محسن حاجی میرزایی که به تازگی وزیر آموزش و پرورش شده است اولین نشست خبری خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد و به تشریح برنامه‌هایش پرداخت .

به گزارش سلام نو، محسن حاجی میرزایی دقایقی قبل در اولین نشست خبری خود که در دبیرستان شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد به اعلام آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان در آستانه آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پرداخت.

وی با بیان اینکه ضروری می‌دانم از خدمات کسانی که در چهاردهه گذشته دستاوردهای درخشانی در حوزه تعلیم و تربیت داشته‌اند قدردانی کنم گفت: همچنین در آستانه هفته دفاع مقدس نام غیورمردانی که جان خود را در راه ایران و اسلام هدیه کردند گرامی می‌داریم.

حاجی میرزایی در ابتدا به معرفی اجمالی برنامه‌هایش پرداخت و گفت: سندتحول بنیادین دستاورد بزرگی است که با نظر متخصصان و ارزیابی عملکرد دهه‌های گذشته تدوین و تصویب شده که سندخوبی است و راه را روشن کرده است. با توجه به بنیادین بودن تحولات پیش بینی شده در سند ناگزیر می‌شویم به شناسایی اولویت‌ها بپردازیم و مشخص کنیم که از چه نقطه‌ای می‌خواهیم شروع کنیم.

وی افزود: هشت محور را در دستورکار قرار دادیم و تلاش می‌کنیم در این دوسال دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم. محور اول تربیت چندساحتی است. مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در سندتحول نیز تربیت نسل نو است که در چند ساحت پیش بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر ماموریت آموزش و پرورش را آماده کردن انسان‌ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و مصونیت بخشی نسل نو در برابر تغییرات پرشتاب، ایمن سازی آنها در برابر یاس و سرخوردگی و انفعال بدانیم و به دنبال آن هستیم که مجال کافی برای نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند فاصله گرفتن از تعلیم و تربیت حافظه محور و آموزش محور به سمت تعلیم و تربیت چندساحتی هستیم که نیازمند مشارکت همه مسئولان و دستگاه‌هاست.

گروگانگیری کنکور از آموزش و پرورش

حاجی میرزایی با بیان اینکه این موارد آموختنی و کسب کردنی است و ما تلاش می‌کنیم تا دانش آموزان را به حدی از توانمندی در ساحت‌های شش گانه برسانیم اظهار کرد: یکی از مواردی که سیستم آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد ارزشیابی‌های منحصر به سنجش محدود و تک ساحتی دانش آموزان است که کنکور از آن جمله است و تمام فعالیت‌ها و تحرکات ما را گروگان گرفته است.

برنامه‌های وزیر جدید برای تحقق زیرنظام‌های سند تحول

وی به استقرار زیرنظام‌های سندتحول به عنوان برنامه دوم خود اشاره کرد و گفت: در زیرنظام‌های منابع انسانی، مالی، فضا و تجهیزات، فناوری و برنامه درسی تحولاتی باید انجام شود. برای هرکدام مسئولی تعیین و تحقق آنها را پیگیری خواهم کرد و شورایی تشکیل می‌دهم که به طور مستمر بر آن نظارت خواهم داشت. مبنای ارزیابی مدیران نیز میزان وفاداری شان به تحولات زیرنظام‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: سومین برنامه‌ام مدرسه محوری است. باید مدرسه را به عنوان محوری‌ترین نقطه تحول مورد توجه قرار دهیم. مدرسه در کانون توجه ماست و باید اختیارات مدارس را افزایش داده و مدیران مدارس را توانمند کنیم.

ایجاد مدرسه بدون دیوار؛ ایده حاجی‌میرزایی برای آموزش

وزیر آموزش و پرورش به تنوع محیط های یادگیری اشاره کرد و گفت: کلاس درس یکی از محیط های یادگیری است. باید محیط های یادگیری متنوع شود. ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردم که بر اساس آن به دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم. هرچقدر این پیوندها عمیق تر باشد هم افزایی ها افزایش می یابد. باید بین مدرسه و خانواده که یک کانون یادگیری است پیوند منسجمی برقرار کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: طرح بوم اختیاراتی به مدارس داده تا هفته‌ای دوساعت از برنامه درسی را متناسب با نیازهای دانش آموزان شان طراحی کنند. این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و باید آموزش‌های مجریان این برنامه افزایش یابد و سازمان پژوهش دقت داشته باشد تا طرح با نتیجه بخشی موثر انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در انتخاب مدیران مدارس دقت کنیم گفت: مدیر دانا و توانا کلید موفقیت ماست. عملکرد کل نظام آموزشی ما در مدرسه ارزیابی خواهد شد.

وی محور چهارم برنامه‌های خود را بهبود مدیریت در آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: مدیرانی توانمند هستند که می توانند وضعیت را مدیریت کنند. مدیر تحول خواه می‌تواند تحولات را رقم بزند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شرط مشترک مدیریت درسطوح مختلف آموزش و پرورش برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی است گفت: صد سال است که از تاسیس تربیت معلم می‌گذرد و امروز زمان آن است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی نیز سرمایه گذاری و اندیشه کنیم.

وی افزود: احراز صلاحیت مدیران آموزشگاهی یک اصل مهم و استانداردی غیرقابل عدول است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید