محمد هاشمی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به برخی تحلیل‌ها درباره تلاش روحانی برای اجازه مذاکره گرفتن از رهبری گفت:من اعتقادی به این ندارم که آقای روحانی قصد تحت فشار گذاشتن رهبری برای مذاکره را داشته باشد. این حرف‌هایی که اصولگرایان می‌زنند مبنایی ندارد و صرفا بداخلاقی سیاسی است.

سلام نو – سرویس سیاسی: حضور حسن روحانی در نیویورک هنوز که هنوز است حاشیه دارد. اصولگرایان هرچند در اول کار همچون اصلاح‌طلبان از مواضع روحانی استقبال کردند ولی بعدتر از خنده روحانی، مدل تعاملش با اروپایی‌ها و کنش‌های دیپلماتیکش انتقاد کردند و غیرمستقیم گفتند به اندازه کافی انقلابی نبود.

برخی‌ حتی مذاکره او با مکرون را به دلیل عکس گرفتن او با ترامپ مردود دانستند و گفتند به هر کس که به ترامپ اعتماد کند نمی‌شود اعتماد کرد.

از جمله سعید جلیلی، مذاکره کننده‌ هسته‌ای سابق ایران با طعنه به ظریف و روحانی در توییتی می‌نویسد: "سوال آنجاست که وقتی رئیس جمهور فرانسه در کنار ترامپ می‌ایستد و فشارهای او علیه مردم ایران را تحسین میکند، چطور می‌توان به او اعتماد کرد؟! وقتی این مسائل بیان میشود؛ میگویند چرا به مذاکرات با مکرون تعریض زده میشود؛ این تعریض نیست! این عین سخنان رئیس جمهور فرانسه در کنار ترامپ است."

طیف‌های رادیکال اصولگرا معتقدند این روزها روحانی در حال تحت فشار قرار دادن رهبری برای گرفتن اجازه مذاکره با آمریکا است در حالی که در طرف مقابل ویژگی اصلی روحانی را هماهنگی کم نظیر او با رهبری به خصوص در حوزه سیاست خارجی می‌دانند و معتقد هستند روحانی در هماهنگی با تمام ارکان نظام عمل خواهد کرد.

برخی از کارشناسان سیاست خارجی البته پیشنهاد مذاکره را مطرح می‌کنند و معتقدند این روزها بهترین زمان برای مذاکره با آمریکا است، چون ایران دست بالا را در برجام و منطقه دارد.

محمد هاشمی رفسنجانی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به اینکه باید تمام ابعاد مذاکره احتمالی با آمریکا را سنجید گفت: باید فکر نتیجه مذاکره بود و دید که آیا مذاکره نتیجه‌ای دارد یا خیر؟ هدف از مذاکره برای طرفین متفاوت است، آمریکا با یک هدف دنبال مذاکره با ایران است و ایران هم هدف خود را از مذاکره دنبال می‌کند. آمریکا صرفا می‌خواهد سد را بشکند و بگوید ایران تسلیم شد و مقاومت فایده ندارد ولی ایران دنبال حل مسائل خود است و مذاکره‌ای که منجر به رفع تحریم‌ها نشود و محدودیت‌های جدیدی به کشور تحمیل کند را نمی‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه خواسته‌های ایران باید مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد: اگر هر دو طرف منافع هم را در نظر بگیرند مذاکره ممکن می‌شود، مخصوصا اگر آمریکا ملاحظات و منافع ایران را لحاظ کند و تحریم‌ها را لغو کند و به برجام باز گردد مذاکره می‌تواند مفید باشد، ولی بدون در نظر گرفتن خواسته‌های ایران و صرفا مدنظر قرار دادن خواسته‌های آمریکا مذاکره عملا بی‌معنا است.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه آمریکا باید تغییر فضای ایران، منطقه و جهان را بپذیرد افزود: امروز همه در کشور از رهبری تا نیروهای مسلح و قوای سه گانه همه یک خواسته دارند و آن خواسته این است که اگر آمریکا دنبال مذاکره است باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند و به این جمع بندی برسند که زمانه فرق کرده و امروز دهه هفتاد و هشتاد میلادی نیست و جغرافیای سیاسی منطقه و جهان قرق کرده است.

وی ادامه با اشاره به وضع متحدان آمریکا گفت: امروز حتی قدرت‌های متکی به آمریکا، از جمله عربستان و اسرائیل، بسیار آسیب پذیرتر از قبل هستند و دیگر مثل قبل نیستند.

محمد هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا آن‌چنان که برخی اصولگرایان می‌گویند حسن روحانی می‌خواهد و می‌تواند رهبری را تحت فشار بگذارد یا خیر؟ گفت: من اعتقادی به این ندارم که آقای روحانی قصد تحت فشار گذاشتن رهبری برای مذاکره را داشته باشد. این حرف‌هایی که اصولگرایان می‌زنند مبنایی ندارد و صرفا بداخلاقی سیاسی است. مطرح کردن این مسائل توهین به رهبری است. رهبری فشار بردار نیست که شما تحت فشار قرارش بدهید که با فشار اجازه مذاکره را برای آقای روحانی صادر کند.

وی تاکید کرد: رهبری شرایط را می‌سنجد و براساس آنان عمل می‌کند، آنچنان که زمانی هم اجازه مذاکره را دادند و دو سال برای برجام مذاکره شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید