آن طور که به نظر می رسد باید نفت شیل آمریکا را علی رغم کیفیت نسبتا کمش رقیب جدی اوپک دانست. شابد بهتر باشد از همین حالا کشورهای عضو اوپک به فکر تولید غیرنفتی برای توسعه اقتصادشان باشند چرا که تولیدکنندگان نفت شیل با توجه به فضایی که در بازار وجود دارد در تلاش هستند تا سهم اعظم بازار جهانی نفت را در آینده ای نه چندان دور برای خود کنند.

سلام نو – سرویس بین الملل: آن طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده تا چند ماه دیگر و در اکتبر 2019 رکورد تولید نفت شیل به رکورد 8.8 میلیون بشکه خواهد رسید. این اتفاق در شرایط امروز بازار جهانی نفت و تبعات حاصل از حمله آرامکو بیشتر قابل بررسی به نظر می آید.

به گزارش سلام نو، تولید کنندگان نفت شیل آمریکا این روزها شاهد افزایش تقاضا است با این وجود حداقل در کوتاه مدت نمی تواند افت تولید نفت عربستان پس از حادثه آرامکو را جبران کنند چرا که تولیدکنندگان نفت شیل نیاز به ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای حفاری، تکمیل و آماده کردن تولیدات جدید دارند و به همین دلیل نمی توانند به سرعت کاهش تولید نفت عربستان را جبران کنند.

نفت شِیل نفت را می توان نفت نامتعارفی نامید چرا که این نفت از گرماکافت، هیدروژنه‌کردن و انحلال گرمایی خرده‌های سنگ نفت‌زا به دست می‌آید. منابع نفت شیل در بخش گسترده ای از دنیا از آب‌های شیرین تا دریاچه‌های نمکی و باتلاق‌های رسوبی یافت می‌شود که بیشتر منابع نفت شیل در ایالت کلرادو ایالات متحده آمریکا واقع شده و دارای منابعی بالغ بر ۳٫۳ تریلیون تن است. بر اساس گزارش رویترز، ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در مخازن زیرزمینی در سواحل تگزاس و لوییزیانا قرار دارند و حدود ۶۴۵ میلیون بشکه یا به اندازه یک ماه مصرف نفت آمریکا ذخیره دارند.

تا چندی پیش تولیدکننده های نفت شیل آمریکا با 50 دلار امکان استخراج هر بشکه نفت را داشتند اما در حال حاضر این عدد به سی دلار رسیده است و آن طور که به نظر می رسد باید نفت شیل آمریکا را علی رغم کیفیت نسبتا کمش رقیب جدی اوپک دانست. شابد بهتر باشد از همین حالا کشورهای عضو اوپک به فکر تولید غیرنفتی برای توسعه اقتصادشان باشند چرا که تولیدکنندگان نفت شیل با توجه به فضایی که در بازار وجود دارد در تلاش هستند تا سهم اعظم بازار جهانی نفت را در آینده ای نه چندان دور برای خود کنند.

آنچه مسلم است  حمله به تاسیسات پالایش و تولید نفت عربستان آن قدرها هم به ضرر آمریکایی ها نشده است چرا که شرکت های نفتی آمریکا به تولید نفت شیل سرعت بخشیده اند. ضمن اینکه آنها از میدان نفتی خریص سود می‌برند و تاسیسات نفت سبک مشابه نفت شیل آمریکا تولید می کنند.

در بسیاری از رسانه های مطرح جهان در چند وقت اخیر این تیتر دیده شده که صنعت نفت شیل کم رونق شده است اگرچه آمار و ارقام این اخبار را تایید می کند اما نباید فراموش کرد تحلیل و برآورد تحلیلگر بازار رویترز حکایت از آن دارد که تولید نفت آمریکا با وجود کم رونق شدن صنعت نفت شیل و کند شدن روند افزایش تولید، همچنان نزدیک به رکوردهای بالاست.

آژانس بین‌المللی انرژی هم در آخرین گزارش ماهانه ای که چند روز پیش منتشر کرده تاکید کرده  آمریکا در ماه ژوئن به بزرگ ترین ‌صادرکننده ناخالص نفت در جهان تبدیل شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده تولید نفت آمریکا از هفت ساختار اصلی شیل در ماه اکتبر ۷۴ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به رکورد ۸.۸۴۳ میلیون بشکه در روز برسد.

ایالات متحده آمریکا در چند سال اخیر بیشترین جهش را در تولید نفت داشته است. سال گذشته تولید نفت در ایالات متحده آمریکا به نزدیکی 11 میلیون بشکه در روز هم رسید که این میزان در قیاس با سال 2017 حدود 17 درصد افزایش داشته است. با روندی که تولیدکنندگان نفت شیل پیش گرفته اند و با توجه به تقاضایی که در بازار وجود دارد گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که تا سال آینده افزایش تولید یک میلیون بشکه دیگر نفت شیل در آمریکا شاهد باشیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید