در این مطلب ما به این مورد میپردازیم که آیا معجزه فقط مخصوص پیامبران می باشد یا می توانند دیگران هم معجزه داشته باشند.
نظریه منتقدین درباره معجزه
انتقاد کنندگان می گویند هرگاه که امام به قدری از انظار پنهان شود که از آن قرنها بگذرد و دیگران ابداً او را از نزدیک نبینند هنگامی که می خواهد ظهور کند برای اثبات صحت خود باید معجزه بیاورد و اگر بخواهد از راه معجزه خودش را به مردم بشناسد یا باید پیامبر باشد که این خلاف اتفاق تمام مسلمین است که پس از پیامبر اسلام پیامبری خواهد آمد و یا اگر پیامبر نباشد و معجزه کند این خود خلاف اتفاق مسلمانان می باشد که می گویند معجزه فقط مختص به پیامبر است و غیر از پیامبر نمی تواند معجزه داشته باشد در پاسخ به منتقدین و رد نظر آنها می توان به چند مورد اشاره کرد:
اولاً: خبرهای زیادی از پدران حضرت مهدی که همه آنان امامان شیعه بودند از نشانه های قبل از ظهور بیان شده است که همگی آنها دلالت بر قیام مسلحانه وی می کند یکی از آنها، قیام مسلحانه شخصی به نام سفیانی و دیگری ظهور شخصی به نام دجال است و همچنین کشته شدن فردی از اولاد حسن بن علی بن ابیطالب در مدینه می باشد که مردم را به طرفداری از مهدی عجل الله دعوت می کند.
از دیگر نشانه های ظهور حضرت مهدی یک ارتش مجهز در بیابان بیداء در نزدیکی مکه می باشد که در این مورد شیعه و اهل تسنن اتفاق نظر دارند و حتی اهل تسنن روایت هایی را از پیامبر اکرم در این مورد دارند و همه این وقایع معجزات و نشانه های راستین صحت نسب و امامت حضرت مهدی عجل الله می باشد
دوما: ظهور نشانه ها و معجزات به دست امامان دلیل بر پیامبری آنها نمی باشد زیرا معجزات فقط مختص پیامبران نمی باشد و معجزه تنها دلیل بر صحت و درستی ادعای ادعا کننده می باشد پس اگر آن مدعی ادعای پیامبری کند معجزه دلیل بر پیامبری اوست اگر ادعای امامت کند معجزه دلیل بر امامت اوست پس نتیجه می گیریم معجزه مخصوص افرادی می باشد که از گمراهی فکری و ارتکاب گناهان کبیره معصوم و محفوظ هستند و این چیزی هست که میتواند هم در پیامبران هم در اصحاب و پیروان وجود داشته باشد برای مثال مریم دختر عمران که خداوند روزی او را همواره از آسمان می فرستاد در سوره آل عمران آیه ۳۷ و ۳۸ این گونه بیان شده است:
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّی لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿۳۷﴾
پس پروردگارش وی [=مریم] را با حسن قبول پذیرا شد و او را نیکو بار آورد و زکریا را سرپرست وی قرار داد زکریا هر بار که در محراب بر او وارد می شد نزد او [نوعی] خوراکی می یافت [می]گفت ای مریم این از کجا برای تو [آمده است او در پاسخ می]گفت این از جانب خداست که خدا به هر کس بخواهد بی شمار روزی می دهد (۳۷)
هُنَالِکَ دَعَا زَکَرِیَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ ﴿۳۸﴾آنجا [بود که] زکریا پروردگارش را خواند [و] گفت پروردگارا از جانب خود فرزندی پاک و پسندیده به من عطا کن که تو شنونده دعایی (۳۸)
خداوند این معجزه را در مورد مریم انجام داد در صورتی که حضرت مریم و نه فرستاده خدا بود و نه پیامبر بلکه فقط از بندگان صالح و پرهیزگار و خداوند بود در نمونه های دیگر مادر موسی ابن عمران طبق تصریح قرآن در سوره قصص آیه ۷ فرزند خود را بدون ترس در دریا افکند:
وَ أَوْحَیْنَآ إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَآدُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ
فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَحَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا کَانُواْ خَاطِئِینَ
و ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر بده، پس هرگاه (از فرعونیان) براو بیمناک شدی، او را (در جعبه ای گذاشته و) بهدریا بیفکن و (از این فرمان) مترس و (از دوریش) غمگین مباش، (زیرا) ما او را به تو بازمی گردانیم و او را از پیامبران قرار می دهیم.
پس (مادر موسی چنان کرد، چیزی نگذشت که) فرعونیان، او را (دیده و از آب) برگرفتند تا سرانجام، دشمن و مایه اندوهشان گردد. همانا فرعون و هامان و سپاهیانشان خطاکار بودند.
ما از این آیه در می یابیم که خداوند به مادر موسی بن عمران وحی نموده است در صورتی که وحی از معجزات مخصوص پیامبران است ولی مادر موسی پیامبر است نه فرستاده خدا بنابراین چه مانعی وجود دارد نظیر این معجزات درباره حضرت مهدی عجل الله تا او را از مدعیان دیگر تمیز داده و ادعای دروغین را مشخص کند. اگر پیرامون معجزه علاقه به مطالعه ی بیشتری دارید دو کتاب را به شما معرفی می کنیم :
کتاب الباهر من الموج ذات و کتاب دوم الایضاح