۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 27968786

ماجرای عقد دختربچه 11 ساله کهگیلویه و بویراحمدی واکنش های تند و تیزی در فضای مجازی داشت اگر چه به نظر می رسد پس از تقبیحی که از سوی بسیاری نسبت به این داستان صورت گرفت ماجرا در ظاهر ختم به خیر شد اما هنوز دختران زیاد دیگری هستند که قربانی عرف های غلط و سنت های عجیبی که در منطقه زندگی آنها وجود دارد، می‌شوند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: پیش تر گفته بودیم مخالفت مجلس با طرح کودک‌همسری باید در حافظه جامعه ثبت شود. اتفاقی که در دو روز گذشته در رابطه با عقد دختربچه 11 ساله کهگیلویه و بویراحمدی افتاد و واکنش های پیرامون آن نشان داد مساله کودک همسری فراتر از یک لایحه است و آن را باید به عنوان یک مطالبه مردمی مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش سلام نو، اگرچه روز گذشته رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد  خبر از باطل شدن عقد این دختر با پسر 30 ساله داد اما این به معنای تمام شدن این ماجرا نیست. اول اینکه مورد این دختر مشتی است نمونه خروار و دوم اینکه چه بسا همین دختر بدون ثبت رسمی دوباره تن به ازدواج دهد!

حکمت الله سنایی، فرماندار بهمئی این اقدام را بر اساس رسم دیرینه در این شهرستان تحت عنوان«نشان کردن» دختر  پسر برای ازدواج دانسته و مطرح کرده است: در این سنت برخی دختران حتی در گهواره برای ازدواج با افراد نشان می‌شوند. این ماجرا پس از واکنش های تند و تیزی که مردم در فضای مجازی داشتند و تقبیحی که از سوی بسیاری صورت گرفت به اتمام رسید اما هنوز دختران زیاد دیگری هستند که قربانی عرف های غلط و سنت های عجیبی که در منطقه زندگی آنها وجود دارد، می‌شوند.

واقعیت این است که کودک همسری را بی خود و بی جهت سیاسی کردند تا این مساله به سرانجام نرسد. این در حالی است که کافی است پای صحبت کارشناسان بنشینیم تا از تاثیر مثبت ممنوعیت کودک همسری بر قربانیان آن بیشتر بشنویم. در واقع طرح کودک همسری اگر به مرحله اجرا برسد می تواند بسیاری از کودکان که تحت تاثیر این عرف های نا به هنجار هستند را در پناه قانون قرار داده و سیستم آموزشی کشور را به طرز محسوسی تحت تاثیر کند.

چندی پیش طیبه سیاوشی، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی در قالب "کودک همسری" در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

بر اساس این طرح قرار بود حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۶ سال افزایش ‌یابد. در این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش بینی شده بود و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع شده بود. این در حالی است که در حال حاضر حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال بوده و دختران زیر ۱۳ سال تنها با مجوز دادگاه امکان ازدواج دارند.

ایرادات فقهی و شرعی در حالی مورد استناد کمیسیون قضایی قرار گرفت که مراجع تقلید از جمله ناصر مکارم شیرازی مخالفتی با آن نداشتند. با وجود اینکه نمایندگان طرح مربوط به کودک همسری را تایید نکردند اما بدنه جامعه چنین رویکردی را پس می زند.

پس از اینکه نمایندگان حاضر به تصویب طرح مقابله با کودک همسری نشدند موافقان این طرح تمرکز خود را روی جامعه مدنی گذاشته اند. به نظر می رسد بهترین راهکار هم همین باشد. آگاه سازی مردم نسبت به معایب کودک همسری می تواند تا حد زیادی از بروز فاجعه های جبران ناپذیر جلوگیری کند.

فاطمه دانشور، عضور شورای شهر تهران در دور قبل و فعال اجتماعی نیز به نکته مهمی اشاره کرده است. او گفته است: باید همه تلاش خود را علاوه بر ادامه مطالبه‌ گری از دستگاه‌های مسئول، معطوف بالا بردن آگاهی جامعه کنیم. رد شدن طرح کودک‌ همسری در مجلس هم که چند روز پیش اتفاق افتاد باید در حافظه جامعه ثبت شود و خود جامعه باید راهکاری برای کنترل پیامدهای کودک همسری بیابد.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    حالا از شرع و قوانین شرعی بگذریم که متهم میشویم به خشک مذهب ، امل و ... هزار انگ دیگه از نگاه طبیعت گرایی ، که فکر کنم همه چه مذهبی و غیر مذهبی و حتی منکران دین و خدا قائل به طبیعت و مادر طبیعت باشند ؛ مگر نه اینست که طبیعت معین کرده که انسان مونث در حدود سن 9 سالگی یا کمی بیشتر و انسان مذکر در حدود سن 15سالگی یا بیشتر به بلوغ جنسی برسد ؟ چرا قوانین اجتماعی باید برخلاف قوانین طبیعت باشد ؟ شاید عده ای توجیح کنند که انسان در این سن عقلش نمیرسد و بچه هست ، بفرض محال درست ؛ آیا نمی شود بجای تصویب قوانین برای منع ازدواج در این سن ، قوانینی تصویب شود برای (سلامت بهداشتی ، روانی ، جانی و مالی ) در حمایت از افرادی که در سن کم ازدواج میکنند و عقلشان ناقص است ؟ بله میشود ولی همیشه آسانتر است که صورت مسئله پاک شود و مسئولیت گردن کسی نباشد . از ما که گذشت چرا باید قوانینی تصویب کنیم که فرزندانمان را در سن به ظاهر کم ولی طبیعی ، از مواهب و نعمتهای طبیعی خصوصا لذت مشروع جنسی محروم نماییم و به تبع آن هزاران مشکل اخلاقی ، روانی و جنایی در جامعه بوجود آوریم .... !!!!!؟؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید