وزیر صمت اظهار کرد که مهار تورم اقتصادی که امروز بر اثر توطئه دشمنان در کشور ایجاد شده، تنها با حمایت از صنعت و تولید امکان‌پذیر است

به گزارش سلام نو، رضا رحمانی شامگاه چهارشنبه در نشست فعالان اقتصادی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین افزود: در ۱۸ ماه گذشته شاهد یک جنگ تمام‌ عیار اقتصادی بودیم تا جایی که سال گذشته کسانی که تحریم‌های ظالمانه را بر کشور اعمال کرده بودند به تعطیلی کامل صنایع ایران در سه ماهه آخر سال ۹۷ امید داشتند.

وی ادامه داد: در سه ماهه آخر سال گذشته که رشد صنعت کشور به منفی صفر رسیده بود با تلاش‌های صورت گرفته در سه ماه نخست امسال به صفر رسید و به طور حتم و بر اساس آمارهای بانک جهانی رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ مثبت خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه سال پر بحرانی را پشت سر گذاشتیم، تاکید کرد: مشکلات به جایی رسیده بود که تولیدات ۲ شرکت خودروسازی سایپا و ایرانخودرو از پنج هزار به یک هزار دستگاه رسیده بود اما امروز شاهدیم با وجود برخی نارسایی‌های حوزه صنعت ایستاده‌ایم و موفقیت‌های کسب شده نیز بدون شک حاصل تلاش صنعتگران، فعالان اقتصادی و کارگران کشور بوده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه امروز باید از خود بپرسیم چند درصد مشکل واحدهای تولیدی کشور ناشی از تحریم‌ها بوده است؟ اضافه کرد: خوشبختانه امروز که مشکل ارز و تأمین آن تا حدودی حل شده است واحدهای بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه بدون وقفه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این بسیار ارزشمند است.

رحمانی تاکید کرد: پارسال ۳۸۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که مصرف داخل ۲۲۰ میلیون متر مربع بود و این در حالی است که کشور همسایه پاکستان با ۱۰۰ میلیون متر مربع مصرف این کالا تنها ۲۰ میلیون تولید داخل دارد و می‌تواند بازار مناسبی برای تولید کنندگان کشور باشد.

نهضت ساخت داخل مورد توجه وزارت صنعت است

رحمانی با اشاره به هفت برنامه محوری این وزارتخانه، گفت: نهضت ساخت داخل که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار داشته مورد تاکید وزارتخانه است تا جایی که هر کالایی که در داخل ساخته شود از واردات مشابه آن جلوگیری به عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: از ۶ هزار تعرفه موجود، ۲ هزار مورد ممنوع اعلام شده و این مساله تنها به لحاظ حمایت از تولیدکنندگان و احترام به حقوق مردم صورت گرفته است.

مسائل استان صنعتی قزوین برای وزارتخانه مهم است

وی با بیان اینکه انتظارات از قزوین به عنوان یک استان صنعتی زیاد است، گفت: بسیاری از مشکلات بخش‌های صنعتی از جمله در امور تسهیلات بانکی باید در استان مرتفع شود.

به گفته وی متاسفانه سیستم‌های اقتصادی کشور از جمله صنایع تا ۸۹ درصد وابستگی به بانک‌ها دارند که برای رفع این معضل توسعه صندوق‌های استانی برای حفظ تولید مورد توجه قرار گرفته است.

رحمانی اضافه کرد: وجود ۴۹۹ طرح نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در قزوین بیانگر آن است که بخش‌های مهم کار انجام شده و باید در صدد تکمیل و راه‌اندازی آنها باشیم.

وی افزود: برای ۶ ماهه دوم امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حفظ و احیای واحدهای تولیدی کشور درخواست کرده ایم و این در حالی است که حوزه‌هایی مانند مسکن و کشاورزی نیز برای ما حایز اهمیت هستند.

این مسول با اشاره به نگرانی واحدهای قطعه ساز، اظهار داشت: این بخش که خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی نیز در استان دارد با خیالی آسوده به سرمایه گذاری‌های خود فکر کند چون برنامه ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید