مگر می‌شود یک نفر یک سال سر کلاس‌های دندان‌پزشکی یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران برود و هیچ استادی در طول یک سال از او نپرسد چرا اسمش در لیست نیست؟ آیا دانشگاه‌ها و صدا و سیما ایران این قدر بی در پیکر و بی چهارچوب مشخص است؟ باید صبر کرد تا در روزهای آینده نقاط بیشتری از پرونده گنگ مریم مقتدری و دانشگاه شهید بهشتی روشن شود.

سلام نو – سرویس اجتماعی: مریم مقتدری نامی است که از روز گذشته حسابی در فضای مجازی فارسی زبان به چشم می‌آید، دختری که ظاهرا یک سال بدون کارت دانشجویی و ثبت نام در دانشگاه شهید بهشتی داندان‌پزشکی خوانده و در این یک سال از دانش آموزان ممتاز دوره هم بوده تا بالاخره با اعتراض دانشجویان توسط حراست دستگیر شده و حالا هم پرونده‌اش در حال پیگیری است.

تنها ساعتی بعد مریم مقتدری در اینستاگرام خود ظاهر شد و با اعتراض به مصاحبه‌های دروغینی که از او در فضای مجازی پخش شده ادعاها را تکذیب کرد و گفت نه تنها دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بوده بلکه در این مدت انتخاب واحد هم انجام داده و اسمش در لیست اساتید هم موجود است.

او در تصاویری که به عنوان مدرک خود در اینستاگرام منتشر کرده ادعا می‌کند که یکی از عکس‌ها لیست حضور و غیاب دانشجوهای سایت دانشگاه شهید بهشتی است که اسم او در آن دیده می‌شود و عکس دیگر از واحدهای درسی ثبت نامی به اسم و مشخصات خودش است که از ربات تلگرامی دانشگاه برای او ارسال شده است.

او در توضیح عکس‌ها هم نوشته است:

"اسم من رسما تو لیست دانشجوهای سایت شهید بهشتی بوده، حتی تو ربات تلگرامی هم با مشخصات من واحد درسی ثبت شده، پس دیگه این دروغ ضایع رو نگید که من فقط روپوش میپوشیدم و می‌اومدم دانشگاه، شما که نمیذارید بگم همه چیو پس چرا رسانه ایش کردید؟!

چون قراره بازداشت باشم و حرفی ازم در نیاد؟ من با این خانواده ی 60 هزار نفریم اندازه تموم رسانه هاتون حرف داریم واسه گفتن! گفتی نگو ولی میگم!!!! به آدم هاتونم بگین منو تهدید نکنن چون به مقامات قضایی اسنادمو نشون دادم، شما بیا اسنادتونو نشون بدین."

اما یکی از دانشجویان دندان‌پزشکی شهید بهشتی در واکنش به مدارک منتشر شده از سوی مقتدری در توییتی نوشت:

در مورد این لیست حضور غیاب که بانو مریم مقتدری منتشر کرده، یه توضیح بدم که این لیست دستی توسط مسئول سایت وارد سایت میشه و هرکسی اسمشو با خودکار اون ته لیست نوشته باشه هم واسش یه جدول میسازه اسمشو وارد میکنه. پس اصولا هیچ مدرک معتبری نیست.

مریم مقتدری، دانشگاه شهید بهشتی، صدا و سیما و سوال‌ها بی‌جواب

ابهامات و سوالات پرونده مریم مقتدری اما در همین‌جا متوقف نمی‌شود. در همین فاصله یکی دو روزه دو ویدئو از او در دو شبکه یک و چهار سیما منتشر شد که او به عنوان رتبه برتر کنکور در برنامه‌های ویژه کنکور حاضر شده و از تلاش‌های متفاوتش در دوره‌های مختلف سال کنکور سخن گفته است.

سوالی که این جا مطرح است این است که بر مبنای روایت خود مقتدری یا روایت دانشگاه شهید بهشتی او در کنکور تجربی قبول نشده و از راهی به غیر از کنکور به دانشگاه رفته. با این شرایط او چگونه رو به روی دوربین نشسته و گفته رتبه برتر کنکور را کسب کرده؟

فارغ از این مگر می‌شود یک نفر یک سال سر کلاس‌های دندان‌پزشکی یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران برود و هیچ استادی در طول یک سال از او نپرسد چرا اسمش در لیست نیست؟

آیا دانشگاه‌ها و صدا و سیما ایران این قدر بی در پیکر و بدون چهارچوب مشخص است؟ باید صبر کرد تا در روزهای آینده نقاط بیشتری از پرونده گنگ مریم مقتدری و دانشگاه شهید بهشتی روشن شود.

مریم مقتدری دانشجوی قلابی بود؟

پس از حواشی زیادی که پیرامون مریم مقتدری و دانشجو بودنش اتفاق افتاد مریم مقتدری دست به انتشار اسنادی زد که دانشجو بودنش را ثابت کند. این که مریم مقتدری دانشجوی قلابی بود یا خیر سوال بی جوابی است که هنوز کسی برایش پاسخی ارائه نداده است.

مریم مقتدری به خاطر ادعایش مبنی بر داشتن رزومه بالای علمی تصورش این است که حق دارد بدون کنکور و خارج از مقررات در دانشگاه تحصیل کند. فارغ از اینکه دانشگاه شهید بهشتی راست می گوید یا دروغ بد نیست کسی به مریم مقتدری یادآوری کند طبق قانون هیچ دانشجوی ایرانی نمی‌تواند بدون طی مراحل قانونی و صرفا به دلیل رزومه علمی خود وارد دانشگاه شود.

دانشگاه شهید بهشتی در بیانیه‌ای اعلام کرده که مقتدری یک متقلب است و در سیستم آموزش یکپارچه مبتنی بر کنکور، ثبت‌نام کسی در این رشته بدون کنکور مطلقاً محال است. با این حال آنچه بر ابهام این ماجرا می افزاید این است که اگر این دختر متقلب است پس چگونه این دختر در یک برنامه تلویزیونی ۲۰ دقیقه‌ای که از شبکه چهار سیما پخش شد، به‌عنوان رتبه برتر کنکور حضور یافته است؟ در این برنامه مقتدری از رمز و رازهای موفقیتش برای مخاطبان گفته است. دانشگاه شهید بهشتی البته باور دیگری دارد. مسئولان این دانشگاه معتقدند که این امر حاصل شبکه مافیایی آموزش است که در تلویزیون نیز نفوذ دارد.

همه حرف ها را که روی هم بگذاریم می توانیم حرف دانشگاه را باور کنیم چرا که این مافیا می تواند چنین نفوذی داشته باشد. اما انتشار اسنادی چون حضور غیاب کاری کرده تا بسیاری از مردم نسبت به صحت و سقم حرف های دانشگاه بیشتر شک کنند. در روزهایی که نتایج کنکور به تازگی منتشر شده ماجرایی همچون دانشجوی قلابی جدا از تاثیر بدی که روی دانشجوهای تازه وارد و خانواده هایشان می گذارد اعتماد مردم را نسبت به سیستم آموزشی مخدوش می کند. اعتمادی که البته سال های سال است از بین دانش آموزان و دانشجویان رخت برکنده است.

در همین رابطه روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشته است: جامعه به دانشگاه نیاز دارد و به دانشگاه اعتماد دارد، اما به دانشگاه پاکیزه نه به دانشگاه آلوده. وقتی سال گذشته مجله علمی «نیچر» اعلام کرد که ۳۹۸ استاد متقلب ایرانی را شناسایی کرده که مقالات کپی شده دیگران را به نام خود ارائه کرده بودند این اعتماد دچار خدشه شد. وقتی اردیبهشت امسال معاون وزیر علوم اعلام کرد از ۳۵ موسسه متخلف علمی که پایان‌نامه می‌فروختند ۲۰ هزار قرارداد خرید و فروش پایان‌نامه کشف شده است، وقتی معلوم شد که خانم استادی تحقیق علمی یک آدم مشهور را عیناً به نام خودش منتشر کرده و در دانشگاه تهران ارتقاء شغلی گرفته است، وقتی هفته پیش اعلام شد که ۵۲۴ مقاله متقلبانه ایرانی از فهرست مقالات دنیا ابطال شده است و وقتی دختر ثروتمندی به طرزی عجیب بدون کنکور سرکلاس دندانپزشکی می‌نشیند و در تلویزیون از او به عنوان رتبه‌برتر تجلیل می‌کنند… این اتفاقات رازآلود اعتماد مردم را هم‌ از نظام آموزشی و هم از حاکمیت سلب می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید