وسایل و صفحات مجازی شخصی متعلق به دانشجو ممنوع است.

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت می گوید شورای انضباطی می تواند در صورت مشاهده مطالبی در فضای مجازی که با هدف زیر سوال بردن منافع و مصالح دانشگاه بازنشر شده، ورود کرده و شاکی شود. لاری در شرایطی می گوید این شیوه نامه در راستای تجسس در حریم خصوصی افراد نیست که بسیاری از تبصره های این شیوه نامه آن قدر قابلیت تفسیر شخصی و برداشت سلیقه ای دارد که خروجی آن در عمل چیزی جز تحدید دانشجو نیست.

کامفیروزی، وکیل دادگستری با اشاره به بسترسازی شیوه نامه جدید انضباطی برای پرونده سازی علیه دانشجویان توسط کمیته انضباطی اظهار کرده است: دانشجو حتی حقوق دفاعی روشن و مشخصی که در دستورالعمل قبلی به آنها تصریح شده بود (مثل حق دریافت تصویر از اوراق پرونده‌اش، حق دفاع حضوری، حق سکوت، حق تجدیدنظرخواهی از همه احکام اولیه و...) را یا ندارد یا این حقوق وی به‌ قدری مبهم و دوپهلو بیان شده که امکان نقض آن یا هرگونه تفسیری را باز می‌گذارد یا استثنائات توجیه ‌ناپذیری بر این حقوق دانشجویان وارد شده است.

نقض حقوق انضباطی دانشجو در سراسر شیوه نامه جدید دانشجویان دیده می شود. ملیحه ریاضی در همین باره در یادداشتی نوشته است: فرض کنید تلفن همراه شما (دانشجو) زنگ می‌خورد. به هر دلیلی امکان یا علاقه‌ای به پاسخگویی ندارید. برحسب اتفاق، جبر جغرافیایی یا بدشانسی این تماس از طرف کمیته انضباطی بوده و قرار است خبر احضار به شما داده شود. با توجه به اینکه ابلاغ کتبی در شیوه‌نامه‌ی جدید حذف شده، درصورتی که فقط یک بار تماس‌ را بی‌پاسخ بگذارید احضاریه کتبی مستقیم به آدرس محل سکونت‌تان ارسال خواهد شد. حالا فرض کنید پاکت نامه را باز می‌کنید و می‌خواهید بدانید با چه عنوانی به کمیته احضار شده‌اید، با توجه به اینکه در وضعیت جدید ضرورتی بر مستند کردن اتهام به بند مربوطه وجود ندارد شما حتی نمی‌توانید بدانید دقیقا مورد اتهامی‌تان یست. این بلایی است که مطابق شیوه‌نامه‌ی جدید بر سر دانشجو خواهد آمد. همه‌ی این‌ها بعلاوه اینکه دیگر حق سکوت و حق داشتن نماینده و همراه در روند پیگیری پرونده را نیز نخواهید داشت. از همه مهم‌تر اینکه دانشجو قبلا می‌توانست از اوراق پرونده کپی بگیرد. در شیوه‌‌نامه‌ی جدید این حق مهم نیز تنها در صورت صلاحدید دبیر کمیته انضباطی ممکن است.

شیوه نامه ضد دانشجویی و اعتراض تند توییتری‌ها

" منصور غلامی، گزینه پیشنهادی حسن روحانی، «ایده‌آل» نیست، اما «به دلیل بن‌بست» ایجاد شده، معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی می‌تواند راهگشا باشد. " این گفته محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس است. این اظهارات زمانی گفته شده که اعلام شده بود منصور غلامی گزینه بیست و یکم روحانی برای وزارت علوم بوده است. بسیاری از کاربران توییتری با منشن کردن محمود صادقی در توییتر و ترند کردن هشتگ شیوه نامه ضد دانشجویی نسبت به آخرین شاهکار وزارت علوم دولت روحانی اعتراض کردند!

صبا آذرپیک در همین راستا نوشته است: جناب آقای صادقی  به‌خاطر دارید که چقدر گفتیم این وزیر علوم وزیر ضد دانشجو ست به‌خاطر دارید که گفتید از او قول گرفته‌اید؟ به‌خاطر دارید پیامک یک‌ دانشجو که نگران آمدن این وزیر بود را منتشر کردید! حالا بسم‌الله مسئولید!

بهاره هدایت نیز توییت کرده است: با این شیوه‌نامه، دانشگاه مختار است به اشتراک گذاشتن فیلم قایق‌سواران #سد_لفور، #خواننده_ابیانه، یا حتی #رقص کودکان دبستانی را «دارای ابعاد گسترده غیراخلاقی» تشخیص داده و دانشجو را تا مرز اخراج برساند.

یک کاربر توییتر هم افزایش قدرت کمیته‌های انضباطی،  جرم‌انگاری گسترده، تشدید تنبیهات، توسعه امکان برخورد سلیقه‌ای، نقض حقوق انضباطی دانشجو و تعدی به حریم شخصی دانشجو را از مهمترین معضلات این شیوه نامه جدید دانشجویی می داند.

یک فعال دانشجویی هم نوشته است: باید هرچه زودتر اجرای #شیوه_نامه_ضد_دانشجویی به حالت تعلیق درآید و سازوکاری دموکراتیک برای مشارکت نمایندگان دانشجویان و تشکل ها در فرآیند تدوین شیوه نامه جدید مشخص شود. ثابت قدم بمانیم.

یک فعال دانشجویی دانشگاه آزاد هم نوشته است: با این شیوه نامه انضباطی جدید واسه اولین بار باید بگیم خدا رو شکر دانشجوی دانشگاه آزاد و زیر نظر ولایتی هستیم نه وزیر علوم روحانی که با رای خودمون به سر کار اومده! آقای روحانی کجاست اون دانشگاه امن و غیر امنیتی؟ آقای حقوقدان کجا رفت اون تفکر غیر پادگانی؟

تغییرات منفی این شیوه نامه محدود به موارد اندکی در این گزارش ذکر شده نیست. اینجا می توانید این شیوه نامه ضد دانشجویی را که البته لعیا جنیدی، قول اصلاحش را داده ملاحظه کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید