یک چهره برجسته اصلاح‌طلب گفت: بعد از حوادث سال ۹۶ ما اصلاح طلبان اختلاف نظر تحلیلی پیدا کردیم  به همین دلیل  در راهبردها نیز تفاوت دیدگاه به وجود آمد

به گزارش سلام نو، «مصطفی تاجزاده»  عصر یکشنبه در نشست  "نظم نوین موازنه منفی یا موازنه مثبت؟ " که در دفتر مرکزی حزب توسعه ملی ایران اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: ملاک اصلاحات برای رای دادن این است که افراد باید احساس کنند نماینده آنها در انتخابات حضور دارد و نماینده ای که تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه شاهد اختلاف نظرهایی بین اصلاح طلبان هستیم، خاطرنشان کرد: می پرسند معیار درست و غلط بودن نظرات چیست؟ بعد از حوادث سال ۹۶ ما اصلاح طلبان اختلاف نظر تحلیلی پیدا کردیم مبنی بر اینکه شرایط جامعه چگونه است؟  به دلیل این اختلاف نظر در راهبردها نیز تفاوت دیدگاه به وجود آمد.

تاجزاده با بیان اینکه جوهره اصلاحات پاسخگو کردن حاکمیت است، گفت: یکی از علل مسائل کشور وجود شکاف بین پاسخگویی و مسئولیت است. کسانی که قدرت دارند پاسخگو نیستند و کسانی که پاسخگو هستند قدرت ندارند، تامین حقوق شهروندی، حق تعیین سرنوشت برای هر نسل، تاکید بر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز، مخالفت با هر گونه دخالت قدرت‌های بیگانه در ایران، مخالفت با تقابل مردم و دوقطبی‌سازی در کشور که به سوریه‌ای شدن ایران منجر می‌شود، این‌ها وجوه مشترک بین اصلاح‌طلبان است.

وی ادامه داد: بسیار عجیب است که ٤ ماه به انتخابات مانده و هنوز کادرهای اصلی اصلاح طلب برای  شرکت در انتخابات تردید دارند زیرا   فضا به گونه ای است که نهادهای انتصابی اصرار بر بی خاصیت کردن نهادهای انتخابی دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: در هیچ دوره‌ای نبوده که دو ماه مانده به انتخابات کادرهای اصلی اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات تردید داشته باشند و به این معنی است که ما در جاهایی عقب و عقب می‌رویم. اگر جامعه را سه قسمت کنیم، بخشی حدود ۱۸ میلیون نفر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند، ۱۶ میلیون به تفکر آقای رئیسی و ۲۴ میلیون هم به روحانی رای دادند و ما امید داشتیم که این میزان رای در انتخابات آینده حضور داشته باشند.

تاجزاده گفت: برخی تلاش داشتند هر چه بیشتر جایگاه‌های انتخابی را بی‌خاصیت‌تر کنند و این ناامیدی به کادرهای اصلاح‌طلبی هم رسیده است. اگر مردم اعتراضی نمی‌کنند برای این است که چشم اندازی پیش‌روی خود نمی‌بینند. باید بپدیریم مردم ناراضی هستند.

این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد:  ملاک اصلاحات برای رای دادن این است که افراد باید احساس کنند نماینده آنها در انتخابات حضور دارد، نماینده ای که تاثیرگذار باشد. لذا معتقدم اقلیتی تاثیرگذار بسیار بهتر از اکثریتی خنثی است، بنابراین اصل بر شرکت در انتخابات است، اگر نامزدهای با برنامه ما را رد کردند به مردم بگوییم که نخواستند ما در انتخابات باشیم.

موازنه مثبت باعث پیشرفت چین شد

انقلاب اسلامی در دوره دو قطبی بودن نظم بین الملل و جنگ سرد به وقوع پیوست و تا زمانی شوروی از هم نپاشید این نظم وجود داشت. در آن دوره به دلیل تخاصم ایدئولوژیک و سیاسی که وجود داشت خیلی از رویکرد ها و تحلیل ها ذاتگرا بود و بازی برد برد شناخته شده نبود و کابردی نداشت به همین دلیل وجه غالب بازی برد-باخت بود.

وی اضافه کرد: دیدگاه غالب انقلابیون نسبت به دموکراسی و حقوق بشر و آزادی سیاسی نگاه مثبتی نبود و مد روز، عدالت طلبی و مبارزات ضد امپریالیسمی بود.

تاجزاده افزود: با فروپاشی شوروی این گفتمان تا حدود زیادی به محاق رفت و ما شاهد تغییرات زیادی در عرصه بین الملل بودیم که در مقاطعی در جمهوری اسلامی توجه لازم و کافی به این تحولات صورت نگرفت به همین دلیل هم خیلی از فرصت ها را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه در دوره پسا شوروی شاهد پیشرفت سریع کشورهای زیادی بودیم، اظهار کرد: پیش از آن فکر نمی کردیم ظرف بیست یا سی سال به این سرعت رشد کنند و دلیل اصلیش هم این بود که اقتصاد و توسعه بعد از فروپاشی شوروی مطلوبیت ویژه ای یافت و خیلی از کشورها با برقراری موازنه مثبت با تمام دنیا نه فقط با یک بلوک، توانستند از فرصت استفاده کنند و رشد سرسام آوری به دست بیاورند که پیشتاز این حرکت چین بود.

این فعال اصلاح طلب گفت: همه کشورهایی که در چهار دهه گذشته پیشرفت کردند استراتژی برد-برد را در برنامه خود قرار دادند. ولی در ایران مقاومت از نظر بعضی ها یعنی ادامه تنش دائم با آمریکا، در حالی که بدنه اصلی مردم امروز بهتر از هر زمان دیگری اثرگذاری سیاست خارجه در وضعیت  زندگی را درک می کنند و می دانند اصلاح سیاست خارجی می تواند تاثیر بسیاری در اقتصاد و وضعیت تحریم‌ها داشته باشد.

معاون پیشین سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه گرچه جهانی شدن را پدیده ای آمریکایی می دانند ولی چین بهترین استفاده را از این جهانی سازی برد، خاطرنشان کرد: اما واقعیت این است که چین ۱۰ برابر آمریکا توانست از جهانی شدن اقتصاد استفاد کند و چنان رشد شتابانی پیدا کرد که امروز به دغدغه اصلی آمریکا تبدیل شود و خیلی دور نیست که در ابعاد اقتصادی، علمی-تکنولوژیک و نظامی آمریکا را پشت سر گذاشته و به اقتصاد اول جهان تبدیل شود.

سیاست برد-برد برجامی، در کشور جهش اقتصادی به وجود آورد

تاجزاده با بیان اینکه نگاه ما به عرصه بین‌الملل در هر دوره متفاوت بود، یادآور شد: اما برجام نقطه عطفی بود که می توانست راه را برای اینکه ایران در مسیر کشورهای توسعه یافته قرار گیرد، باز کند و با ایجاد موازنه مثبت با همه کشورهای دنیا جهش اقتصادی به دست آورد. با این وجود سیاست برد برد برجامی، در کشور جهش اقتصادی لازم را کلید زد ولی با خروج ترامپ از برجام ایران با مشکل مواجه شد و جریاناتی در کشور به این شکست کمک کرده و از حاکم شدن ترامپ خوشحال شدند که جز فرصت سوزی سودی برای کشور نداشت.

وی گفت: در صدا سیما به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی به دوران جنگ سرد برگشته ایم و جز با فروپاشی یکی از طرفین امکان برقراری تعامل وجود ندارد و حتی تحریم را مولود ذاتی انقلاب می خوانند و می گویند تا وقتی انقلاب و آرمان های آن وجود دارد با تحریم مواجهیم  و معتقدند قراردادهایی چون الجزایر، قطعنامه ۵۹۸ و برجام از ابتدا محکوم به شکست بوده اند، معنایش این است که هر وقت ایران پای میز گفت‌وگو نشسته اشتباه کرده است، لذا ما با چنین رویکردی در داخل مواجه هستیم.

تاجزاده یادآور شد: آنها که در داخل به دنبال گفتگو هراسی هستند در فضای بین الملل نیز مذاکره هراسی را پیش گرفته اند. برخی می گویند با این فشارها چرا به سمت ساخت سلاح سازی هسته ای نرویم. فراموش نکنیم که سلاح سازی ایران اولین اثرش رقابت منطقه ای در این زمینه است و این مسابقه قطعا به نفع هیچ کسی نیست.

وی  با بیان اینکه وقتی طرف هدف اصلی خود را به صفر رساندن فروش نفت ایران می داند و باید آماده هر پیامدی باشیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اخیرا رهبری گفته اند به شرطی که آمریکا تحریم ها را لغو و به برجام برگردد احتمال مذاکره وجود دارد با این رویکرد می توانیم به سمت کاهش تنش پیش برویم که البته اگر رییس جمهوری می توانست بعد از برجام قصد داشت به مسایل دیگری هم بپردازد ولی به هر حال اکنون این موضع رهبری را ارج می نهیم.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب گفته است تولید و کاربرد سلاح هسته ای حرام است و قاعدتا ما نباید به گونه ای رفتار کنیم که دنیا تصور کند ما چنین برنامه ای داریم پس وقتی می گوییم غنی سازی را بالا می بریم اولین سئوال این است که از بیان این موضع چیست؟

وی یادآور شد: ساقط کردن پهپاد و مسایل دیگری باعث شد ایران در موضع برتر قرار گیرد ولی نگرانیم این فرصت را هم از دست بدهیم و مجدد در موضع انفعال قرار گیریم.

تاجزاده با اشاره به شرایط عمومی ایران گفت: شعار همیشگی ما این بوده که مشکل ما اقتصادی است و تنها راه حل برون رفت از این مشکل سیاسی است هم در سایت داخلی و هم در سیاست خارجی. ما می توانیم همه دیدگاه ها و مواضع خود را داشته باشیم و حتی برخلاف آنچه تبلیغ می کنند، می توانیم دیدگاه های خود در خصوص اسرائیل هم داشته باشیم و در عین حال با دنیای غرب تعامل و مذاکره کنیم، مانند پاکستان.

وی با بیان اینکه امروز ترامپ به هر دلیل نمی‌خواهد بجنگد، خاطرنشان کرد:  ایران هم نمی‌خواد و هر دو طرف هم به این نتیجه رسیده‌اند یا باید تفاهم کنند یا به سمت جنگ پیش بروند، بنابراین امکان مذاکره وجود دارد و در سازمان ملل این اتفاق بسیار نزدیک بود و من شنیدم که خانم مرکل گفته بود برای ترتیب دادن دیدار ایران آمریکا آمده بودم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دو مانع اصلی اقتصادی کشور به سیاست خارجی برمی گردد، اظهار کرد: در هیچ زمانی به اندازه امروز جامعه ما به نقش سیاست خارجی در مسائل داخلی و اقتصادی پی نبرده بود.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید