نگاهی گذرا به کاهش میزان معاملات مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می دهد که این بازار همچنان در رکود قرار داشته و قیمت ها در مسیر تنزل قرار دارد. سرمایه‌گذاران ترجیح اصلی‌شان این است که نقدینگی خود را به جای بازار مسکن، به بازار بورس یا سپرده بانکی هدایت کنند چرا که در این شرایط می‌تواند نرخ سوددهی بالاتری را نصیبشان کنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار مسکن همان طور که از مدتها قبل پیش بینی می شد وارد رکودی جدی شده است. قیمت مسکن نیز در هفته های اخیر کاهشی شده است. اگرچه در مهرماه سال جاری شاهد افزایش 17 درصدی معاملات در قیاس با شهریور ماه بوده ایم اما این مساله هم تغییری در رکودی که بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می کند، ایجاد نمی کند.

به گزارش سلام نو، کاهش قیمت مسکن در این روزها دلایل زیادی دارد که مطابق انتظار پایین آمدن قدرت خرید در بین خریداران مصرفی مهم ترین آن است. با این حال کاهش پیدا کردن انتظارات تورمی در بازار مسکن از یک سو در کنار تاثیر اتفاقات اخیر در فضای بین الملل از دیگر دلایل چرایی تغییر در بازار مسکن هستند. در این بین سوددهی بالای بازار بورس در ماه های اخیر از دیگر مولفه هایی است که به اعتقاد کارشناسان تاثیر قابل توجهی روی بازار مسکن گذاشته است.

آن طور که شواهد و قرائن حکایت دارد بازار بورس در ماه های اخیر به استثنای چند روز گذشته وضعیت خوبی به لحاظ سوددهی شده و با توجه به استقبالی که در بین مردم برای گرفتن کد بورسی اتفاق افتاده سرمایه زیادی به بازار بورس و اوراق بهادار سرازیر شده است.

در این وضعیت سرمایه‌گذاران ترجیح اصلی‌شان این است که نقدینگی خود را به جای بازار مسکن، به بازار بورس یا سپرده بانکی هدایت کنند چرا که در این شرایط می‌تواند نرخ سوددهی بالاتری را نصیبشان کنند. دلیل این امر هم مشخص است. همان طور که پیش تر گفته شد کاهش انتظارات تورمی در بازار کاهش قیمت مسکن را منجر شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران اشتیاق بالایی برای خرید نداشته باشند زیرا انتظار تورمی وجود ندارد و حتی با توجه به فضای روانی بازار، گمانه زنی ها حکایت از کاهش قیمت دارد.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک از خروج ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن خبر داده است. به گفته او این کاهش قیمت در جنوب شهر تهران چشمگیرتر بوده است به صورتی که در واحدهای مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد قیمت‌ها بوده‌ایم؛ به‌ عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیرماه ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد الان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با قیمت مسکن در شمال شهر اظهار کرده است: میانگین قیمت مسکن در شمال تهران ۲۴ میلیون تومان شده که ۲۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته و به سطح اسفندماه سال قبل رسیده است.

نگاهی گذرا به کاهش میزان معاملات مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می دهد که این بازار همچنان در رکود قرار داشته و قیمت ها در مسیر تنزل قرار دارد. مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره خاطرنشان کرده است: با کاهش 50 درصدی معاملات مسکن و کاهش چشمگیر قیمت ملک، میزان ساخت و ساز در کشور حدود دو برابر افزایش یافته است. او همچنین افزوده است: معاملات بازار مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن بیش از گذشته کاهش خواهد یافت، چرا که با کاهش معاملات و افزایش تولید و عرضه مسکن، قیمت ها متعادل می شود.

اگر چه بازار مسکن همواره در ماه محرم و صفر  با توجه به اعتقاد دینی بخشی از جامعه برای نخریدن ملک کم رونق است اما مولفه هایی که در بالا ذکر شد دلایل کافی برای این است که تردیدی در رکود بازار نکنیم. از برآیند دیدگاه صاحب نظران این طور به نظر می رسد که رکود در بازار مسکن طولانی خواهد بود و فعلا خبری از تحول مثبت در این بازار نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید