دولت پاکستان با سازمان انرژی اتمی همکاری خواهد کرد و عضو برنامه تکمیلی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همکاری در زمینه مدیریت منابع رادیو اکتیو خواهد شد.

به گزارش سلام نو، وزارت امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: این کشور با آژانس اتمی در زمینه جلوگیری از سوء استفاده منابع رادیو اکتیو همکاری خواهد کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: پاکستان از سال ۲۰۰۵  به طور داوطلبانه به آیین نامه مدیرت منابع رادیو اکتیو ملحق شد که در آن تمامی تمهیدات و سیستم های لازم تدوین شده و عضویت فعلی این کشور در برنامه تکمیلی آژانس اتمی با هدف مدیریت بهتر و مراقبت از منابع پرتوزا از طریق روش های امن و مطمئن انجام شده است.

بنابر بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور از منابع رادیو اکتیو در طرح های صلح آمیز از جمله پزشکی هسته ای، رادیولوژی و انکولوژی با ضریب امنیتی و مراقب بالا استفاده می کند و همکاری با آژانس اتمی در این زمینه نشان دهنده تعهد اسلام آباد برای به کارگیری استانداردهای بین المللی در بخش اشاعه هسته ای، ایمنی و امنیت است.

پاکستان در روز هفتم خرداد ۱۳۷۷ (۲۸ ماه می ۱۹۹۸) در پاسخ به آزمایش هسته ای هند، چند آزمایش هسته ای را با موفقیت انجام داد و پس از آن به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان و اولین کشور اسلامی دارای قدرت هسته ای شناخته شد.

پاکستان از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این کشور سلاح هسته ای نیز در اختیار دارد و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نکرده است.

نیروگاه های هسته ای پاکستان بیش از ۴۰ سال است که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، فعال است. این کشور تصمیم دارد با احداث نیروگاه های هسته ای بیشتر، ظرفیت تولید برق هسته ای خود را تا سال ۲۰۳۰ تا حدود ۹ هزار مگاوات و تا سال ۲۰۵۰ تا ۴۰ هزار مگاوات افزایش دهد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید