جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به فرصت بهار عربی برای دفاع کردها از هویت و فرهنگ خود گفت: حکومت ترکیه همیشه نگاهی ضد انسانی و ضد حقوق بشری به کردهای ترکیه، سوریه و عراق داشته و همیشه دشمن کردها بوده.

سلام نو – سرویس بین المل: ترامپ برای عمل به وعده خود درباره خروج آمریکا از میدان‌های جنگ متعدد از یکی دیگر از مناطق استراتژیک خاورمیانه یعنی شمال سوریه کردستان سوریه خارج شد. کاخ سفید در بیانیه ای که پس از مکالمه تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا منتشر شده اعلام کرد که نظامیان ایالات متحده «خلافت داعش» را شکست داده اند و دیگر در منطقه نزدیک به مرز ترکیه حضور ندارند.

این به آن معناست که دیگر آمریکا در حکم دیوار محافظ بین کردهای سوریه و ترکیه نیست و دولت اردوغان این فرصت را دارد تا آرزوی خود در سرکوب کردهای سوریه و قطع ارتباط آنان با کردها ترکیه را عملیاتی کند.

ترکیه اعلام کرده است که هدف عملیات نظامی نیروهایش این است که یک "منطقه حائل" در مناطق جنوبی این کشور در همسایگی با شمال شرق سوریه ایجاد شود، منطقه حائلی که اردوغان در حاشیه ملل دنبال موافقت روسیه و آمریکا درباره آن بود تا در حکم دیواری بین کردها عمل کند.

هر چند سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که ترکیه در تمامی شرایط به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و اروپا هم از حمله ترکیه ابراز نگرانی کرد ولی همه می‌دانند نه هیچ کدام از این نگرانی‌ها آن قدر جدی نیست که جلوی پیش روی اردوغان را بگیرد. او دنبال این است تا به هر شکل ارتباط کردهای سوریه و ترکیه را قطع و مشکل خودش در ترکیه را یک بار برای همیشه حل کند.

جلالی جلالی‌زاده:

وضعیت کردهای ترکیه و سوریه تراژیک است / نگاه حکومت ترکیه به کردها ضد بشری است

جلال جلالی‌زاده، نماینده پیشین مجلس و  و از رهبران جریان اصلاح طلبی در کردستان ایران در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره تفاوت‌های کردستان سوریه و ترکیه با کردستان ایران و عراق گفت: وضعیت کردهای عراق و ایران با کردهای سوریه و ترکیه قابل مقایسه نیست. کردهای ایران خود را ایرانی می‌دانند و در عراق هم کردها همیشه نوعی خود مختاری را داشتند و از نظر زبان و فرهنگ همیشه مستقل بودند.

وی ادامه داد: اما بحث کردهای سوریه و ترکیه تراژیک است چون در این دو کشور بحث همیشه بحث پاکسازی قومی کردها مطرح بوده و این مسئله چند دهه است که ادامه داشته. در ترکیه کردها را "ترک کوهی" می‌دانستند و حرف زدن به زبان کردی ممنوع بوده و به هر شکلی تلاش می‌شده که جمعیت بیست میلیونی کردهای ترکیه پاکسازی شود.

وی وضع سوریه را از ترکیه هم وخیم‌تر دانست و افزود: در سوریه وضع از این هم بدتر بوده و هیچ وقت اجازه ندادند کردها به عنوان یک قوم و ملت مستقل ابراز وجود بکنند و حتی 500 هزار نفر از کردهای سوریه شناسنامه نداشتند و احزاب کرد در سوریه احزاب قدرتمند و مستقلی نبودند.

این فعال سیاسی با اشاره به فرصت بهار عربی برای دفاع کردها از هویت و فرهنگ خود گفت: حکومت ترکیه همیشه نگاهی ضد انسانی و ضد حقوق بشری به کردهای ترکیه، سوریه و عراق داشته و همیشه دشمن کردها بوده.

جلالی‌زاده با اشاره به دلایل نگران ترکیه نسبت به کردها گفت: ترکیه از احیای هویت کردها و یکپارچگی کرد‌ها نگران است و نگران است که کردها در سوریه اندکی استقلال پیدا کنند و با توجه به روابط کردهای سوریه و ترکیه این استقلال در کردستان ترکیه هم موثر باشد. از همین جهت ترکیه می‌خواهد در کردستان سوریه دخالت کند، آن هم در حالی که نظام سوریه مقتدر نیست و روسیه و آمریکا ها هم پس از پایان داعش کردها را به حال خود رها کردند و حال دنیا نظاره‌گر پاکسازی و نابود ملتی است که برای هویت خود مبارزه می‌کنند.

وی با اشاره به نقش آفرینی احتمالی ایران درباره مشکلات اخیر کرده گفت: رابطه ایران با کردهای ترکیه و سوریه رابطه خوبی است ولی متاسفانه نتوانسته از روابطش با کردها و توان آن‌ها به عنوان یک قدرت منطقه‌ای استفاده بکنند، در حالی که ترکیه برای تسلط خود بر خاورمیانه از هر ابزاری استفاده می‌کنند.

جلالی‌زاده با اشاره خیانت آمریکا در حق کردها افزود: به نظر می‌رسد با توجه به نفوذ ایران در سوریه و ترکیه می‌توان از این فرصت بهره ببرد و نسبت به جلب حمایت کردها اقدام کند. همچنان که آقای ظریف هم گفت این فرصت بهترین فرصت برای ایران است که حمایت کردها را جلب کند.

رابطه ابطه ایران با کردها هرچه باشد، بر روابط دمشق و آنکارا نیز تاثیر می گذارد. در طول جنگ داخلی سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه و ایران در یک جبهه علیه داعش جنگیدند. با توجه میز مشترک ایران، ترکیه و روسیه در مسائل منطقه اگر ایران در مسیر سازش با کردها قرار بگیرد، سرکوب کردها توسط ترکیه دشوار خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید