چه زمانی برای مذاکره با آمریکا مناسبت است؟ امروز؟ فردا؟ 6 ماه دیگر یا هیچ وقت؟ احمد بخشایش اردستانی می‌گوید که آمریکا باید احساس کند فشار حداکثری موثر نیست آن وقت سیاست خود را تغییر می‌دهد و به مذاکره با ایران تن می‌دهد.

سلام نو – سرویس بین الملل: حسن روحانی در حالی از نیویورک برگشت که دیدار با ترامپ را از چند کانال مختلف رد کرد و ظاهرا هنگام برگشت به ایران یک پیغام خصوصی هم از سه کشور اروپایی دریافت کرد که اگر یک گام دیگر در کاهش تعهدات برجامی بردار اروپا نیز به تبعیت از آمریکا از برجام خارج می‌شود.

رد کردن دیدار ترامپ مانند نوبت پیش که ظریف رفتن به کاخ سفید را رد کرد باز هم تبعاتی برای ایران داشت از جمله پمپئو، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد. وی گفت آمریکا برخی شرکت‌های چینی را که آگاهانه نفت ایران را برخلاف تحریم‌های آمریکا انتقال می‌دهند، تحریم می‌کند.

ترامپ هم در یک فرمان اجرایی جدید، ورود مقامات ارشد ایران و خانواده‌های درجه یک آن‌ها به آمریکا با ویزای مهاجرتی و غیرمهاجرتی را محدود کرد. پیش از آن، آمریکا به روحانی و ظریف ویزای محدودی داده بود. ویزای محدودی که در نهایت منجر شد جواد ظریف نتواند مجید تخت روانچی، معاون سابقش و نماینده فعلی ایران در سازمان ملل را که دچار سرطان شده و در بیمارستان بستری است، ملاقات کند.

برخی تحلیلگران و چهره‌هایی چون علی مطهری معتقدند اگر قرار است مذاکره‌ای با آمریکا صورت بگیرد حالا وقتش رسیده. علی مطهری، نماینده مجلس معتقد است ️زمان خوبی برای مذاکره است، چون در موضع قدرت هستیم.

از نشانه‌های این موضع قدرت می توان به وضع منطقه، میل آمریکا به مذاکره با ایران و همراهی اذهان عمومی با کشورمان اشاره کرد، وضعیتی که می‌تواند با مداخله مستقیم‌تر آمریکا در منطقه، چرخش اروپا و بازی رسانه‌ای قدرت‌های جهان تغییر کند. در این میان البته برخی نگران تغییر موضع چین و روسیه به طور ناگهانی هم هستند و از همین جهت تاکید می‌کنند که هرچه زودتر برای مذاکره اقدام شود.

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجلس نهم و استاد علوم سیاسی در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه امروز سیاست ایران به گفته رهبری نه جنگ، نه مذاکره است به پیش نیازهای مذاکره احتمالی با آمریکا در آینده اشاره کرده و می‌گوید که یکی از شروط مهم مذاکره آماده شدن فضای داخلی کشور از زوایای مختلف به خصوص اقتصاد است تا آمریکا به این نتیجه برسد که فشارهای روی امنیت و اقتصاد ایران اثر خاصی ندارد و چاره‌ای جز مذاکره نیست.

این استاد علوم سیاسی تاکید می‌کند دوره راهبردهای سیاست‌های خارجی آمریکا یک تا دو ساله است و اگر حس کند فشار حداکثر موثر نیست سیاست جدید را اتخاذ می‌کند.

این نماینده سابق مجلس گفت: ما بیش از این که به مذاکره توجه کنیم باید توان داخلی را تقویت کنیم چون بالاخره نوبت مذاکره می‌رسد. امروز ترامپ و جانسون شرایط خوبی ندارند و همین حالا هم روند استیضاح ترامپ آغاز شده و او را از نظر روحی تحت فشار می‌گذارد.

بخشایش اردستانی درباره زمان مناسب مذاکره با آمریکا گفت: شاید بهتر باشد بگوییم که موعد مناسب برای مذاکره زمانی است که یمن با عربستان و امارات به صلح برسد و عربستان شکستش از انصارالله را باورکند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که عربستان هم به این باور رسیده که حمله به آرامکو کار یمنی‌ها بوده، گفت: اگر یک یا دو نوبت دیگر یمن چنین حملاتی به عربستان کند عربستان و آمریکا به یقین می‌رسند که این کار متوجه ایران نیست، حتی اگر به قول خودشان تجهیزات یمنی‌ها ایرانی باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید