به اعتقاد بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین دولت موسوی نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان از جمله نهادهایی هستند که بدون اینکه مجلس روی آنها نظارتی داشته باشد در مجموع بودجه بیشتری نسبت به دولت را در اختیار دارند. به همین بهانه بد نیست نگاهی به وضعیت بودجه ای و دارایی های این نهادها داشته باشیم.

سلام نو – سرویس اقتصادی: روز گذشته سایت خبری اصولگرای الف گفت و گویی با بهزاد نبوی را در خروجی خود قرار داد که سروصدای زیادی کرد. بهزاد نبوی در این گفت و گو از قرار داشتن 60 درصد ثروت ملی در سیطره چهار نهاد سخن گفته بود. چهار نهادی که هیچ ارتباطی با دولت ندارند.

به گزارش سلام نو، به اعتقاد بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین دولت موسوی نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان از جمله نهادهایی هستند که بدون اینکه مجلس روی آنها نظارتی داشته باشد در مجموع بودجه بیشتری نسبت به دولت را در اختیار دارند.

بهزاد نبوی همچنین معتقد است اینکه می گویند اصلاح طلبان و اصولگرایان موجب نابسامانی های امروز هستند آدرس غلط دادن است چرا که در شرایط حال حاضر اقتصاد کشور هم زیر نظر دو نهاد مجلس و دولت کنترل و اداره نمی شود.

حواشی پیرامون این گفت و گو بهانه ای شد تا نگاهی به وضعیت بودجه ای و دارایی های این نهادها داشته باشیم.

قرارگاه خاتم الانبیا

نبوی در پاسخ به سوال خبرنگار که می گوید مگر قرارگاه خاتم در کارهای سازندگی فعالیت نمی‌کند، اظهار کرده است: از ابتدا بنا نبود قرارگاه نقش پیمان کار را ایفا کند و با استفاده از منابع دولتی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود.

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بودجه سپاه و قرارگاه مرکزی خاتم در لایحه پیشنهادی دولت در سال جاری با افزایش ۷۶۸۰۰۰ میلیون ریالی همراه بوده است. طبق بودجه مصوب سال 98 بودجه قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء که در سال ۹۷،‌ ۲۵۹۰۰۰۰ میلیون ریال بود در سال ۹۸ به ۳۳۵۸۰۰۰ میلیون ریال رسیده است.

بنیاد مستضعفان

برآورد دقیقی از میزان ارزش دارایی‌های بنیاد مستضعفان وجود ندارد. این سخنی است که سعیدی کیا، رئیس سابق بنیاد مستضعفان در گفت و گویی در سال 96 آن را اعلام کرد. پیچیده بودن تعیین ارزش دارایی ها و مسائل حقوقی و دعاوی مطرح در حوزه قضایی دلیل دیگری است که تاکنون میزان ارزش دقیق دارایی های بنیاد مستضفان منتشر نشده است.

آن طور که در صورت های مالی سال ۱۳۹۵ این نهاد آمده است میزان دارایی های این بنیاد بیش از۵۶۰۰۰ میلیار تومان است. از نظر میزان درآمد نیز رقم اعلام شده برای در آمد حاصل از فروش کالا و خدمات در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۸۳۵۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۳۵% آن ناشی از فروش کالا عمدتا در بخشهای صنایع غذایی و کشاورزی، نفت و انرژی و صنعت و معدن و حدود ۶۵% ناشی از ارائه خدمات عمدتا در بخشهای خدمات مالی و بانکی، فناوری اطلاعات و صنعت و معدن بوده است. نهایتا میزان سود خالص بنیاد در سال ۱۳۹۵، ۲۷۰۰ میلیارد تومان و سود انباشته سنواتی آن بیش از ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

آستان قدس رضوی

بحث بودجه ای درباره آستان قدس از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بیش از پیش مطرح شد. در این دو سال بحث معافیت مالیاتی این نهاد بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت.

ابراهیم رئیسی البته این مسأله را تکذیب می کند. تولیت سابق آستان قدس با بیان اینکه اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است، گفته بود: بودجه آستان قدس یک هزارم بودجه دولت است.

در حال حاضر آستان قدس رضوی ۴۹ شرکت زیرمجموعه دارد. این شرکت‌ها و نهادها در قالب امور اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت دارند. کلیه فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب سازمان اقتصادی رضوی متمرکز شده که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب هلدینگ‌های گوناگون مانند هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند که 36 شرکت بزرگ را شامل می‌شود. برخی از این شرکت‌ها سهم بالایی در بخشی که فعالیت می‌کنند دارند. علاوه براین بازوی اقتصادی آستان قدس در برخی از شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از سهام آنها را خریداری می‌کند.

ستاد اجرایی فرمان امام

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نه تنها از یک ریال بودجه دولتی استفاده نمی کند بلکه تمام درآمدهای فعالیت های اقتصادی خود را صرف محرومیت زدایی و امور خیریه و عام المنفعه بخصوص در حوزه های اجتماعی می کند. این صحبت معاون هماهنگی های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است. نهادی که سال 68 به دستور امام خمینی (ره) تاسیس شد و در این سالها هدف اصلی خود را محرومیت زدایی خوانده است.

آمار دقیقی از دارایی های ستاد اجرایی فرمان امام گزارش نشده با این حال مدیر عامل سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در مصاحبه ای در سال 87 میزان دارایی های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بخش اموال و املاک را پنجاه هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

سایت مقاومتی نیوز در این باره به نقل از رویترز نوشته است: آماری که خبرگزاری رویترز از برآورد کل دارایی های ستاد اجرایی فرمان امام در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده است استفاده کرد. طبق این گزارش کل دارایی های ستاد اجرایی فرمان امام حدود ۹۵ میلیارد دلار معادل ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید