با ورود وزیر خارجه کشورمان به باکو و در ادامه تحرکات دیپلماتیک گسترده بین المللی اش، حسن روحانی نیز وارد آذربایجان شد تا تحرکات دیپلماتیک ایران و منطقه خاورمیانه روی دور تند بیفتند<br/> 

به گزارش سلام نو، با ورود رئیس جمهوری کشورمان به باکو مرکز جمهوری آذربایجان در روز پنجشنبه، تحرکات منطقه ای، چند جانبه و دو جانبه ایران در عرصه روابط خارجی، وارد مرحله جدیدی شد؛ روحانی رئیس جمهوری از حرکت روابط ایران و آذربایجان به سمت روابطی راهبردی در قالب یکی از ۳ کشور شیعه جهان سخن گفت و ظریف در اندیشکده ها و رسانه های جمهوری آذربایجان باب گفت وگو و تعامل میان دو سوی ارس و ضرورت همکاری های چندجانبه منطقه ای و بین المللی را گشود؛ در جایی که قرار است فردا جمعه هجدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد برگزار شود.

محمد جواد ظریف در پیگیری ها پیرامون دیپلماسی فعال کشورمان روز چهارشنبه وارد باکو شد. با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد و با همتایان خود از هند، عراق و صربستان وارد گفت وگوهایی سازنده شد و امروز صبح با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه یک صبحانه کاری داشت که در آن آخرین اوضاع منطقه و شمال سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تحرکات دیپلماتیک گسترده بین المللی اش، همچنین در نشست وزیران خارجه عدم تعهد سخنرانی کرد و نسبت به تهدید جریان چندجانبه گرایی در روابط بین المللی از سوی آمریکا هشدار داد و بر ضرورت اجماع جهانی علیه زیاده‌خواهی‌های آمریکا تاکید کرد.

ظریف به بد عهدی های آمریکا اعم از خیانت به متحدانش تا خروج از پیمان های بین المللی و منطقه ای هم اشاراتی کرد و گفت: امروزه این موضوع امری ثابت شده است که آمریکا حتی به هم مشرب های خود خیانت می کند. وی سپس همین رفتار آمریکا را کافی دانست تا اعضای جنبش متحد شوند و  بر مبنای تفکر و اقدام دسته جمعی و مبتکرانه برای تغییر جهت جریان حاکم یا حداقل کاهش آثار آن بر مردم خویش اقدام کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به ابتکار طرح صلح هرمز (امید) دکتر روحانی رییس جمهور  کشورمان اشاره کرد که در نشست ماه سپتامبر گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد. ظریف گفت هدف این ابتکار صلح حسن روحانی ترویج گفت وگو، احترام متقابل و برابری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و مصونیت مرزهای بین المللی، حل و فصل مسالمت آمیز کلیه اختلافات، رد تهدید به استفاده از زور یا کاربرد زور، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر و در نهایت تضمین امنیت انرژی و جریان آزاد منابع می باشد.

حسن روحانی هم قبل از پرواز به سمت باکو، این سفر را از اهمیت بالایی هم در روابط دوجانبه با جمهوری آذربایجان و هم تبادل با اعضای عدم تعهد دانست و قبل از دیدار با الهام علی اف، از حرکت روابط دو کشور به سمت روابطی راهبردی سخن گفت. وی همچنین بر حضور فعال ایران در اتحادیه های منطقه ای، اجلاس های سه جانبه بویژه با جمهوری آذربایجان و روسیه از یک سو و باکو و آنکارا از سوی دیگر و همچنین هند و افغانستان تاکید کرد.

رئیس جمهوری تاکید کرد که برای ما بسیار مهم است در شرایطی که آمریکایی‌ها بر طبل یک‌جانبه‌گرایی می‌زنند و می‌خواهند در امور همه کشورها مداخله کنند و دشمنی‌هاشان نسبت به ملت بزرگ ایران از همیشه روشن‌تر و آشکارتر است ما باید در همه اجلاس‌های منطقه‌ای و سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی حضور فعال داشته باشیم.

رئیس جمهوری کشورمان در روز جاری با همتای خود از جمهوری آذربایجان دیدار و پیرامون مهمترین مسائل دوجانبه و منطقه ای با وی گفت وگو کرد و امشب هم قرار است با همتای ونزوئلایی خود دیدار و گفت وگو کند. وی در این سفر با برخی مقام ها از کشورهای مختلف جهان به رایزنی خواهد پرداخت و فردا جمعه نیز در نشست جنبش عدم تعهد حضور خواهد یافت/ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید