چاقی

آنچه می خورید بر وزنتان تأثیر می گذارد و چاقی احتمال ابتلا به سرطان پستان را بالا می برد. اگر قبلاً به این بیماری مبتلا شده اید، یک پوند اضافی نیز احتمال بازگشت سرطان را بیشتر می کند. اگر شما یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید که حاوی سبزیجات، غلات سبوس دار، مرغ و ماهی باشد شانس زندگی طولانی تر بعد از سرطان پستان را افزایش می دهید. محققان درباره صحت آن تردید دارند، اما در مزایای بلند مدت آن هیچ شکی نیست.

آیا سویا بی خطر است؟

غذاهای حاوی سویا مانند: توفو، شیرسویا و ادمام دارای مواد شیمیایی به نام فیتواستروژن مشابه استروژن هستند. این زمانی باعث ایجاد نگرانی در مورد زنان مبتلا به سرطان پستان شد که برای رشد از سوخت استروژن استفاده می کردند. اما آخرین مطالعات نشان می دهد که سویا خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. حتی ممکن است شانس بازگشت بیماری به آن کاهش یابد. اگرچه دانشمندان از مکمل های سویا آگاهی دارند ولی تاکنون اثرات آنها را مطالعه نکرده اند.

آیا باید قند را از رژیم غذایی حذف کرد؟

این ایده که شیرینی"خوراک سرطان" است، مدتهاست که وجود دارد. حقیقت پیچیده تر از این حرف ها است. مصرف یک قاشق غذاخوری شکر همراه با قهوه مستقیماً باعث رشد سریع سلولهای سرطانی نمی شود. اما از لحاظ عقلی هنوز هم باید توجه داشته باشید که چه مقدار قند به رژیم غذایی خود اضافه می کنید. مقدار زیادی قند به طور مرتب می تواند منجر به چاقی و سایر شرایطی شود که احتمال سرطان را بیشتر می کند.

غذاهای گیاهی را بیشتر مصرف کنید

اگر غذاهای گیاهی بیشتری مصرف می کنید، احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهید. محققان می گویند این استراتژی به ویژه به محافظت در برابر تهاجمی ترین انواع تومورها کمک می­کند. میوه ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی برای کنترل وزن است، که شانس بازگشت مجدد سرطان سینه را پایین می آورد.

غلات کامل را بیشتر مصرف کنید

هنگامی که گندم، چاودار، جو دوسر، ذرت، بلغور، برنج و جو را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، احتمال ابتلا به سرطان سینه کمتر می شود. این مواد غذایی دارای مواد مغذی به نام فیتوشیمیایی هستند که احتمال بازگشت سرطان را کاهش می یابند. غلات کامل همچنین می توانند به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی کمک کنند و تا حدودی شانس زندگی بالاتر می رود، زیرا برخی از درمان ها می توانند به قلب آسیب برسانند.

آیا مواد آلی بهتر هستند؟

این غذاها بدون سموم دفع آفات یا علفهای هرز کشت می شوند. یک مطالعه بسیار مشهور فرانسوی، پیوندی بین این محصولات و ریسک پایین ابتلا به سرطان را نشان می­دهد. اما مسئله خیلی دور از ذهن است. مهمترین چیزی که دانشمندان با آنها موافق هستند، خوردن میوه و سبزیجات فراوان و شستشوی دقیق آنها برای از بین بردن باقی مانده مواد شیمیایی است.

حقایق درباره چربی

برخی مطالعات می گویند، چربی نقش مهمی در رشد تومورهای پستان دارد، اما تحقیقات، زیاد روشن نیست. بهترین کاری که شما باید انجام دهید محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است- که در غذاهایی مانند گوشت گاو، کره، پنیر، بستنی، غذاهای سرخ شده و کالاهای پخته شده تجاری وجود دارد. همچنین پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهایی مانند ماهی و مرغ بگیرید.

روی فیبر تمرکز کنید

اگر مقدار زیادی غلات سبوس دار، میوه، سبزیجات و حبوبات بخورید، به طور طبیعی فیبر لازم را دریافت خواهید کرد. فیبر برای سلامتی کلی شما خصوصاً  تنظیم سطح قند خون، قلب و دستگاه گوارش شما مفید است. برخی مطالعات نشان داده اند که این نوع رژیم می تواند شانس ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. به ویژه، به محافظت در برابر یک نوع تهاجمی تومور کمک کند.

ویتامین D

مطالعات نشان می دهد ارتباطی بین سطح پایین این ماده مغذی و احتمال بالاتر سرطان پستان وجود دارد. همچنین، ویتامین D در رشد تومورها نقش دارد. ویتامین D مورد نیاز خود را از غذاهایی مانند: ماهی سالمون، صدف، شاه ماهی، ماهی خالخالی و ساردین دریافت کنید. همچنین می توانید در شیر، ماست و آب پرتقال آن را جستجو کنید.

فلاونوئیدها

این مواد شیمیایی، که در گیاهان خاص یافت می شود، امکان احتمال ابتلا به سرطان سینه را پایین می آورد. شواهد برای دو نوع خاص: فلاونول ها و فلاون ها، به ویژه برای زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند قوی تر است. فلاونول ها را می توانید در پیاز، کلم بروکلی و چای پیدا کنید. فلاون ها در مواد غذایی مانند: جعفری، کرفس و نوشیدنی هایی بابونه موجود هستند.

کاروتنوئیدها

این نوع دیگری از فیتوشیمیایی موجود در مواد غذایی گیاهی است که خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. کاراتنوئیدها را می توانید از سبزیجات و میوه های نارنجی، زرد و سبز تیره تهیه کنید. همچنین، هویج، کدو تنبل، کدو زمستانی، اسفناج، کلم، سیب زمینی شیرین و طالبی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ترکیبات فنولیک

مطالعات نشان می دهد که این نوع مواد شیمیایی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد و در برخی موارد رشد تومور را کند می کند. سیر، چای سبز، سویا و دانه کتان بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید. میوه­ها و سبزیجاتی که این ماده در آنها موجود است شامل کلم بروکلی، کلم، گوجه فرنگی، بادمجان، خیار و هندوانه هستند.

مکمل هایی که باید از مصرف آنها خودداری کنید

شاید شما به داروهای طبیعی که ادعا می شود سرطان پستان و سایر مشکلات سلامتی را درمان می کنند علاقه­مند باشید. اما باید از برخی ترکیبات گیاهی در صورت مبتلا به سرطان سینه خودداری کنید. آنها شامل شبدر قرمز، کوهوش سیاه، زغال اخته، دونگ کوای، گل پامچال و شیرین بیان هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید