دموکرات‌ های مجلس نمایندگان آمریکا مقام‌های کاخ سفید را تهدید کردند که آنان را برای تحقیق درباره استیضاح رئیس‌جمهور احضار می‌ کنند

به گزارش سلام نو به نقل از تارنمای خبری نشریه هیل، سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند که این تصمیم را عملی می کنند، مگر آنکه به اسناد مورد نظر خود دست یابند.

یادداشت منتشر شده از سوی کمیته اصلاحات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا حاکی است: در چند هفته گذشته، کمیته های مجلس نمایندگان چندین بار تلاش کردند اسنادی را در این رابطه به دست آورند، اما کاخ سفید از این کار خودداری کرده و حتی به درخواست این کمیته‌ها پاسخی نداده است.

کاخ سفید تا روز جمعه فرصت دارد به درخواست مجلس نمایندگان پاسخ دهد، در غیراین صورت احضاریه ارائه خواهد شد.

«الیجا کومینگز» رئیس کمیته اصلاح و نظارت کاخ سفید گفت که در نامه ای به «میک مولوانی» رئیس موقت کارکنان کاخ سفید، درخواست ارائه اسناد در مورد ارتباطات بین ترامپ و رهبران کشورهای خارجی مرتبط با اقدامات ترامپ در اعمال فشار بر رئیس جمهوری اوکراین، ارائه شده است.۹۱۰۹‌

این اسناد همچنین اسناد مربوط به مشروط کردن کمک‌های آمریکا به اوکراین به همکاری و تحقیق در مورد «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را شامل می شود.

بعلاوه، اسناد درخواست شده، مدارک مربوط به تمهیدات «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ برای درخواست کمک از اوکراین را در بر می گیرد.

ترامپ گرفتار در جنجالی بر سر تماس تلفنی اش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین است. وی روز ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین، وی را تحت فشار قرار داد تا فعالیت های بایدن و پسرش «هانتر» را مورد بررسی قرار دهد.

هانتر بایدن برای شرکت گاز اوکراینی تا سال ۲۰۱۹ کار می کرد و ترامپ و متحدان او تلاش کرده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای ورود به اقدامات غیرقانونی در اوکراین متهم کرده و به وجهه این نامزد دموکرات به عنوان اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ لطمه وارد کنند.

به گفته منتقدان، ترامپ به اوکراین پیشنهاد داده کمک های مالی واشنگتن به کی‌یف مشروط به انجام تحقیقات از طرف اوکراین است. منتقدان همچنین معتقدند که ترامپ با این کار، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و از قدرت سوءاستفاده کرده است.

ترامپ در درخواست خود از رئیس جمهوری اوکراین به نوعی مروج تئوری تبانی مطرح شده از سوی کارمندان خودش بود مبنی بر اینکه اوکراین و نه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرده است.

ترامپ می گوید هیچ فشاری از سوی وی بر اوکراین اعمال نشده و همه این جار و جنجال ها، ‌ حقه و کلک دموکرات ها است.

ترامپ همچنین در یک تماس تلفنی دیگر، از «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا خواست وی را در بی‌اعتبار کردن بررسی های «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، یاری رساند.

از سوی دیگر نتیجه تحقیقات مولر نشان داد که ترامپ در سال نخست ریاست جمهوری اش، در روند اجرای عدالت کارشکنی کرده است.

پرونده دخالت روسیه در حالی بسته شد که فشارهای مربوط به آن تا انتخابات ۲۰۲۰ از سوی دموکرات ها باقی خواهد ماند.

در گزارش مولر آمده است: شواهدی که در خصوص رفتار و نیات رئیس جمهوری به دست آوردیم، مسائل دشواری را مطرح می کند که مانع از آن می شود تا با قاطعیت حکم دهیم که تخلفی روی نداده است. از همین رو، این گزارش در حالی که نتیجه گیری نمی کند که رئیس جمهوری تخلفی مرتکب نشده، در عین حال او را نیز تبرئه نمی کند.

مولر نتیجه گیری کرد که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با کمک شرکت روسی «آژانس تحقیقات اینترنتی» و از طریق شبکه های اجتماعی برای افزایش شانس پیروزی ترامپ تلاش و در آن انتخابات دخالت کرد.

از سویی، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که کنگره خواستار دسترسی به تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران جهان است.

اما خبر داده شد که کاخ سفید دسترسی به متن مکالمات تلفنی ترامپ با رهبران خارجی از جمله پوتین و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را به شدت محدود کرده است.

مساله تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین در کانون تمرکز تحقیق در مورد مورد استیضاح ترامپ قرار دارد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی روند تحقیقات در مورد استیضاح رئیس جمهوری را رسما کلید زد.

به موجب قانون اساسی آمریکا، ‌ کنگره مجاز است رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از این موارد متهم است؛ خیانت، رشوه و سوء‌استفاده از قدرت و ترامپ به دلیل سوء‌استفاده از قدرت در آستانه استیضاح است.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می دهند.

مجلس نمایندگان در حال حاضر در کنترل دموکرات هاست. این مجلس برای استیضاح ترامپ به ۲۱۸ رای نیاز دارد.

دموکرات ها ۲۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را در دست دارند در حالی که این سهم برای جمهوریخواهان ۱۹۸ کرسی است. یک کرسی نیز در اختیار «جاستین آماش» نماینده مستقل از میشیگان است و یک کرسی این مجلس از بخش هفتم ویسکانسین خالی است./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید