داریوش قنبری در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به این که دست آوردهایی مانند حضور زنان در ورزشگاه به هر شکل ارزشمند است گفت: اصلا ما به عنوان اصلاح‌طلب در قدرت باشیم یا نباشیم همین که مردم به خواسته خود برسند برای اصلاح‌طلبان ارزشمند است حتی اگر توسط گروه دیگری باشد. این مسئله به هر شکل برای ما ارزشمند است.

سلام نو - سرویس سیاسی: دختران ایران این روزها حسابی خوشحال هستند چون بعد از چندین سال تلاش پیوسته بالاخره موفق شدند حق خود برای ورود به ورزشگاه‌های فوتبال را احیا کنند، هرچند محدود و با مشکلات فراوان. این اتفاق بی‌تردید یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند وقت اخیر است که واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در پی داشته.

محسن میلانی، استاد شناخته شده علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی با اشاره به این دست آورد زنان ایران به نکته مهم اشاره کرد و در توییتی نوشت:

زنان ایرانی که قلب تپنده ی جنبش های اجتماعی ایران معاصر هستند، هفته ای پر موفقیت را پشت سر گذاشتند. آنها توانستند دو حق بدیهی خود را احیا کنند؛ حق تابعیت ایران برای فرزندان و حق حضور در ورزشگاه ها. امیدوارم این دستاورد آغازی بر پایان نابرابری بین زنان و مردان ایرانی باشد.

اما به جز خوشحالی فزآینده زنان و دختران ایرانی، ناراحتی طیف از فعالان رادیکال فمنیست و اعتراض شدید اصولگرایان اتفاق دیگری نیز در حاشیه این رخ‌داد مهم افتاد و آن کنایه‌هایی است که حواله اصلاح‌طلبان شد، به ویژه در توییتر بسیاری اشاره کردند که این نه فعالیت اصلاح‌طلبان بلکه کنش مدنی زنان و در نهایت فشار فیفا بود که زمینه حضور زنان در ورزشگاه را مهیا کرد.

گروهی نیز به این مسئله پرداختند که اصلاح‌طلبان بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را از دست دادند و دیگر نمی‌توانند ورود زنان به ورزشگاه را دست آویزی برای تبلیغ انتخابات کنند.

علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار با اشاره به همین مسئله در توییتی نوشت:

زنان سرانجام به ورزشگاه می روند! یک پیروزی بزرگ برای زنان که به حق بدیهیشان رسیدند و یک شکست بزرگ برای ما اصلاح طلبان. این حق با فشار فیفا به دست آمد و نه کوشش ما.نمونه ای که نشان میدهد وقتی به اندازه کافی برای مطالبه جامعه پایمردی نکنیم، در زمان تحقق دیرهنگام آن، بازنده ایم.

این که اصلاح‌طلبان امتیاز ورود زنان به ورزشگاه را به دست نیاوردند مسئله‌ای غیر قابل انکار است. دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان آن‌چنان که شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رییس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت به احترام مراجع حضور زنان در ورزشگاه راپیگیر نکرد و از بین رضایت مراجع یا رضایت مردم یکی را برگزید و امروز نمی‌تواند گله‌ای داشته باشد ولی آیا این اتفاق دست اصلاح‌طلبان را در انتخابات بسته است؟

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به اینکه ورود زنان به ورزشگاه باعث خوشحالی است و اصلاح‌طلبان هم از این مسئله خوشحال هستند گفت: این مسئله که اصلاح‌طلبان به خاطر از دست دادن شعار ورود زنان به ورزشگاه از این مسئله ناراحت شده باشند اصلا درست نیست چون هدف و آرمان اصلاح‌طلبی در این موارد خلاصه نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه ورود زنان به ورزشگاه اتفاق مثبتی است گفت: مهم نیست از چه راهی و توسط چه کسانی راه ورود زنان به ورزشگاه هموار شد، همین که این اتفاق رخ داد ما خوشحالیم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این که اصلاح‌طلبی در چند شعار و وعده خلاصه نشده گفت: اصلاح‌طلبی مجموعه‌ای از آرمان‌ها است و اینطور نیست که چون یک وعده ما به هر شکلی عملی شده دیگر در انتخابات پیش رو حرفی برای گفتن نداشته باشیم. در کنار این اصلاح‌طلبی به حضور در قدرت خلاصه نشده که ما تمام تمرکز خود روی انتخابات بگذاریم.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه با این که دست آوردهایی مانند حضور زنان در ورزشگاه به هر شکل ارزشمند است گفت: اصلا ما به عنوان اصلاح‌طلب در قدرت باشیم یا نباشیم همین که مردم به خواسته خود برسند برای اصلاح‌طلبان ارزشمند است حتی اگر توسط گروه دیگری باشد. این مسئله به هر شکل برای ما ارزشمند است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید