وزیر اطلاعات باید بگوید که مگر می‌شود چند آدم ساده بدون هیچ شکنجه‌ای حاضر شوند رو به روی دوربین تلویزیون بنشینند و به ارتباط با اسرائیل و آمریکا و طراحی و اجرای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اعتراف کنند و بعد به سادگی به بازداشتگاه منتقل شوند؟

سلام نو – سرویس سیاسی: روز گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات، برای توضیح درباره پرونده ترور شهدای هسته‌ای، بازداشت اشتباهی مازیار ابراهیمی و دیگر متهمان مرتبط با این پرونده در کمیسییون امنیت ملی حاضر شد و تایید کرد که 53 متهم این پرونده همگی آزاد شده‌اند و در مجموع چهار میلیارد تومان هم بابت خسارت به آن‌ها پرداخت شد.

مازیار ابراهیمی در سال ۹۱ به اتهام دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته‌ای» ایران بازداشت شد و در مستندی تلویزیونی به همراه عده‌ای دیگر نه تنها به این ترور اعتراف کرد بلکه خود را مدیر و طراح این پروژه معرفی کرد، با این همه او چندی پیش در مستندی که از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شد با تکذیب اعترافات تلویزیونی خود گفت که به واسطه فشار شکنجه از جمله کابل خوردن به کف پایش حاضر به اعتراف شده و بعد از اختلاف نظر اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بر سر اعترافات او درباره پرونده انفجار ملارد که منجر به شهادت حسن تهرانی مقدم شد زمینه مشخص شدن بی‌گناهی او و دیگر متهمان پرونده و آزادی آن‌ها فراهم شده است.

وزیر اطلاعات که برای پاسخگویی به سوال محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، تایید کرد که هر 53 متهم پرونده ترور شهدای هسته‌ای از جمله مازیار ابراهیمی بی‌گناه بودند و پس پرداخت غرامت آزاد شدند. البته آقای علوی هرگونه شکنجه و اختلاف نظر با اطلاعات سپاه را تکذیب کرد.

محمد ابراهیم رضایی، نماینده مجلس و از حاضران در جلسه کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با ایسنا با اشاره به حضور علوی در این کمسیون گفت: در این جلسه تاکید شد که به آقای ابراهیمی کوچکترین اهانت و شکنجه‌ای وارد نشده است، صرفا موضوع نگهداری بوده و هیچ شکنجه، اذیت و آزاری در فرآیند محاکمه او تایید نمی‌شود. توضیح داده شد که اسناد و مدارک و فیلم‌های بازجویی‌ها مورد بررسی قرار گرفت لذا ادعای شکنجه و هر گونه آزار و اذیت کذب است.

محمود صادقی نیز در توییتی با اشاره به این بخش از صحبت‌های محمود علوی نوشت:

وزیر واجا درباره این سوال که آیا اعترافات متهمان ترورهای هسته‌ای در اثر شکنجه بوده و چه برخوردی با مأموران خاطی شده، توضیح روشنی نداد، اما تأکید کرد که از زمان تصدی واجا از طریق آموزش و بازرسی و نظارت دقیق‌تر رویه‌ها اصلاح شده و با برخی از مأموران خاطی برخورد شده است.

نگاهی به همین بخش از اظهارات وزیر اطلاعات و روایت دو نماینده مجلس از آن، سوال‌های مهمی را در ذهن ایجاد می‌کند. محمود علوی در مجموع شکنجه ابراهیمی و هر شخص دیگری را تکذیب کرده، اما به این سوال پاسخ نداده چطور ممکن است یک آدم عاقل و بالغ در کمال صحت عقل حاضر شود به جرم نکرده خود اعتراف کند، آن‌هم جرمی که مجازاتش فقط و فقط اعدام است؟

مگر می‌شود چند آدم ساده بدون هیچ شکنجه‌ای حاضر شوند رو به روی دوربین تلویزیون بنشینند و به ارتباط با اسرائیل و آمریکا و طراحی و اجرای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اعتراف کنند و بعد به سادگی به بازداشتگاه منتقل شوند؟

وزیر اطلاعات هم‌چنین تاکید کرده که اختلافی بین واجا و اطلاعات سپاه درباره پرونده متهمان هسته‌ای وجود نداشته، در حالی که حداقل با نگاهی به چند تجربه اخیر به خصوص پرونده محیط زیستی‌‌ها نشان می‌دهد که اختلاف نظر بین دو نهاد اطلاعاتی اصلی کشور امری سابقه‌دار است که در موضوعی مثل پرونده ترورهای هسته‌ای هم به شکل طبیعی می‌تواند بروز کند.

هرچند به نظر می‌رسد خطاهای این چنینی وزارت اطلاعات پس از به قدرت رسیدن روحانی کاهش یافته است ولی وزیر اطلاعات باید به طور شفاف درباره مسائلی از این دست که حالا توسط بی بی سی رسانه‌ای شده شفاف سازی کند و نسبت به اعاده حیثیت از تعداد بالای متهمانی که اعتراف تلویزیونی کردند، اقدام کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید