یک روزنامه پاکستانی نوشت سفر وزیردفاع آمریکا به افغانستان، نشانه افزایش احتمال احیای مذاکرات آمریکا و طالبان است.

به گزارش سلام نو، روزنامه تریبیون پاکستان از سفر سرزده وزیر دفاع آمریکا به افغانستان به عنوان نشانه افزایش احتمال احیای مذاکرات آمریکا و طالبان یاد کرد و نوشت، با وجود موانع پیش روی مذاکرات صلح آمریکا و طالبان، پاکستان به ازسرگیری روند برقراری صلح در افغانستان در آینده نزدیک امیدوار است.

به نوشته تریبیون، در هفته آخر اوت اعلام شد، رئیس گروه مذاکره آمریکا و نمایندگان طالبان به منظور نهایی کردن پیش نویس توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ حدود دو دهه ای در این کشور با یکدیگر دیدار کردند.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا، ‌ که فردی اهل معامله محسوب می شود و به دنبال کسب اعتباری تمام عیار به واسطه امضای توافقنامه صلح با طالبان بود، تصمیم گرفت رهبران طالبان را به کمپ دیوید دعوت کند. اما، ‌ این روند به واسطه مخالفت مقاماتی خاص در دولت ترامپ با توافقنامه صلح به عنوان سند تسلیم شدن، با مانع مواجه شد و ترامپ به اجبار نشست با طالبان و مذاکرات صلح را متوقف کرد.

به نوشته تریبیون، مخالفت طالبان با آتش بس یا کاهش میزان خشونت ها در افغانستان باعث توقف مذاکرات یکساله و موشکافانه آمریکا و طالبان بود.

دولت ترامپ به دنبال اضافه کردن شرط جدیدی بود که طبق آن، طالبان ملزم به اعلام آتش بس بود. گروه طالبان با تغییر توافقنامه ای از قبل توافق شده با "زلمی خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان مخالفت کرد و این بن بست مانع امضای این توافقنامه شد و متعاقبا ترامپ نیز روند صلح را پایان یافته خواند.

با این حال، پاکستان که به روند مذاکرات صلح در دوحه کمک کرد، پس از توقف مذاکرات نهایت تلاش خود را برای احیای توافقنامه صلح به کار گرفت. اسلام آباد اوایل اکتبر میزبان نشست مستقیم هیئت طالبان به ریاست ملا برادر و خلیلزاد بود. درواقع، ‌ دو دور مذاکرات انجام شده در اسلام آباد، بخشی از تلاش های پاکستان برای رفع اختلافات دو طرف، به ویژه مساله آتش بس بود.

یکی از مقامات عالیرتبه پاکستان ضمن تایید تلاش های پشت پرده اسلام آباد، به تریبیون گفت، ‌ این کشور طالبان را برای قبول آتش بس و یا دستکم کاهش میزان خشونت ها تحت فشار گذاشته است.

این مقام عالیرتبه که خواست نامش فاش نشود، خاطر نشان کرد، پاکستان با هدف پایان دادن به این بن بست، به طالبان پیشنهاد کرد، در صورتی که در این مرحله با اعلام آتش بس مشکلی دارند، با "آتش بس اعلام نشده" موافقت کند. طرف آمریکایی این ایده را پذیرفت و اعلام کرد، چنانچه طالبان حاضرند در خفا و محرمانه در قبال آتش بس تعهد دهد، مذاکرات صلح ازسرگرفته می شود. آمریکا فکرل می کند، آتش بس، حتی به صورت اعلام نشده، می تواند شرایطی مناسب برای ازسرگیری مذاکرات و نهایی کردن توافقنامه صلح ایجاد کند. طالبان تا کنون پاسخی به این پیشنهاد نداده است اما، دو طرف با اتخاذ تدابیر اعتماد ساز قبل از هرگونه پیشرفتی در زمینه مسایل مورد اختلاف موافقت کردند.

وزیر دفاع آمریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده که برای بررسی ادامه حضور نظامیان کشورش در افغانستان و رایزنی با مقامات افغان اعلام شده است، وارد کابل شد.

«مارک اسپر» امروز یکشنبه به خبرنگاران همراه خود در این سفر، گفت: آمریکا اعتقاد دارد که می تواند بدون آسیب زدن به ماموریت مبارزه علیه تروریسم نظامیان خود را به هشت هزار نفر کاهش دهد.

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارد اما مقامات آمریکایی قصد دارند شمار این سربازان را بصورت قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

صبح امروز برخی منافع خبری گفته بودند که وزیر دفاع آمریکا عازم کشورهای جنوب آسیا است اما از سفرش به افغانستان خبری منتشر نشده بود./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید