«چیستا یثربی» نمایش‌نامه‌نویس، منتقد، مترجم، شاعر، ناشر و نویسنده تئاتر و سینما که فوق لیسانس و لیسانس روانشناسی‌اش را از دانشگاه الزهرا گرفت و فعالیت‌هایش را در حوزه تئاتر از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده‌است و بیش از ۲۶ نمایشنامه نگاشته و کارگردانی کرده‌است و تا به حال جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده و بیشترین تعدادجایزه متن اول را از جشنواره بین‌المللی فجر داشته است و بارها نیز داور تئاتر و کتاب بوده‌است.

وی شاخص ترین رمان خود را «کوتاه کردن موی مرده» دانست و گفت: هرچند نمی توانم از بین اثرهایم، اثری را به عنوان شاخص ترین انتخاب کنم اما «کوتاه کردن موی مرده» در بین اثرهایم جوایز فراوانی گرفته است.

نویسنده کتاب « من آناکارنینا نیستم» به عنوان سخن پایانی گفت: من می توانم به راحتی از ایران مهاجرت کنم اما به دلیل مسائل شخصی دوست ندارم از ایران بروم و دوست دارم دخترم در ایران فعالیت کند و من حق این را دارم که در ایران به فعالیتی که به آن علاقه مند هستم بپردازم و من دوست ندارم به دلیل تبعیض و استثناگری به نحوی ممنوع الکار شوم.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: «چیستا یثربی» نمایش‌نامه‌نویس، منتقد، مترجم، شاعر، ناشر و نویسنده تئاتر و سینما در گفت و گو با خبرنگار سلام نو در خصوص فعالیت های اخیر خود در حوزه تئاتر اظهار کرد: با روی کار آمدن مسئولین جدید از سال ۱۳۹۶ به من سالنی برای اجرا داده نمی شود، با این که من از وزارت ارشاد تا به حال دوازده جایزه اول بین المللی فجر را دریافت کردم و بالاتر از ۲۰ جایزه از کشورهای خارجی دریافت کردم و بارها داوری جشنواره فجر و دیگر جشنواره ها را در کارنامه خودم دارم اما الان هم به عنوان داور و هم به عنوان کارشناس و هم به عنوان صاحب نمایش از تئاتر حذف شده ام و متاسفانه نه تنها من بلکه اطرافیانم نیز تحت الشعاع قرار گرفته اند و کارهای آن ها نیز بدون هیچ دلیلی رد می شود و نمی گویند من ممنوع الکار هستم اما نمی گذارند کاری انجام دهم و من آن قدر از لحاظ مالی تامین نیستم که بتوانم کارهایم را در سالن های خصوصی بر روی صحنه ببرم و در روزهایی که نسل جدید به من نیاز دارد عمداً من را خانه نشین کردند و با اینکه خیلی از مدیران زمانی شاگرد من بودند و نمره خوبی از من دریافت کردند اما الان همان شاگردان سنگ اندازی می کنند.

به نوعی ممنوع الکار هستم

وی در همین راستا ادامه داد: حتی کارهایی با موضوعات مذهبی نیز رد می شوند و من نمی دانم این چه دلیلی می تواند داشته باشد و در دیگر حوزه ها نیز مانند اجتماعی، جنگی، روان شناختی و دیگر حوزه ها تمامی نمایش ها به بهانه های مختلف رد می شوند و اگر تنها در یک حوزه مثلاً داوری حذف شده بودم و اجازه بردن نمایش بر روی صحنه را می دادند و یا بالعکس شاید دلیل را در نحوه کار خودم می جستم و تنها کاری که این روزها از من بر میآید که آموخته های خود را به نسل بعد انتقال دهم.

ارتباط مستقیم من با مردم به مذاق خیلی ها خوش نیامده

چیستا یثربی ادامه داد: به من می گویند به فالوئرهای اینستاگرامت بگو برایت سالن بگیرند، این از کج فهمی آنهاست که این حرف را به من می زنند برخی به من گفتند چون تو از طریق اینستاگرام با مردم به طور مستقیم در ارتباط هستی این امر به مذاق خیلی ها خوش نیامده است و تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که جلوی تو را در تئاتر سد کنند هرچند من فالور میلیونی ندارم اما همین تعداد کم فالوور کتاب دوست اینستاگرام من را هم نمی توانند ببینند.

وی در ادامه افزود:‌ هنوز هم من پرکار هستم من در همین پنج سال گذشته، نه کتاب نوشتم و همین را نمی توانند ببینند و من به عنوان شهروند مسلمان شیعه و سید به زودی به دیوان عالی اداری شکایت خواهم کرد.

نویسنده کتاب «پستچی» در مورد مشکلات حوزه کتاب گفت: ما در زمان کتاب «بامداد خمار» نیستیم ما در زمانی هستیم که مردم متاسفانه کتاب نمی خرند و ترجیح می دهند کتاب ها را دانلود کنند و در نتیجه با اینکه جوایز متعددی را نیز در حوزه کتاب دریافت کردم اما از کتاب هزینه های زندگی من تامین نمی شود و با اینکه من وقت زیادی صرف نویسندگی می کنم و زحمات فراوانی می کشم اما بازگشت مالی برای بنده ندارد.

همه امروزه به دنبال دانلود کتاب هستند و ما نمی توانیم با رشد تکنولوژی مبارزه کنیم

وی در خصوص سیاست کتاب دیجیتال اظهار کرد: اگر نویسندگان بتوانند هزینه ای دریافت کنند سیاست خوبی است اما سایت ها و اپلیکیشن هایی که کتاب ها را می گذارند با قیمت خیلی پایین کتاب ها را عرضه می کنند و تبلیغی هم در این راستا انجام نمی دهند و تبلیغ در این حوزه را بر عهده خود نویسنده می گذارند، اما با تمامی این شرایط من با هرچیزی که به کتاب خواندن مردم کمک کند موافق هستم، اما من زمانی را به یاد می آورم که در سال ۱۳۸۴ که کتاب «سلام خانم جنیفرلوپز» من پخش شد و در روز دوم به چاپ دوم رسید ولی آن دوران نیز گذشته است و همه امروزه به دنبال دانلود کتاب هستند و ما نمی توانیم با رشد تکنولوژی مبارزه کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: ناشرها نیز دچار مشکلات عدیده شدند چراکه هزینه کاغذ بالا رفته است اگرچه من نیز انتظار مالی از ناشرها ندارم، اما به شدت ناشرها تحت فشار هستند.

نویسنده کتاب « پری کوچک دریایی» در خصوص تبلیغات در عرصه کتاب اذعان کرد: زمانی مردم روزنامه می خواندند و در روزنامه ها ستون هایی به معرفی کتاب اختصاص داده می شد، اما در حال حاضر تبلیغات کتاب به اینستاگرام محدود شده است و تبلیغات در این حوزه اصلاً کافی نیست.

وی راجع به فعالیت های اخیر خود گفت: کتابی راجع به تاریخ تئاتر ایران را در دست چاپ دارم همچنین راجع به تئاتر درمانی نیز کتاب دیگری در دست چاپ دارم و فعلا در حوزه رشته خودم که روانشناسی است در حال تدریس و پژوهش در دانشگاه هستم.

چیستا یثربی که نوشتن هفتاد و نه کتاب را در کارنامه خود دارد در خصوص جایگاه تئاتر درمانی در ایران اظهار کرد: تئاتر درمانی هنوز در ایران جا نیافتاده است و فقط با تلاشهای شخصی و انفرادی که برخی انجام می دهند وارد ایران شده است و فقط در بیمارستانی در شیراز، دکتر حق شناس در این خصوص فعالیت می کردند که الان هم دیگر فعالیت نمی کند، من حتی پیشنهاد دادم که تئاتر درمانی را به صورت رایگان برای مردم انجام دهم اما حتی اجازه همین کار را هم به بنده نمی دهند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید