البغدادی هرچند بزرگ‌ترین محدوده تحت کنترل یک گروه جهادی را در اختیار داشت، اما بدون مخالف هم نبود و با القاعده به شدت مشکل داشت.ایمن الظواهری، رهبر القاعده، به طور پیوسته به مخالفت با البغدادی می‌پرداخت و او را متهم می‌کرد که برای جذب مردم برنامه ندارد.

سلام نو – سرویس بین الملل: نیوزویک در یکی از مهم‌ترین اخبار امروز اعلام کرد که ابوبکر البغداد، رهبر گروه تروریستی داعش در عملیات نیروهای آمریکا علیه او کشته شد. به گفته نیوزویک ظاهرا او پس از به دام افتادن به خود جلیقه انتحاری بسته و اقدام به خودکشی کرده، مسئله‌ای که باعث شد دو همسر او نیز همراهش کشته شوند.

این اولین بار نیست که اخباری درباره کشته شدن البغدادی به گوش می‌رسد. دو نوبت آمریکا و یک نوبت روسیه نقاطی حمله کردند که سرکرده داعش در آن حضور داشت اما در هر سه نوبت نتوانستند او را بکشند، هر چند به او آسیب‌هایی جدی از جمله آسیب نخایی زدند و وضع البغداد چنان وخیم شد که داعش دست به انتخاب جانشین برای او زد، اما در نهایت ابوبکر ابغدادی تا امروز از مرگ گریخته بود.

به هر روی ظاهرا ضربه امروز آمریکا قطعی‌تر از دفعات پیش است چون هم تلویزیون عراق مسئله را تایید کرده، هم ترامپ قصد بیانیه دادن دارد و هم برخی منابع مدعی هستند تهران نیز از رخ دادن این اتفاق مطلع شده است. اگر خبر کشته شدن ابوبکر البغداد صحت داشته باشد جهان از دست یکی از شرورترین چهره‌های تروریستی دهه گذشته خلاص شده است، مردی که به تمام معنا دشمن تمام بشریت بود.

ابوبکر البغدادی کیست؟

مردی که امروز با نام ابوبکر البغدادی و تحت عنوان خلیفه و امیر داعش کشته شد روزگاری نام دیگری داشت. نام واقعی البغدادی ابراهیم عواد ابراهیم البدری است و احتمالا متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد است. بنا بر ادعای واشینگتن پست، بغدادی فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی دانشگاه اسلامی بغداد است.

برخی منابع می‌گویند او تا پیش از حمله آمریکا به عراق یک واعظ معمولی در مسجد بوده و برخی دیگر معتقدند او حتی در دوران صدام هم عضو گروه‌های تندرویی مثل القاعده بوده. بعضی دیگر هم این طور می‌گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه بوکا زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی‌ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آنجا زندان می‌کردند.

«دِرک هاروی» مشاور اطلاعاتی ویژه ژنرال پترائوس فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا در تعریف ابوبکر بغدادی نوشت، که البغدادی را برتر از همتای‌اش ابومصعب الزرقاوی سازندهسازمان القاعده در عراق می‌داند و او را از اسامه بن لادن هم در برخی زمینه‌ها برتر می‌شمارد. وی مدعی است آمریکایی‌ها به اشتباه خلیفه را آزاد کرده‌اند و تصریح کرد نیروهای آمریکایی در ماه فوریه سال ۲۰۰۴، البغدادی را بازداشت کرده بودند. اما ناکارآمدی تدابیر اجرایی و نبود اطلاعات کافی دربارهٔ عناصر «جهادی» سبب شد که در دسامبر همان سال، متوجه شویم که ابوبکر البغدادی بدون هیچ قید و شرطی آزاد شده‌است. در مدت چند ماه، روند عملیات اطلاعاتی در عراق، بهبود یافت و فرماندهی مرکزی متوجه شد که البغدادی یکی از بانفوذترین عناصر گروه الزرقاوی است.

این نشان می‌دهد ابوبکر بغدادی تا چه اندازه از پیشینیان خود جلوتر بود، چیزی که بعدها نیز توانست آن را اثبات کند. او از بن‌لادن و الزرقاوی بی‌رحم‌تر، خلاق‌تر و البته سیستماتیک‌تر بود. البغدادی هیچ‌گاه به اندازه بن‌لادن برای نیروهای جهادی کاریزما نبود ولی باوجود این توانست تشکیلات شبه دولت تشکیل دهد و تهدیدات خود را تا قلب اروپا و آسیای شرق گسترش دهد، دست آوردی که هیچ کدام از اسلاف او نداشتند.

البغدادی هرچند بزرگ‌ترین محدوده تحت کنترل یک گروه جهادی را در اختیار داشت، اما بدون مخالف هم نبود و با القاعده به شدت مشکل داشت.ایمن الظواهری، رهبر القاعده، به طور پیوسته به مخالفت با البغدادی می‌پرداخت. به طور مشخصدر سپتامبر سال ۲۰۱۵ همزمان با سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر با حمله به ابوبکر البغدادی سرکرده داعش گفت: ما او را فردی شایسته برای خلافت نمی‌دانیم. ایمن الظواهری در پیام صوتی خود افزود: البغدادی با حمایت برخی افراد ناشناس و از طریق زور و انفجار خودروهای بمب گذاری شده به جای ترغیب مردم و دادن حق انتخاب به آن‌ها، خود را خلیفه معرفی می‌کند و اقدام به تشکیل چیزی کرده که آن را دولت اسلامی می‌داند. الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده با انتقاد از سرکرده گروهک تروریستی داعش گفت: در حالی که غزه به وسیله بمب‌های اسراییلی به آتش کشیده می‌شود و می‌سوزد، ابوبکر البغدادی هیچ گونه حمایتی از مردم فلسطین و حتی به صورت لفظی و زبانی نکرده‌است، تمام هم و غم و فکر و ذکر او در این روزها این است که همه نسبت به او ابراز وفاداری کنند و او را خلیفه بخوانند، بدون اینکه نظر آن‌ها را جویا شود.

اشاره الظواهری به شایعاتی است که پیرامون همکاری داعش و اسرائیل منتشر شد، همکاری که باعث شد برخی سران این گروه تروریستی در بیمارستان‌های اسرائیل مداوا شوند.

مرگ خلیفه نامرئی و برگ برنده ترامپ

ظهور و افول داعش در این سال‌ها معماری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه و حتی اروپا را عوض کرده است. سیل پناه جویان در اروپا، سوریه ویران و عراق در بحران تنها بخشی از اثرات مخرب یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی چند دهه اخیر است.

حالا الجزیره می‌گوید که هشت بالگرد آمریکایی بامداد امروز، ظرف یک‌ساعت‌ونیم جای ابوبکر بغدادی را در روستای باریشا در استان ادلب بمباران‌کرده‌اند و او را هم‌راه هشت‌‌هم‌راه‌اش کشته‌اند. اگر چنین باشد از القاعده تا آمریکا، روسیه و ایران همه و همه نفسی راحت می‌کشند. همه می‌دانند گروه‌های تروریستی تا چه اندازه به رهبری خود وابسته‌اند و امید دارند رهبر بعد داعش نه اندازه البغدادی بی‌رحم باشد نه اندازه او توانمند تا در نهایت ستون فقرات تشکیلات داعش از هم بپاشد.

باید دید دست آخر کشته شدن خلیفه نامرئی تایید خواهد شد یا ترامپ بهترین بهانه ممکن برای مبارزات انتخاباتی خود را بار دیگر از دست داده؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید