محمدرضا عارف به جز اندک مواضع اصلاح‌طلبانه چه مزیتی بر حسن روحانی یا حتی علی لاریجانی دارد؟ عارف حتی در زمان انتخابات هم آن‌چنان مواضع اصلاح‌طلبانه‌ای اتخاذ نکرد که البته شاید این یک مورد را بتوان حمل بر صداقتش کرد.

سلام نو – سرویس سیاسی: روز گذشته عبداالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی در واکنش به شایعات درباره حضور عارف در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت که: آقای عارف به احتمال زیاد وارد مجلس آینده نخواهد شد. او برای آنکه راحت تر بتواند برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 تلاش کند، نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمی شود.

او البته خود نیز تایید کرد که عملکرد عارف در مجلس چندان قابل توجه نبوده و حتی حضور او در مجلس آینده را نیز با مشکلاتی همراه کرده است.

این فعال سیاسی به نامه نیوز گفت: با توجه به کارنامه و توان مدیریتی آقای عارف در چهار سال مجلس دهم، این مسئله تصوری غیرواقعی نیست. بالاخره آقای عارف به رغم همه ویژگی های مثبتی که دارد کمتر عمق سیاسی تحولات را می بیند و مدیریتش هم نشان داد نمی تواند یک مجموعه درون پارلمان را پویا و فعال نگه دارد.

علیرضا خامسیان و از نزدیکان عارف در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، با اشاره به مصاحبه عبدالله‌ ناصری گفت: برای ایشان و همه شخصیت‌های سیاسی احترام زیادی قائل هستیم. اما مساله این است که هر آنچه قرار است در مورد آقای عارف اتفاق بیفتد، باید از جانب شخص ایشان اعلام شود. در واقع حتی نزدیکان عارف نیابتی از طرف ایشان ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند درباره برنامه‌های آینده اظهارنظری کنند یا خبری را به رسانه‌ها اعلام کنند.

عارف از ریاست مجلس تا ریاست جمهوری

امروزعلی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به خبرنگار تسنیم که پرسید گفته می‌شود عارف سرلیست نخواهد بود و برای ۱۴۰۰ میاید اگر تایید می‌کنید سرلیست کیست؟ گفت:

من مستقیما از اقای دکتر عارف چنین چیزی نشنیده‌ام ولی شنیده‌هایی وجود دارد که اجتمالا بر اساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش هم میزبان ایشان بودیم در حزب و خانم منصوری هم عضو هیئت رییسه شورای عالی هستند و جلسات نزدیکی با ایشان دارند اما چنین چیزی مستقیما نشنیده‌ام البته برداشت من دور از این خبر نیست. ما هم متولی تایید یا رد اخبار دیگران نیستیم. وقتی هنوز لیستی نداریم طبیعتا سرلیست هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

این نشان می‌دهد محمدرضا عارف هنوز که هنوز است از اصلاح‌طلبان یک ریاست جمهوری طلبکار است و می‌خواهد چک کناره‌گیری به نفع روحانی در سال 92 را به هر شکل نقد کند. اما آیا چک طلب عارف هم‌چنان معتبر است و قابلیت نقد شدن دارد؟

واقعیت این است که اگر طلبی هم بوده به نظر می‌رسد با ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، سرلیستی عارف در انتخابات مجلس و ریاست فراکسیون امید برای چهار سال متوالی پرداخت شده است و گرنه آن‌چنان که غلامحسین کرباسچی پیش از این به سلام نو گفته بود " چهره‌های روحانی و غیر روحانی بسیاری هستند که از نظر سیاسی با آقای عارف قابل مقایسه نیستند. چهره‌هایی مثل آقای نوری، موسوی خوئینی‌ها و بهزاد نبوی هستند که خاک خورده مبارزه سیاسی قبل و بعد از انقلاب هستند و بسیار بیشتر از دیگران مورد احترام هستند. این احترامی که به آقای عارف گذاشتند نباید برای کسی یا خود ایشان سوتفاهم شود که فکر کنم شده است."

ولی ظاهرا در نهایت سوتفاهم برای رییس فراکسیون امید ایجاد شده و او که نتوانست به ریاست مجلس برسد حالا دنبال ریاست جمهوری 1400 است، رقابتی که اصوگرایان از همین حالا دنبالش هستند.

عارف و انتخابات ریاست جمهوری 1400

اما آیا عارف گزینه خوبی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است؟ واقعیت این است که اگر امروز اردیبهشت و خرداد 92 بود عارف گزینه قابل طرحی به نظر می‌رسید.

او در سال 92 معاون اول دولت اصلاحات بود که کمی محافظه کار به نظر می‌رسید ولی حالا او معاون اول دولت اصلاحاتی است که در مجلس و شورای عالی عملکردی نه چندان خوشایند داشته و در محافظه‌کاری هم تنه به تنه علی لاریجانی می‌زند و در برابر انتقادات می‌گوید گه پشت صحنه فعال است.

عارف در این چهار سال نه از روحانی اصلاح‌طلب‌تر نشان داده، نه از روحانی کارآمدتر بوده و نه از روحانی کم توقع‌تر بوده. او به بهانه حفظ هویت اصلاح‌طلبی و به خاطر اندک شانسی که برای کسب ریاست مجلس داشت صندلی نایب رییس مجلس، صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی و چند صندلی مهم دیگر در کمیسیون‌ها را از اصلاح‌طلبان دریغ کرد.

عارف، لاریجانی یا جلیلی و قالیباف

با این تفاسیر محمدرضا عارف به جز اندک مواضع اصلاح‌طلبانه چه مزیتی بر حسن روحانی یا حتی علی لاریجانی دارد؟ عارف حتی در زمان انتخابات هم آن‌چنان مواضع اصلاح‌طلبانه‌ای اتخاذ نکرد که البته شاید این یک مورد را بتوان حمل بر صداقتش کرد.

البته طبعا اگر انتخاب بین قالیباف، جلیلی و عارف باشد عارف هم در کارآمدی، هم در سلامت و هم در اصلاح‌طلبی بر این گزینه‌ها رجحان دارد و انتخاب اصلاح‌طلبان خواهد بود ولی پرسش اینجاست که آیا الزام به مشارکت فعال اصلاح‌طلبان در چنین انتخاباتی وجود دارد؟ در کنار این تجربه هم نشان داده انتخاباتی که عارف در آن نامزد باشد حتما نامزدی بهتر از عارف هم در آن حضور دارد.

باید صبر کرد و دید آیا عارف یک بار دیگر بار دستیابی به قدرت در سطح مسئولان ارشد نظام تلاش می‌کند و آیا اصلاح‌طلبان بار دیگر پرچم اصلاحات را به دست او می‌دهند یا بالاخره یک بار هم که شده چک انتخابات 92 را برگشت می‌زنند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید