طبق اعلام پلیس فدرال استرالیا، یک تاجر تبعه استرالیا به اتهام نقض قوانین تحریم کره شمالی دستگیر شده است.

به گزارش سلام نو، پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد: یک مرد تاجر تبعه استرالیا که به اتهام نقض قوانین تحریم کره شمالی دستگیر شده، بزودی با محاکمه قضایی روبه رو خواهد شد که حکم وی دستکم ۱۰ سال حبس خواهد بود. وی به تلاش برای فروش غیرقانونی موشک های با برد کوتاه کره شمالی و فناوری های تسلیحاتی این کشور در سیاه بازارهای بین المللی برخلاف تحریم های سازمان ملل در خارج از استرالیا متهم شده است.

روزنامه گاردین استرالیا با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: "چوی هان چان" تبعه ۶۰ ساله استرالیایی  اولین فردی است که تحت  قانون  موسوم به " جلوگیری از تکثیر سلاح های کشتار جمعی" دستگیر شده و احتمالا با محاکمه قضایی شدیدی روبه رو می شود.

پلیس فدرال استرالیا تاکید کرد که این فرد که در سال ۲۰۱۷ دستگیر شده، نمی تواند از وثیقه برای آزادی مشروط خود استفاده کند.

طبق گزارش پلیس، چوی متهم است که دو سال پیش درصدد فروش موشک های بالستیک کره شمالی و همچنین برخی قطعات تسلیحاتی در بازار سیاه در ویتنام بوده است که می تواند در ساخت سلاح های کشتار جمعی مورد استفاده قرار گیرد.

دادگاهی در نیوساوت ولز استرالیا روز جمعه گذشته با صدور حکمی درخواست وکیل متهم برای استفاده از وثیقه جهت آزادی مشروط را نیز رد کرد. چوی که دارای تبار کره جنوبی است، پس از یورش نیروی پلیس به خانه اش درحومه سیدنی درسال ۲۰۱۷ دستگیر شد  و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می برد.

پلیس ادعا می کند که وی به عنوان یک "مامور اقتصادی" کره شمالی عمل می کرد و به دنبال ایجاد درآمد برای پیونگ یانگ از طریق فروش فناوری و منابع تسلیحاتی با نقض مجازات های سازمان ملل و استرالیا بود.

این فرد دوتابعیتی استرالیایی- کره جنوبی متهم به جرائمی شامل نقض قانون تحریم های  سازمان ملل و قانون سلاح های کشتار جمعی شده که در قوانین استرالیا حداکثر مجازات این جرائم ۱۰ سال حبس است.

گاردین با انتشار بیانیه پلیس فدرال استرالیا در این زمینه نوشت: چوی از شبکه بازار سیاه در سوریه، تایوان، کامبوج و روسیه برای معاملات ذغال سنگ و آهن، فناوری های تسلیحاتی، از جمله موشک های برد کوتاه استفاده کرده است.

در این بیانیه به سفرهای منظم چوی به خارج از استرالیا از جمله به کره شمالی  و مکاتبات ایمیلی وی اشاره شده که براساس ادعای پلیس حاکی از  وفاداری وی به "رژیم کره شمالی" است.

پلیس فدرال استرالیا استناد کرده است: چوی در ایمیل های خود به منابعی در پیونگ یانگ از فداکاری و تمایلش برای " کار و تلاشی سخت برای کشور ما"  اشاره کرده است.

در بیانیه پلیس گفته شده  که چوی که در مذاکرات خود از اسم مستعار "سلیمان" استفاده کرده بود  و کدی را برای بحث در مورد فروش اسلحه از طریق تلفن به دست آورده بود در مکاتباش از موشک ها با نام جعلی "درخت کاج" و از کارخانه های موشک  با اسم دروغین  "مهد کودک" نام برده بود.

"نیل گاگان" دستیار کمیسر پلیس فدرال استرالیا در این زمینه به گاردین گفت : به نظر می رسد چوی جاسوسی انجام نداده، اما صرفاً سعی در جمع آوری پول برای رژیم کره شمالی داشته است.

گاگان گفت : شواهد نشان می دهد که چوی "با مقامات عالی رتبه کره شمالی" در تماس بوده است، اما جزئیات آن را ارائه نمی دهد. ما معتقدیم که این مرد در  گفت وگو ها برای معامله فروش اجزای موشکی کره شمالی به برخی افراد در خارج از استرالیا مشارکت داشته است.

گاگان بدون ذکر جزئیاتی در مورد طرف های خارجی معاملات چوی صرفا گفت : بررسی ما نشان می دهد که هیچ دولت یا مقامات دولتی با این فرد در تماس نبودند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید