معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در گفت و گو با سلام نو گفته است عملکرد همتی در رابطه با خروج سفته بازها خوب بوده اما درباره عدم کاهش تورم و کاهش نقدینگی هنوز بانک مرکزی نتوانسته گام موثری بردارد. کمال سیدعلی همچنین از جرأت نداشتن دولت برای اعمال تصمیمات کارشناسی گفته است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: معاون پیشین ارزی بانک مرکزی و مدیر عامل سابق صندوق ضمانت صادرات معتقد است دولت از مشاوره های کارشناسان اقتصادی بی بهره نیست اما جرأت اعمال تصمیمات سخت را ندارد. دلیل اصلی آن هم مسائل سیاسی است.

کمال سیدعلی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به نگاه کارشناسان اهمیت کافی می‌دهد یا خیر؟ به سلام نو گفت: متاسفانه در کشور ما سیاست بر اقتصاد سوار است. از بحث انتخابات گرفته تا بحث نگه داشتن قیمت ارز و ... همواره این کارها  به صورت دستوری انجام شده است. این مساله مختص به این دولت نیست و همیشه در اکثر دولت ها اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: دلیل اصلی اینکه نرخ ارز این پرش را کرد این است که از 92 تا 96 نرخ ارز توسط دولت ثابت نگه داشته شد. اگر مثلا ده درصد هم تورم بالا می رفت جامعه و فعالان اقتصادی متوجه این وضع می شدند. روی هم رفته می خواهم این را بگویم که تصمیمات اقتصادی دولت شائبه سیاسی زیادی دارد.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی با اشاره به بحث های موجود پیرامون ارز 4200 تومانی یادآور شد: در زمان اعلام قیمت برای ارز دولتی کسی جرأت آن را نداشت که مثلا قیمت 6000 تومان برای آن اعلام کند. اما

اشتباهی که آن روز داشتند این بود که نگاهی به منابع نداشتند و گفتند به همه ارز می دهیم. این یک کار غلطی بود که انجام شد. همین الان حتی اگر بگویند قیمت این ارز 11000 تومان است نمی توان آن را به همه داد. آن رانت به خاطر اینکه به یک سری کالاهای غیراساسی داده شد ایجاد شد.

سیدعلی با بیان اینکه اعمال تصمیمات درست به خاطر مسائل سیاسی به تعویق افتاده است، افزود:  واقعیت این است که نظرات کارشناسی اقتصادی وجود دارد اما جرات اعمالش در جامعه وجود ندارد. به دلیل فشارهایی که ممکن است به دولت بیاید و کمی هم بحث حساسیت تحریم ها شرایطی غیرعادی ایجاد کرده که نتوانیم تصمیم گیری راحتی داشته باشیم. شما ببینید ارز تا 18 هزار تومان هم رفت اما هنوز منابع آنچنانی نداریم که با نرخ فعلی کالاها را برگردانیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین افزود: دولت در مقاطعی که باید تصمیمات اساسی می گرفت این کار را نکرد. همین الان در رابطه با بنزین تعلل می کنیم چون از حواشی سیاسی آن نگرانیم. شرایط عادی برای تصمیم گیری به خاطر وجود تحریم ها نیست اما به نظر من قیمت سوخت باید افزایش پیدا کند. دولت نمی خواهد فشارهایی که از بیرون می آید را به مردم منتقل کند چرا که نگران انتقادات هست. دولت 900 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت می دهد اما بنزین را حتی به 2000 تومان نمی تواند افزایش دهد.

او با اشاره به وضعیت بازار ارز اظهار کرد: بازار از ارز 1000 تومانی به حدود 4000 تومان رسید و سپس به نزدیکی 3000 برگشت. این دفعه هم همین اتفاق افتاد ارز از 4000 تومان تا 16000 رسید و به نوعی بیش از حد پرش کرد. دولت با کمی کنترل ریال، کنترل چک ها و کنترل صرافی ها بازار را برگرداند. باید توجه داشت بازار زمانی بازار است که جنس وارد مملکت بشود الان با کنترل واردات کنترل ریال توانسته ایم حداقل سفته بازها را از بازار بیرون ببریم ولی کماکان مشکل ارز سر جایش است زمانی قیمت ارز تعادل دارد که واردات و صادرات به اندازه کافی صورت بگیرد و سرمایه گذاری خارجی با آن نرخ انجام شود.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی همچنین در رابطه با عملکرد عبدالناصر همتی، مدیر کل فعلی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در مجموع همتی در رابطه با خروج سفته بازها خوب عمل کرده اما درباره عدم کاهش تورم و کاهش نقدینگی هنوز نتوانسته گام موثری بردارد.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    مشکل اساسی انجاست که فقط قیمت ها بالا میره آیا درامد مردم هم به تناسب بالا میره حلقه مفقوده رونق اقتصادیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید