زخم معده ، زخم های دردناک در معده است. زخم گوارشی هر زخمی است که بر معده و روده کوچک تأثیر می گذارد.

زخم معده هنگامی رخ می دهد که لایه ضخیم مخاطی که معده شما را از آب هضم محافظت می کند ، کاهش یابد. این امر به اسیدهای گوارشی اجازه می دهد تا در بافت هایی که معده ترشح می کنند ، تغذیه کنند و باعث ایجاد زخم شوند.

ممکن است زخمهای معده به راحتی درمان شوند ، اما بدون درمان مناسب می توانند شدید شوند.

چه عواملی باعث ایجاد زخم معده می شود؟

زخم معده تقریباً همیشه به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می شود:

عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین ، ایبوپروفن یا ناپروکسن

به ندرت ، وضعیتی به نام سندرم زولینجر-الیسون می تواند با افزایش تولید اسید در بدن باعث ایجاد زخم معده و روده شود. این سندرم مشکوک به ایجاد کمتر از 1 درصد از زخمهای معده است.

علائم زخم معده

تعدادی از علائم با زخم معده همراه است. شدت علائم بستگی به شدت زخم دارد.

شایعترین علامت آن احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین  سینه و شکم است. به طور معمول ، در صورت خالی شدن معده از درد شدیدتر می شود و می تواند چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد.

سایر شایع زخم معده عبارتند از:

درد زیاد در معده

کاهش وزن

بی میلی به غذا به دلیل درد

حالت تهوع یا استفراغ

نفخ

دفع یا ریفلاکس اسید

سوزش سر دل که احساس سوزش در قفسه سینه است

دردی که ممکن است هنگام خوردن ، نوشیدن یا مصرف آنتی اسیدها بهبود یابد

کم خونی ، که علائم آن می تواند شامل خستگی ، تنگی نفس یا پوست کمر باشد

مدفوع تیره

استفراغ خونین یا قهوه ای رنگ

در صورت بروز هرگونه علائم زخم معده ، با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر ناراحتی ممکن است خفیف باشد ، در صورت عدم درمان زخم ها می تواند بدتر شود. زخم های خونریزی می توانند تهدید کننده زندگی شوند.

زخم معده چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص و درمان بستگی به علائم و شدت زخم شما دارد. برای تشخیص زخم معده ، پزشک تاریخچه پزشکی شما را همراه با علائم و هرگونه نسخه یا داروهای بدون نسخه ای که مصرف می کنید ، مرور می کند.

برای رد عفونت H. پیلوری ، آزمایش خون ، مدفوع یا تنفس ممکن است انجام شود. با انجام تست تنفس به شما دستور داده می شود مایع شفاف بنوشید و درون کیسه ای نفس بکشید.. اگر H. پیلوری موجود باشد ، نمونه تنفس حاوی میزان دی اکسید کربن بالاتر از حد طبیعی است.

آزمایشات و روشهای دیگری که برای تشخیص زخم معده استفاده می شود عبارتند از:

بلع باریم : شما یک مایع سفید (باریم) می نوشید که دستگاه گوارش فوقانی شما را پوشانده و به پزشکتان کمک می کند معده و روده کوچک شما را در پرتوهای ایکس ببیند.

آندوسکوپی (EGD): یک لوله نازک و روشن از طریق دهان و داخل معده و قسمت اول روده کوچک وارد می شود. این آزمایش برای جستجوی زخم ، خونریزی و هر بافتی که غیر طبیعی به نظر می رسد استفاده می شود.

بیوپسی آندوسکوپی: یک قطعه از بافت معده برداشته می شود بنابراین می توان آن را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کرد.

درمان زخم معده

بسته به علت زخم شما ، درمان متفاوت خواهد بود. بیشتر زخم ها با تجویز پزشک معالج شما قابل درمان هستند ، اما در موارد نادر ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

مهم است که به موقع زخم معالجه شود. برای گفتگو در مورد برنامه درمانی با پزشک خود صحبت کنید. اگر زخم خونریزی فعال دارید ، به احتمال زیاد برای معالجه شدید با داروهای آندوسکوپی و زخم IV بستری خواهید شد. همچنین ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشید .

درمان غیر جراحی زخم معده

اگر زخم معده شما نتیجه هلیکوباکتر پیلوری است ، به آنتی بیوتیک ها و داروهایی بنام مهارکننده پمپ پروتون (PPIs)  که نقش آنها کنترل اسید معده است نیاز دارید . سلولهای معده تولید اسید را مسدود می کند.

علاوه بر این روشهای درمانی ،که  پزشک ممکن است توصیه کند:

مسدود کننده های گیرنده H2 (داروهایی که تولید اسید را نیز مسدود می کنند)

متوقف کردن استفاده از همه NSAID ها

آندوسکوپی

پروبیوتیک ها (باکتری های مفیدی که ممکن است در از بین بردن H. پیلوری نقش داشته باشند)

مکمل بیسموت

علائم زخم ممکن است با درمان به سرعت فروکش کند. اما حتی اگر علائم شما از بین برود ، باید به هر داروی تجویز شده توسط پزشکتان ادامه دهید. برای اطمینان از از بین بردن همه باکتریها ، این امر به ویژه در مورد عفونت های H. پیلوری حائز اهمیت است .

عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در معالجه زخم معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع

سرگیجه

سردرد

اسهال

درد شکم

این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند. اگر هر یک از این عوارض جانبی باعث ناراحتی شدید شد ، در مورد تغییر داروی خود با پزشک خود مشورت کنید.

درمان جراحی در زخم معده

در موارد بسیار نادر ، زخم معده پیچیده نیاز به جراحی دارد.

جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از بین بردن کل زخم

برداشتن بافت از قسمت دیگری از روده

اتصال شریان خونریزی

قطع عصب به معده برای کاهش تولید اسید معده

رژیم سالم برای کنترل زخم معده

در گذشته تصور می شد که رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد زخم شود. ما می دانیم که این درست نیست. ما همچنین می دانیم که در حالی که غذاهایی که می خورید باعث ایجاد یا زخم معده نمی شود ، اما خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند به نفع دستگاه روده و سلامت کلی شما باشد.

به طور کلی ، این ایده خوبی است که رژیم غذایی با میوه های زیادی ، سبزیجات و فیبر بخورید.

گفته می شود ، این امکان وجود دارد که برخی از غذاها در از بین بردن H. پیلوری نقش داشته باشند . غذاهایی که ممکن است به مقابله با H. پیلوری یا تقویت باکتریهای سالم بدن کمک کنند عبارتند از:

کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم و تربچه

سبزیجات برگ مانند اسفناج و کلم

غذاهای سرشار از پروبیوتیک ، از جمله ماست

سیب

زغال اخته ، تمشک ، توت فرنگی و تمشک

روغن زیتون

علاوه بر این ، از آنجا که مبتلایان به زخم معده ممکن است با بیماری رفلاکس اسید همراه باشند ، ایده خوبی است در حالی که یک زخم در حال بهبود است ، از غذاهای تند و ترش دوری کنید.

داروهای خانگی برای زخم معده

علاوه بر خوردن غذاهای سالم ، موارد زیر ممکن است به کاهش اثرات H. pylori ، باکتری های مسئول بسیاری از زخم های معده کمک کند. با این حال ، این مکمل ها برای جایگزینی داروهای نسخه ای یا برنامه درمانی فعلی شما در نظر گرفته نشده اند. آنها شامل موارد زیر هستند:

پروبیوتیک ها

عسل

گلوتامین (منابع غذایی شامل مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، اسفناج و کلم)

پزشک شما ممکن است برای رفع ناراحتی از زخم شما ، کارهایی را که می توانید در خانه انجام دهید ، انجام دهد. در مورد این روشهای درمانی طبیعی و خانگی زخمها با پزشک خود صحبت کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید