یکی از کاربردهای متعدد لیزرها،درمان منافذ باز پوست است.به طور کلی لیزرها در دو حالت تخریبی و غیر تخریبی در درمان منافذ وجود دارند که در روش غیرتخریبی که معروف ترین آن ها "اسپکترا "نام دارد،ابتدا ماده ای حاوی کربن بر روی پوست مالیده شده و سپس لیزر به صورت غیرمستقیم بر روی پوست تابانیده می شود.

یکی از مشکلات شایع پوستی بالاخص برای افرادی که پوست چرب دارند،منافذ باز پوست یا پوست پرتقالی می باشد که این منافذ باز باعث ایجاد جوش هایی در سطح پوست شده و شکل ناخوشایندی را برای اغلب این افراد ایجاد می کند.در منافذ باز پوست میزان چربی زیادی ترشح می شود که می تواند شروعی برای تمامی مشکلات بعدی فرد باشد.

این ترشح زیاد چربی همچنین باعث جذب آلودگی و گرد و غبار در سطح پوست می شود و زمینه ای برای حضور و تجمع باکتری ها و آلودگیها را فراهم می کند.جوش های سر سیاه و یا سر سفیدی که در سطح پوست و به خصوص در نواحی پیشانی،گونه ها،بینی و یا چانه ها به وجود می آیند به همین دلیل است.

برخی از روش های درمانی برای پوست پرتقالی

درمان منافذ پوست از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول مربوط به مراقبت های لازم خانگی و بخش دوم شامل درمان های تخصصی می باشد.

درمان های خانگی برای پوست پرتقالی

شستشوی مناسب پوست

شوینده های بسیاری در بازار وجود دارند که حاوی مواد قابض و لایه بردار بوده و باعث تجمع منافذ باز پوست می شوند.از جمله این شوینده ها می توان به تونرهایی اشاره کرد که کامفر و یا الکل دارند.

ماسک های صورت

استفاده از ماسک هایی همچون خاک رس که جاذب چربی هستند می تواند به افراد کمک بسیاری کند.

کرم های لایه بردار

کرم های لایه بردار،عمدتا دارای ماده ای به نام AHAهستند.مکانیسم درمانی آن ها نیز بدین صورت است که با ملایمت لایه برداری از سطح پوست را انجام داده و این عمل باعث می شود منافذ پوست از حالت طبیعی خارج نشده و با گذشت زمان قطرشان از حد معمول بیشتر نشود.این نکته را باید درنظر داشت که باتوجه به نوع چربی پوست شخص کرم لایه بردار باید انتخاب و مصرف شود.

درمان های تخصصی پزشکی برای پوست پرتقالی

چند روش درمانی غیرتهاجمی برای منافذ باز پوست وجود دارد که در این قسمت به برخی از مزایا و معایب هریک از آن ها می پردازیم:

لایه برداری فیزیکی

این روش با استفاده از دستگاه "میکرودرم ابریژن " انجام می شود که با سایش سطح پوست،قطر منافذ به حالت طبیعی بازمی گردد.

لیزر درمانی

یکی از کاربردهای متعدد لیزرها،درمان منافذ باز پوست است.به طور کلی لیزرها در دو حالت تخریبی و غیر تخریبی در درمان منافذ وجود دارند که در روش غیرتخریبی که معروف ترین آن ها "اسپکترا "نام دارد،ابتدا ماده ای حاوی کربن بر روی پوست مالیده شده و سپس لیزر به صورت غیرمستقیم بر روی پوست تابانیده می شود.

اشعه لیزر باعث جذب ذرات کربن می شود و با جدا شدن این ذرات از سطح پوست منافذ بسته شده و ترشح چربی در آن ها نیز به حالت عادی بازمی گردد.

همچنین،لیزرهای تخریبی که معروف ترین آن ها لیزرCo2فرکشنال می باشد،به لایه برداری از سطح پوست و بازسازی و ساخته شدن پوست جدید منجر می شود و پوست جدید صاف تر،سفت تر و با منافذ کمتر می باشد.

لیزرهای تخریبی نسبت به روش غیرتخریبی مراقبت بیشتری نیاز دارند و همچنین پزشکان این روش را برای پوست هایی که رنگی تیره دارند توصیه نمی کنند.

میکرونیدلینگ

روشی کم خطر است که اساس کار میکرونیدلینگ بدین شکل است که با استفاده از یک وسیله حاوی سوزن های بسیار ریز(درماپن) با سرعت حدود ۹۰بار در دقیقه وارد عمق ۲میلی متری پوست می شود و با این عمل خود،میزان تولید کلاژن و الاستین را در سطح پوست به شدت تحریک می کند.

در نتیجه این عمل منجر به کاهش قطر منافذ باز و تجمع آن ها می شود و همچنین عوارض جانبی روشی همانند لیزر وجود ندارد.

دستگاه RF فرکشنال

این روش از راه های درمانی نوین و کم خطر موجود در این خصوص می باشد و عملکرد آن مشابه روش "میکرونیدلینگ "می باشد.تنها تفاوت موجود این است که این دستگاه برخلاف "میکرونیدلینگ "ماده ای را به سطح پوست تزریق نمی کند و به جای آن،امواج رادیویی را به عمق پوست هدایت می کند،تا تولید کلاژن و الاستین در سطح پوست تحریک شوند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید