طرحی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرف وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی ارائه شده است تا به تنش‌های موچود در این منطقه پایان دهد.

به گزارش سلام نو، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، شنبه شب در گزارشی اعلام کرد، کاتس به عنوان دست راست نتانیاهو، این طرح را  در جریان دیدار با برخی وزیران امورخارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در حاشیه مجمع اخیر سازمان ملل  ارائه کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این طرح همچنین در اختیار "جیسون گرینبلات" فرستاده ویژه "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در امور صلح خاورمیانه قرار گرفته است.

براساس گزارش این شبکه تلویزیونی، این طرح شامل چهار بند است. بند اول شامل توسعه دوستی ها و همکاری ها میان اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس براساس کنوانسیون سازمان ملل متحد و اصول حقوق بین الملل است.

در بند دوم این طرح آمده است که " اقدامات لازم و موثری" انجام می شود، برای اطمینان از این که هیچ یک از طرفین دست به فعالیت هایی چون جنگ، دشمنی، خرابکاری، تحریک علیه یکدیگر نزنند.

براساس بند سوم این طرح، هیچ یک از طرفین توافق (اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس) به ائتلاف، سازمان یا اتحاد با کشور سومی که ماهیت نظامی یا امنیتی داشته باشد، نپیوندند و هیچ یک با این ائتلافات و سازمان ها همکاری نکرده و برای آن ها نیز تبلیغ نکنند.

بر اساس بند چهارم این طرح تمام اختلافات طرفین در خصوص این توافق از طریق رایزنی حل و فصل شود.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: این طرح حول محور منافع مشترک کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل در کنترل ایران برای جلوگیری از نفوذ منطقه ای آن صورت می گیرد.

این گزارش در این حال تأکید می کند که به دلیل درگیری اسرائیل و فلسطین، این طرح در این مرحله امکان امضای توافق میان دو طرف را را فراهم نمی کند.

کاتس در آذرماه ۹۶ نیز به عنوان وزیر حمل و نقل و اطلاعات رژیم صهیونیستی از پروژه خط آهن فلسطین اشغالی به اردن، عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خبر داده و گفته بود: قرار است، این خط آهن بندر حیفا را به حاشیه خلیج فارس وصل کند.

وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی همچنین در ادامه تلاش های تل آویو برای عادی سازی روابط با حاشیه نشینان خلیج فارس،  ۱۰ تیرماه ۹۸ برای نخستین بار به امارات متحده عربی سفر کرد.

سفر کاتس به امارات یک هفته (۴و۵ تیرماه) و پس از برگزاری نشست اقتصادی منامه در بحرین صورت گرفت، نشستی که بسیاری از تحلیلگران، هدف اصلی آن را زمینه سازی برای اعلام "معامله ننگین قرن" و عادی سازی روابط عرب‌های حاشیه خلیج فارس با اسرائیل اعلام کردند.

دیدار وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی از امارات دومین سفر یک مقام رسمی کابینه صهیونیستی در یک سال گذشته است. پیش از وی "میری ریگو" وزیر ورزش رژیم صهیونیستی آبان ماه گذشته به امارات رفت؛ اقدامی که اعتراض مردم امارات را در پی داشت.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید