بیگدلی با تاکید بر اینکه حمله نظامی آمریکا به ایران اتفاق نمی‌افتد گفت: حمله نظامی رخ نمی‌دهد چون به نفع آمریکا نیست. امروز بولتون اخراج شده و نقش هوک رنگ شده و پمپئو هم کمی عقب نشینی کرده است و ترامپ تحت تاثیر کارشناسان جمهوری خواه به ویژه تی پارتی است، در نتیجه دست به هیچ حلمه‌ای نمی‌زند چون در سال‌های اخیر هیچ اقدام موفقی نداشته.

سلام نو – سرویس بین الملل: در حالی حسن روحانی برای مهم‌ترین ماموریت خود و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد که سیر تحولات مربوط به ایران کم و بیش سرعت یافته است. سه کشور اروپایی بریتانیا ،‌ فرانسه و آلمان بالاخره بیانیه مشترکی را درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی منتشر کردند و نخست وزیر بریتانیا هم بر ضد برجام حرف زد.

سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد.» آن‌ها هم‌چنین افزودند: «واضح است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی سعودی است.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز تأکید کرد که رهبران ایران "در مسیر افزایش تنش قرار گرفته اند که خطایی راهبردی هم برای خود آنان و هم برای منطقه و امنیت عمومی است."

در بخشی دیگر از جریان دیپلماتیک مرتبط با ایران بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی درباره برجام با بیان این که واقعیت همان چیز صحیحی است که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است، این توافق یک توافق بد بود و نقص‌های زیادی داشت. وی مدعی شد که ایران رفتار مشکل‌سازی داشته و دارد.

جانسون با حمایت از مواضع ترامپ او را کسی دانست که می‌تواند با شریکی مثل ایران به یک توافق خوب برسد و بریتانیا هم در این راه از او حمایت می‌کند.

جواد ظریف در واکنش به این مواضع راه حل کمبودهای مورد اشاره طرف‌های اروپایی را اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌ عدم تکرار طوطی‌وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برنامه جامع اقدام مشترک دانست. او تاکید کرد که هیچ گونه توافق جدیدی بیش از پایبندی به توافق کنونی (برجام) وجود نخواهد داشت.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه دیگر نمی‌توان آن‌چنان به برجام امیدوار بود گفت باید پذیرفت برجام مرده و چیزی از آن باقی نمانده که آمریکا به آن برگردد. راه عقلایی این بود که دونالد ترامپ در جمع همان برجام اعلام کند که برجام را در چهارچوب منافع آمریکا نمی‌‎داند و در همان قاعده مذاکره را ادامه می‌داد ولی به هر شکل تحت فشار لابی‌های یهودی راه دیگری را برگزید.

او با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره بیانیه مشترک سه کشور اروپایی علیه ایران گفت: درباره اعلامیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا هم به نظرم باید توجه کرد که این اعلامیه جدا از بریگزیت و حتی برجام تحلیل شود و نباید این طور فهمید که با تکیه بر این اعلامیه اروپا قصد خروج از برجام را دارد. اروپا به علت سرمایه‌گذاری سنگین در عربستان سعودی و پیروی از سیاست عمومی آمریکا ناچار بودند چنین اطلاعیه‌ای صادر کنند و این اطلاعیه به معنای عبور از اینستکس یا خروج از برجامی که خود به آن اصرار دارند نیست.

این استاد دانشگاه درباره مواضع اصولگراها علیه روحانی و ظریف به علت مواضع متفاوت از رهبری درباره مذاکره با آمریکا گفت: روحانی، ظریف و سخنگوی دولت بر اساس سخنان رهبری گفتند که اگر آمریکا از تحریم بگذرد ما مذاکره می‌کنیم و حرفی خلاف این مسئله نزدند، هرچند بعید است آمریکا بعد از این همه تلاش تحریم‌ها را بردارد و منتظر است ایران در همین وضعیت مذاکره کند چون به نظرم برداشتن تحریم‌ها محال است.

بیگدلی با تاکید بر اینکه حمله نظامی آمریکا به ایران اتفاق نمی‌افتد گفت: حمله نظامی رخ نمی‌دهد چون به نفع آمریکا نیست. امروز بولتون اخراج شده و نقش هوک رنگ شده و پمپئو هم کمی عقب نشینی کرده است و ترامپ تحت تاثیر کارشناسان جمهوری خواه به ویژه تی پارتی است، در نتیجه دست به هیچ حلمه‌ای نمی‌زند چون در سال‌های اخیر هیچ اقدام موفقی نداشته.

او با اشاره به این که مذاکره تنها راه پیش روی ایران و آمریکا است گفت: برای ایران هیچ راهی جز مذاکره با آمریکا وجود ندارد و ایران بدون انعطاف حتی با عربستان هم نمی‌تواند مذاکره کند چون عربستان بدون اجازه آمریکا دست به چنین کاری نمی‌زند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید