نه فقط لوور فرانسه بلکه میهوی ژاپن، متروپولیتن و بریتانیا، ارمیتاژ در روسیه، موزه‌های بروکلین و هنر‌های شهری نیویورک و  بسیاری از موزه های مطرح دیگر هستند که آثار تاریخی کشورمان را در خود جای داده اند. بیش از ۱۷۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا به کشور بازگردانده شده است.

سلام نو - سرویس اجتماعی: بهمن 97 خبری منتشر شد که براساس آن اعلام شده بود دانشگاه شیکاگو در حالِ تکمیلِ بسته‌بندی تعداد قابل توجهی لوح هخامنشی است و قرار است این تعداد الواح ارزشمند به ایران استرداد شود. روز گذشته بازگشت بیش از ۱۷۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا به کشور تایید شد. با این حال هنوز 17 هزار لوح دیگر در آمریکا هستند.

به گزارش سلام نو، علی‌اصغر مونسان، وزیر وزارتخانه تازه تاسیس گردشگری می گوید  پیگیری‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کنار همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری باعث شده تا بالاخره ۱۷۸۳ لوح هخامنشی به کشور بازگردد. براساس اظهارات مونسان تاکنون بازگشت الواح تاریخی هخامنشی در سه مرحله صورت گرفته است. در سال‌های ۱۳۲۷ (۱۷۹ قطعه)، ۱۳۲۹ (۳۷هزار قطعه) و ۱۳۸۳ (۳۰۰ قطعه) از این لوح های تاریخی به کشور بازگردانده شده است. اینها البته بخش‌هایی از این مجموعه نفیس است که در آمریکا نگه داری می شود.

بازگشت محموله چهارم از این مجموعه قرار بود سال ها پیش انجام شود که حواشی غیرمنتظره ای که رخ داد باعث این اتفاق بود. به گفته مونسان در سال ۲۰۰۴ تبدیل به موضوع حکم دادگاه دارایی‌های کشف‌شده در دادگاه بخش شمالی الینویز ایالات متحده شد که شاکیان به دنبال توقیف اموال دولتی ایران بودند تا دادگاه را قانع کنند حکم پرداخت غرامت را به نفع آنها و علیه دولت ایران قبل از دعوی صادر کند. مقرر شده چهارشنبه دهم مهر، این آثار تاریخی بعد از ۸۴ سال در موزه مادر ایران نمایش داده شوند.

اینها البته همه آن چیزی که به عنوان آثار تاریخی ایران در خارج از کشور است، نیست. آن طور که محمدحسن طالبیان  گفته است فهرستی از اشیای تاریخی ایران که در موزه‌های دنیا وجود دارند، نداریم چراکه موزه‌های دنیا، این لیست را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

تنها در موزه لوور بیش از ۲۵۰۰ اثر باستانی و ارزشمند ایران در بخش خاصی از موزه که ایران نام دارد، نگه داری می شود. محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی  در حال حاضر شاید بتوانیم از آثاری که در سراسر جهان در معرض دید عموم گذاشته شده، از طریق پرسش و پاسخ و دیدن آثار لیست، تهیه کنیم. این درحالی است که اشیای موجود در موزه‌های دنیا فقط آن اشیایی نیست که در معرض دید عموم گذاشته می‌شود بلکه تعداد زیادی از اشیا در مخازن موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

کارگر همچنین به نکته دیگری اشاره کرده و اظهار کرده در دوره‌ای که کشور ما هنوز آگاهی کاملی از اهمیت و ارزش میراث‌فرهنگی نداشت، از ایران خارج شده است. به عبارتی 90 درصد این میراث فرهنگی در این دوره که عمدتا در زمان قاجار و پهلوی اول بوده از کشور خارج شده است و تنها ده درصد این میراث قاچاق شده است. هر چند همین ده درصد هم برای قاچاق عدد بالایی است.

چشم انتظاری علاقه مندان به میراث فرهنگی چند دهه است که ادامه دارد اما هنوز که هنوز است بسیاری از آثار نفیس تاریخی که متعلق به کشورمان است در کشورهای دیگر هستند و به نظر می رسد برای خیلی از این آثار نباید امکان بازگشتی متصور بود.

نه فقط لوور فرانسه بلکه میهوی ژاپن، متروپولیتن و بریتانیا، ارمیتاژ در روسیه، موزه‌های بروکلین و هنر‌های شهری نیویورک و  بسیاری از موزه های مطرح دیگر هستند که آثار تاریخی کشورمان را در خود جای داده اند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید