یک خبرگزاری در آلمان اعلام کرد که نشست وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در هلسینکی بخاطر به نتیجه رسیدن گفت و گوهای آنها درباره پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس است و چشم انداز روشنی از این رویداد به نظر نمی‌رسد.

به گزارش سلام نو، بحث و رایزنی پیرامون پیوستن کشورهای اروپایی به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، از جمله موضوعات اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس پایتخت فنلاند است. اجلاس اتحادیه اروپا از دیروز (چهارشنبه) آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد داشت .

بر این اساس «دومینیک راب» وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده که امروز (جمعه) با «هایکو ماس» و «ژان ایو لودریان» همتایان آلمانی و فرانسوی خود در این زمینه دیدار و گفت‌ و گو خواهد کرد.

راب گفته است که از همتایان آلمانی و فرانسوی خود خواهد خواست تا در ماموریت بین‌المللی تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز که تحت فرماندهی آمریکا آغاز شده است، مشارکت کنند.

با این حال خبرگزاری آلمان بعید دانست که این اجلاس به سرعت پیرامون گشت دریایی اروپایی به اجماع برسد. هر چند ائتلاف دریایی به سرکردگی آمریکا، کار خود را با مشارکت تنها سه کشور بریتانیا، استرالیا و بحرین در آب‌های خلیج فارس آغاز کرده است.

پیشتر وزیر خارجه آلمان، در هلسینکی اعلام کرد که پیشنهاد قبلی‌اش در این زمینه، باید با ارزیابی نتایج نشست سران کشورهای عضو گروه هفت بررسی شود. از جمله مسائلی که قرار است در این نشست مورد بحث و گفت‌ و گو قرار گیرد، تحولات ناشی از میانجی‌گری «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، بین ایران و آمریکاست که در حاشیه نشست قدرت‌های اقتصادی عضو گروه هفت انجام گرفت.

این در حالی است که به نوشته شبکه خبری "دویچه وله" بسیاری از کشورهای اروپایی نمی‌خواهند به ماموریت ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس ملحق شوند، زیرا بیم دارند که این مشارکت به تنش بیشتر با ایران بینجامد. وزیر خارجه آلمان نیز از جمله کسانی است که نسبت به اثربخشی ماموریت ناوگان دریایی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس به دیده تردید می‌نگرد.

گفتنی است پس از نشست گروه هفت در فرانسه، لحن مقامات آمریکایی در مورد ایران کمی تغییر کرد، به طوری که "دونالد ترامپ" با لحنی نرم تر به ایران گفت: اگر شرایط مناسب باشد، می خواهد با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران دیدار کند.

روحانی نیز در سخنانی در مراسم ساخت واحدهای مسکونی، بدون اشاره مستقیم به موافقت رئیس جمهوری آمریکا با ملاقات با او، گفت: ما آنهایی که تحریم بر مردم روا داشتند و تروریسم اقتصادی را ایجاد کردند، خاطرمان هست. هرگونه تحول در رفتار ما از توبه آن‌ها آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر این که آنها باید از راه و مسیر خطایی که رفتند برگردند و با احترام و تکریم، انقلاب و نظام و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطاهایشان باز گردند، افزود: در رابطه ما با آمریکا بدون اینکه واشنگتن از تحریم‌ها دست بردارد و دور اشتباهاتش خط بکشد، دچار تحول مثبتی نخواهیم شد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید