روس ها که تا همین چند وقت پیش یکی از مهم ترین مشتریان نفتی ما بودند و بسیاری تصور می کردند در روزهای تحریم بتوان روی تعامل و همکاری روس ها حساب باز کرد این روزها در پی جمع کردن بساط خود از بازار نفت ایران هستند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: روس ها که تا همین چند وقت پیش یکی از مهم ترین مشتریان نفتی ما بودند و بسیاری تصور می کردند در روزهای تحریم بتوان روی تعامل و همکاری روس ها حساب باز کرد این روزها در پی جمع کردن بساط خود از بازار نفت ایران هستند.

به گزارش سلام نو، این اولین بار نیست که اکت روس ها به ضرر ایران تمام می شود. در حوزه های گوناگون در طی سال های متمادی می توان به نمونه های مشابهی دست یافت. همین چند ماه قبل، پیش از آنکه توافق اوپک اتفاق بیفتد روس ها قصد داشتند به بهانه متوازن سازی بازار جهانی نفت با افزایش تولید نفتی خود بخشی از سهم ایران را تصاحب کنند و در این مسیر با عربستان صعودی همسو شدند. هر چند برخی کارشناسان معتقدند حساسیت آن ها نسبت به استخراج نفت شیل آمریکا را هم می توان به حساب این اقدام روس ها دانست و الزاما نمی توان گفت روسیه به قصد در تنگنا قرار دادن ایران به این کار روی آورده است. در حال حاضر در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده و تحریم های آمریکا از نیمه آبان شدت گرفته است، به نظر می رسد بیشتر شرکت های معروف نفتی روس در حال خارج شدن از ایران هستند.

شرکت‌های لوک اویل، روس ‌نفت، زاروبژنفت، تات‌ نفت، گازپروم و گازپروم نفت از جمله شرکت های معتبری هستند که در این مدت پای میز مذاکره با ایران بوده اند به طوری که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶، شاهد امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌ برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران بودیم.

در حال حاضر هم میدان‌های منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش، از جمله میدان‌ هایی هستند که ایران درباره آن با شرکت‌ های روس وارد مذاکره شده است.

رغبتی که طی این سالها روس ها به حضور در ایران و همکاری و تعامل در حوزه صنعت نفت داشته اند، امری اجتناب ناپذیر است. بازار نفت ایران برای روسیه همیشه در این سالها جذاب بوده است. یوری اوشاکوف، دستیار رییس جمهوری روسیه پیش تر اظهار کرده بود: شرکت‌های نفت و گاز این کشور - روسیه - می ‌توانند بیش از ۵۰ میلیارد دلار در توسعه میدان‌ های نفت و گاز ایران سرمایه‌ گذاری داشته باشند.

با این حال به نظر می رسد خروج ترامپ از برجام و اتفاقات این چند ماه در حوزه اقتصاد جهانی روس ها را بر آن داشته تا معادلات خود با ایران را تغییر دهند. تا پیش از خروج آمریکا از برجام شرکت روس نفت به سرمایه‌ گذاری در منطقه زاگرس تمایل داشت و در این راستا روس نفت قصد داشت فرصت‌ های اکتشاف و تولید نفت در منطقه زاگرس را بررسی کند. . حتی در سال 2017 میلادی، روس نفت و شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در چند پروژه راهبردی در ایران با ارزشی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار، به توافق اولیه دست یافتند. شرکت لوک اویل روسیه ، به عنوان یکی از شرکت های مطرح نفتی و دومین تولید کننده بزرگ نفت در روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که در حال حاضر به دلیل تهدید تحریم‌های آمریکا علیه کمپانی‌ ها، تصمیم ندارد به همکاری با ایران ادامه دهد. آنها تحریم آمریکا علیه ایران را دلیل این قطع همکاری دانسته و اظهار کردند: قصد نداریم بر اساس طرح ‌های توسعه پروژه‌ ها در ایران عمل کنیم و همه فعالیت‌های خود را متوقف می کنیم.

روس ها اگر چه به ظاهر بازار نفت ایران را ترک کرده اند اما روسیه با توجه به منابعی که در اختیار دارد، خود را رقیب جدی ایران در نفت و گاز می داند و تلاش می کند مشتریان نفتی ایران را به سمت خود بکشاند. این در حالی است که سیاست روس ها در این سالها ظاهرا دوستی با ایران و حمایت از ما در مقابل سیاست های ایالات متحده آمریکا بوده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید