روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد طبق گفته یک مقام آمریکایی وضعیت خارج کردن تسلیحات اتمی پایگاه اینجرلیک مشخص نیست چون توسط اردوغان به گروگان گرفته شده است.

به گزارش سلام نو، در بحبوحه افزایش تنش‌ها با آنکارا، مقامات آمریکایی در روزهای اخیر جلساتی تشکیل داده‌اند تا برنامه خارج کردن ۵۰ سلاح اتمی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه را بررسی کنند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در اقدامی برای تحت فشار گذاشتن آنکارا به منظور پایان دادن به حمله نظامی کنونی‌اش در شمال سوریه، تحریم‌های جدیدی را علیه ترکیه اعمال و مذاکرات تجاری با این کشور را متوقف خواهد کرد و تعرفه‌های فولاد را نیز افزایش خواهد داد.

اگرچه پنتاگون درباره اینکه تجهیزات اتمی‌اش را کجا انبار کرده، هیچ صحبتی نمی‌کند، اما گمان می‌رود بمب‌های هسته‌ای "بی ۶۱" آمریکا به عنوان بازدارنده‌ای در برابر روسیه و همچنین اقدامی برای نشان دادن تعهد آمریکا به ناتو، در پایگاه اینجرلیک ترکیه نگه داشته شده باشند.

دو مقام آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفتند، مقامات بخش انرژی وزارت امور خارجه آمریکا بدون سر و صدا و به صورت مخفیانه در حال بررسی راه‌های خارج کردن تسلیحات اتمی از پایگاه اینجرلیک هستند که به گفته یکی از این مقامات توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به گروگان گرفته شده‌اند.

در گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمده است: خروج این تسلیحات اتمی از پایگاه اینجرلیک پایان دوفاکتوی ائتلاف ترکیه-آمریکا خواهد بود. نگه داشتن این تسلیحات در آنجا ضعف و آسیب‌پذیری اتمی را دائمی می‌سازد و این مساله می‌بایست سال‌ها پیش رفع می‌شد.

این در حالی است که نیروی هوایی آمریکا از پاسخ به سوالات درباره تسلیحات اتمی احتمالی در این پایگاه یا اینکه آیا این تسلیحات از پایگاه اینجرلیک خارج می‌شوند یا خیر امتناع کرد.

این نخستین بار نیست که مساله امنیت این تسلیحات اتمی مستقر در پایگاه اینجرلیک واقع در جنوب ترکیه درست در ۱۱۰ کیلومتری مرز این کشور با سوریه مطرح می‌شود.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید