کشور انگلیس علاوه به مادران به پدران هم مرخصی زایمان می دهد تا وظیفه خود را نسبت به نوزاد به نحو احسن انجام دهند.

به گزارش سلام نو، کشور انگلستان تمهیداتی را برای مادران و پدران شاغل در نظر گرفته است تا با استفاده از این تسهیلات، وظیفه خود را نسبت به نوزاد به نحو احسن انجام دهند.

گذراندن دوران بارداری ممکن است برای زنان شاغلی که بخشی از هزینۀ زندگی را تأمین می‌کنند، نگرانی‌هایی ایجاد کند؛ طول مدت مرخصی زایمان، دستمزد ایام مرخصی زایمان و همچنین وضعیت کاری آنها بعد از پایان مرخصی زایمان، دغدغه بسیاری از زنان باردار شاغل است؛ کشور انگلستان تمهیداتی را برای مادران و پدران شاغل در نظر گرفته است تا با استفاده از این تسهیلات، وظیفه خود را نسبت به نوزاد به نحو احسن انجام دهند.

در انگلیس دو نوع مرخصی در نظر گرفته شده‌است؛ اول، مرخصی زایمان برای مادران شاغل و دوم، مرخصی برای پدران؛ پایگاه خبری "تلگراف" در گزارشی از نحوه اعطاء اینگونه مرخصی‌ها اطلاع می‌دهد.

نوع اول مرخصی به گونهای طراحی شده است که معمولاً پس از تولد کودک برای مادران درنظر گرفته می‌شود؛  مرخصی زایمان برای مادران درنظر گرفته می‌شود تا به وضعیت عادی خود بازگشته و با کودک خود ارتباط برقرار کنند.

براساس سیستم مرخصی والدین در انگلستان، مادران واجد شرایط تا ۵۲ هفته(۱۳ ماه) مرخصی دریافت می‌کنند؛ این مرخصی همراه با حقوق درنظر گرفته می‌شود؛ پرداخت حقوق به این صورت است که از ۵۲ هفته مرخصی اعطاء شده، ۳۸ هفته‌ همراه با حقوق است؛ در ۶ هفته اول ۹۰درصد حقوق و باقی‌مانده هفته‌ها با حداقل نرخ قانونی پرداخت می‌شود.

نوع دوم مرخصی به مردان تازه پدر شده تعلق می‌گیرد؛ این مرخصی حداکثر دو هفته در نظر گرفته می‌شود و همراه با حقوق است؛ میزان پرداخت حقوق در اختیار کارفرمایان است و با حداقل نرخ قانونی پرداخت می‌شود.

حدود ۹۰درصد از پدران انگلیسی در زمان تولد فرزندشان مرخصی رسمی دریافت می‌کنند؛  محققان انگلیسی در تحقیقی توضیح می‌دهند که این مرخصی‌ها برای پدران، فواید بسیاری برای خانواده به همراه دارد.

اول اینکه  بر سلامت و رفاه مادران تأثیر می‌گذارد؛ با تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد بیش از ۴ هزار مادر از یک نظرسنجی مشخص شد مادرانی که شوهرانشان هیچ مرخصی‌ای را دریافت نکرده‌اند، در سه ماه اول زایمان خود دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند.

دوم، پدرانی که مرخصی می‌گیرند، نسبت به مراقبت از نوزادان خود بیشتر تمایل نشان می‌دهند؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته، پدرانی که ۱۰ روز مرخصی دریافت می‌کنند، نسبت به مراقبت از فرزندان خود در دراز مدت اهمیت بیشتری قائل می‌شوند؛ این مراقبت شامل نظافت نوزاد، تغذیه و بیداری به‌هنگام شب است.

سوم، بهبود رابطه زوج است که عواطف را در بین آنان برمی‌انگیزد؛ براساس مشاهدات محققان انگلیسی، زوج‌هایی که بعد از زایمان در مرخصی به سر می‌برند نسبت به دیگر زوج‌ها، کمتر وارد تعارض با یکدیگر می‌شوند؛ زوج‌هایی که مرد به مدت دو هفته در مرخصی بسر می‌برد، نسبت به دیگر زوج‌ها کمتر از یکدیگر جدا می‌شوند.

چهارم، پدرانی که در امر نگهداری فرزند به همسر خود کمک می‌کنند، کمتر از دیگر پدران به خود آسیب می‌زنند؛ در مطالعات صورت گرفته توسط محققان در سال ۲۰۰۳، نشان داده می‌شود که  ۲۸ درصد از مردان تازه پدر شده، از نوشیدن الکل خودداری می‌کنند؛ همچنین پدران دارای اعتیاد، مصرف مواد مخدر خودر را قطع کرده و ترک می‌کنند.

یکی دیگر از مزایایی که برای والدین درنظر گرفته می‌شود، انعطاف در قانون مرخصی والدین است؛ به این معنی که مادران می‌توانند از مرخصی خود کم کنند و به مرخصی پدران اضافه کنند.

در گزارشی که "بی‌بی‌سی" نسبت به این انعطاف نوشته، توضیح داده می‌شود که مادران با درخواست کسر از مرخصی خود به مرخصی پدران اضافه می‌کنند؛  برای مثال مادری که ۴۰هفته مرخصی دریافت کرده‌است، می‌تواند با کسر ۱۰ هفته از مرخصی خود، آن را به مرخصی پدر اضافه کند.

مادری که چنین انعطاف پذیری را درخواست می‌کند، میتواند مرخصی خود را به عنوان «مرخصی مشترک والدین» سپری کند؛  حقوق مرخصی مشترک والدین در هر هفته ۱۳۹.۵۸ پوند و یا ۹۰ درصد میانگین درآمد هفتگی یک کارمند حساب می‌شود؛ این حقوق تنها به مدت ۳۷ هفته پرداخت می‌شود و باقی مانده مرخصی مشترک بدون حقوق در نظر گرفته می‌شود.

بسیاری از مادارن و پدران شاغل انگلیسی که به دریافت مرخصی مباردت می‌ورزند، هیچ نگرانی نسبت به از دست دادن کار خود ندارند؛ آن‌ها با اطمینان از این مسئله، درخواست مرخصی می‌دهند و به امورات نوزاد و خانواده خود می‌پردازند. / ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید