۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 30908389

ملانوم لنتیژینال آکرال (ALM) نوعی از ملانوما بدخیم است. ملانوم بدخیم نوعی سرطان پوست است که وقتی سلول های پوستی به نام ملانوسیت ها سرطانی شوند ، رخ می دهد.<br/> 

ملانوسیت ها حاوی رنگ پوست شما هستند (معروف به ملانین یا رنگدانه). در این نوع ملانوما ، کلمه "acral" به وقوع ملانوم در کف دست یا کف پا اشاره دارد.

کلمه "lentiginous" به این معنی است که لکه ملانوم بسیار تیره تر از پوست اطراف است. همچنین بین پوست تیره و روشن تر پوست اطراف آن مرز مشخصی دارد. این تقابل رنگ یکی از قابل توجه ترین علائم این نوع ملانوم است.

ALM شایع ترین نوع ملانوما در افرادی که پوست تیره دارند و نژاد آسیایی است. با این وجود ، در انواع پوست قابل مشاهده است. تشخیص ALM در ابتدا دشوار است ، هنگامی که لکه پوست تیره رنگ است و کمی بیشتر از لکه یا کبودی به نظر می رسد. تشخیص زودرس و درمان ضروری است.

علائم ملانوم

بارزترین علامت ALM به طور معمول لکه های تاریک پوست است که توسط پوست احاطه شده است که رنگ طبیعی پوست شما باقی مانده است. مرز روشن بین پوست تیره و روشن تر پوست اطراف آن وجود دارد. معمولاً نقطه ای از این دست را روی دست یا پاها یا در بسترهای ناخن پیدا خواهید کرد.

لکه های ALM ممکن است همیشه به رنگ تیره یا حتی تاریک نباشد. برخی لکه ها ممکن است به رنگ قرمز مایل به قرمز یا نارنجی باشد - به این آملانوتیک (یا غیر رنگی) گفته می شود.

5 نشانه ملانوم

عدم تقارن: دو نیمه نقطه مانند یکدیگر نیستند ، به این معنی که ممکن است از نظر اندازه یا شکل متفاوت باشند. خال های غیر سرطانی معمولاً به شکل گرد هستند و از هر دو طرف به اندازه و شکل یکسان هستند.

بی نظمی مرزی: مرز در اطراف نقطه ناهموار یا فشرده است. خال های غیر سرطانی معمولاً دارای مرزهایی هستند که صاف ، واضح و مشخص است.

تنوع رنگ: این نقطه از مناطقی با چندین رنگ قهوه ای ، آبی ، مشکی یا سایر رنگهای مشابه تشکیل شده است. خال های غیر سرطانی معمولاً فقط یک رنگ (معمولاً قهوه ای) هستند.

قطر بزرگ: اطراف این نقطه از یک چهارم اینچ (0.25 اینچ یا 6 میلی متر) در اطراف است. خال های غیر سرطانی معمولاً بسیار کوچکتر هستند.

تکامل: لکه بزرگتر شده است و یا رنگ های بیشتری نسبت به زمانی که در ابتدا روی پوست شما ظاهر می شود ، ظاهر شده است. خال های غیر سرطانی معمولاً به اندازه لکه های ملانوم رشد نمی کنند و تغییر نمی دهند.

ALM همچنین می تواند در اطراف ناخن ها و ناخن های پا ظاهر شود. ممکن است متوجه تغییر رنگ عمومی در ناخن خود شوید و همچنین لکه ها یا خطوط تغییر رنگی روی ناحیه کوتیکول و پوست محل قرارگیری ناخن وجود دارد. با بزرگ شدن لکه ALM ، ناخن شما ممکن است شروع به ترک یا شکستن کند ، به خصوص که در مراحل بعدی پیشرفت می کند.

درمان ملانوم

مراحل اولیه

اگر ALM شما هنوز در مراحل اولیه است و به اندازه کافی کوچک است ، پزشک ممکن است به سادگی بتواند در یک عمل جراحی سریع و سرپایی ،  ALM را از پوست شما کاهش دهد. پزشک شما نیز مقداری از پوست اطراف منطقه را می برد. چه مقدار پوست لازم برای از بین بردن بستگی به ضخامت Breslow از ملانوما دارد ، که میزان حمله ملانوما را تا چه اندازه اندازه گیری می کند. این میکروسکوپی مشخص می شود.

مراحل پیشرفته

اگر ALM شما سطح عمیق تهاجم داشته باشد ، ممکن است غدد لنفاوی از بین بروند. قطع عضو حتی ممکن است لازم باشد. اگر شواهدی وجود داشته باشد ، مانند سایر اندامها ، ممکن است به درمان با ایمونوتراپی نیاز داشته باشید. ایمونوتراپی با داروهای بیولوژیکی گیرنده های تومور را هدف قرار می دهد.

جلوگیری از پیشرفت ملانوم

اگر شروع به دیدن علائم ALM با استفاده از قانون ABCDE کردید ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا آنها بتوانند بافت برداری منطقه را انجام دهند و تصمیم بگیرند که آیا این لکه سرطانی است. مانند هر نوع سرطان یا ملانوما ، تشخیص زودهنگام آن می تواند به ساده تر شدن درمان و تأثیر بر سلامتی شما کمک کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید