حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با سلام نو با بیان اینکه طرح حذف پراید کارشناسی شده نیست، گفت: پایان دادن به خط تولید پراید خودزنی برای بخش عرضه است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: حذف پراید وارد مرحله تازه ای شده و گمانه زنی ها حاکی از این است که این بار وعده حذف پراید به مراتب جدی تر است. با این حال شمار زیادی از کارشناسان خودرو معتقدند در حال حاضر شرایط برای حذف پراید مهیا نیست.

یک کارشناس خودرو به عنوان یکی از منتقدان حذف خط تولید پراید به سلام نو گفته است: پراید خودروی خاصی است و کف قیمت بازار در اختیار این خودرو است. همین الان هم که بحث حذفش مطرح شده قیمتش  با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. جایگزین پیدا کردن برای این خودرو با این قیمت در شرایط فعلی و در شرایطی که بازار خودرو محدودیت های زیادی دارد تقریبا محال است.

حسن کریمی سنجری در واکنش به مطرح شدن نام خودروهایی نظیر کوییک، تیبا و ساینا به عنوان جایگزین های پراید گفت: جایگزین های مطرح شده برای پراید هم قیمت بالاتری دارد هم کیفیتش به صورت محسوس بالاتر نیست. طبیعی است در چنین شرایطی حذف پراید با اما و اگرهای زیادی مواجه شود.

او ادامه داد: حتی اگر وعده ای برای حذف پراید داده شود تا زمانی که جایگزین مناسب به لحاظ قیمتی ایجاد نشود فایده ای ندارد. با این طرح عملا بخشی از مردم که قدرت خریدشان پایین تر است از داشتن خودرو محروم می شوند.

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه شرایط برای حذف پراید مهیا نیست، اظهار کرد: امروز واردات خودروهای خارجی که در گذشته به صورت مونتاژی وارد کشور می شدند امکان پذیر نیست. از طرفی به خاطر محدودیت های موجود امکان واردات پلت فرم های جدید هم وجود ندارد. در نتیجه فقط یک سری خودرو داریم که از گذشته پلت فرم آن وارد کشور شده است که البته عمق ساخت بالایی هم دارند.

مدل جایگزینی پراید مثل پیکان نیست

کریمی سنجری ادامه داد: در شرایط فعلی حذف پراید خودزنی است. شرایط برای این کار نامناسب است. یک زمان شما پیکان را حذف کردید و در عوض توانستید پراید را جایگزین کنید. اما الان به لحاظ کف قیمتی خودروی جایگزین نداریم. تنوع در خودروهای تولیدی وجود ندارد. وقتی از خودزنی می گویم بیشتر منظورم از طرف تقاضا است نه عرضه.

او با اشاره به روندی که منجر به حذف پیکان شد، یادآور شد: پیکان در شرایطی حذف شد که با محدودیت های تولید  مواجه نبودیم همان زمان انواع مختلف پژو بدون مشکل در کشور تولید می شد و مردم این قدر قدرت خریدشان پایین نبود. شرکت ها وضعیت مالی خوبی داشتند. فروش های اعتباری خوبی وجود داشت و بانک ها و لیزینگ ها همه فعال بودند. در چنین وضعیتی خودرویی به نام پراید رونمایی شد که خیلی از طرف مصرف کننده با اقبال مواجه شود. ضمن اینکه کیفیت بالاتر پراید و داشتن پنجره برقی یا کولر و ...   در کنار قیمت مناسب این خودرو باعث شد تا شرایطی رقم بخورد که  تقاضای بازار به سمت پراید برود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: به نظرم بحث پیرامون حذف پراید کارشناسی نشده است. نکته دیگر اینکه صحبت در این باره بازار را ملتهب می کند. اگر واقعا این حرف ها در حد شعار نیست و قرار است این اتفاق بیفتد کاش واقعا این اتفاق بیفتد. نمی دانم این شعارها تاکنون برای راضی کردن چه کسی داده شده است. گویا ما برای حذف پراید تحت فشار هستیم. صریح با مردم باشید صحبت های ما فقط بازار را خراب می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید