اردشیر سنایی می‌گوید که فعل و انفعالات اخیر در صحنه سیاست حاوی نکات قابل توجهی است از جمله این که تلاش‌های فرانسه به جایی رسیده و ظاهرا در گام اول توانسته هر دو طرف ماجرا را قانع کند که راهی جز مذاکره وجود ندارد، حالا چه مذاکرات دو جانبه، چه با حضور فرانسه و چه در قالب برجام راهی جز گفت‌وگو برای ایران و آمریکا وجود ندارد.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: دو روز متفاوت و دو موضع به نسبت متفاوت از حسن روحانی درباره مذاکره با آمریکا. رییس جمهور ایران در حالی دیروز از این سخن گفت که برای منافع ملی حاضر است با هر کسی دیدار کند که امروز هر گونه دیدار برای عکس یادگاری را پیش پیش رد کرد.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه، نیز امروز دوباره تاکید کرد که هرگونه گفت‌وگو با آمریکا در چهارچوب برجام و چند جانبه خواهد بود و راهی جز این وجود ندارد. او در تازه‌ترین مصاحبه خود با اشاره به نفرت ترامپ از اوباما و میراثش گفت: رئیس جمهور ترامپ از رئیس جمهور اوباما خوشش نمی‌آید. من نمی‌توانم این مشکل را رفع کنم. اروپایی‌ها نیز نمی‌توانند.

در این شرایط انگشت اتهام مخالفان روحانی و ظریف دوباره به سوی آن‌ها اشاره رفته و می‌گویند که روحانی با تکرار اشتباه برجام و اعتماد به اروپا آمریکا دچار وادادگی شده و برای کشور هزینه می‌تراشند. برخی چون حشمت‌الله فلاحت پیش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، معتقدند باید هر مذاکره‌ای را به بعد از گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام منوط کرد و برخی دیگر اتفاقا معتقدند امروز مذاکره کردن بهتر از فردا مذاکره کردن است.

اردشیر سنایی، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به اتفاقات چند وقت اخیر می‌گوید: تا زمانی که ابعاد پیدا و پنهان ماجراهای این چند روز و عقبه آن از جمله از زمان ورود فرانسه به این ماجرا مشخص نشود دقیقا نمی‌توان درباره آن اظهار انظر کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که فعل و انفعالات اخیر در صحنه سیاست حاوی نکات قابل توجهی است گفت: تلاش‌های فرانسه به جایی رسیده و ظاهرا در گام اول توانسته هر دو طرف ماجرا، یعنی ایران و آمریکا، را قانع کند که راهی جز مذاکره وجود ندارد، حالا چه مذاکرات دو جانبه، چه با حضور فرانسه و چه در قالب برجام راهی جز گفت‌وگو برای ایران و آمریکا وجود ندارد.

وی ادامه داد: در طرف دیگر هم ظاهرا هم ایران و هم آمریکا به شکلی راضی به جنسی از مذاکره شده‌اند، چه طرف آمریکایی که قائل به فشار حداکثری قبل از مذاکره بود و چه طرف ایرانی که تاکید داشته مذاکره صورت نمی‌گیرد و حالا با توجه به فضای داخلی به این نتیجه رسیده مذاکره راه مناسبی است.

سنایی با اشاره به دیگر احتمالات موجود افزود: شاید هم در ایران به این نتیجه رسیده‌اند که اکنون بهترین زمان برای مذاکره است چون دولت ترامپ در آستانه انتخابات است و نمی‌توان به امید بعد از انتخابات ماند، چون فردای انتخابات وضعیت مشخص نیست و اگر ترامپ مجددا رییس جمهور شود احتمالا شرایط برای ایران سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و او شروط مشکل‌تری را به کشور تحمیل می‌کند.

وی احتمالا تغییر فضای موجود را غیرممکن ندانست و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از صحبت‌هایی که شد نشانه‌ای از تغییر فضای کلی است و می‌گوید که ما باید وارد فضای مذاکره شویم، البته احتمالا هم در ایران و هم در آمریکا برای اقناع برخی افکار باید حرف‌هایی زده شود تا فشارهای داخلی کاسته شود و بتوان راحت‌تر وارد مذاکره شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که صبر کردن برای مذاکره در آینده را چقدر مفید می‌داند گفت: اگر بخواهیم صبر کنیم و نتیجه انتخابات آمریکا را ببینیم زمان را از دست خواهیم داد، ضمن این که احتمالا ترامپ موانع بیشتری می‌تراشد و ایران هم مشکلات بیشتری از نظر اقتصادی پیدا خواهد کرد.

سنایی با تایید شرایط ناخوشایند ایران برای مذاکره که از سوی مخالفین دولت به آن اشاره می‌شود گفت: متاسفانه ما در شرایط مناسبی برای مذاکره نیستیم، اما در شرایط به تاخیر انداختن مذاکرات هم نیستیم و امروز در مقطع حساسی هستیم که به نظر می‌رسد مسئولان باید تبعات تصمیم یا عدم تصمیم خود را بسنجند و بهترین انتخاب ممکن را بکنند. باید در نظر داشت بعضی وقت‌ها انعطاف برای به دست آوردن چیزهای بزرگ‌تر لازم است.

وی در انتها با اشاره به اختلافات اساسی ایران و آمریکا گفت: ایران و آمریکا در چهار دهه گذشته با هم اختلاف داشتند و ماهیت این مسئله تغییر نکرده و حالا هم مسئله هسته‌ای، موشک‌ها بالستیک و اسرائیل در کانون مناقشات قرار دارد و شاید بشود گفت تا وقتی تمام این‌ها در یک مجموعه حل نشود ما شاهد روابط با ثبات بین ایران و غرب نخواهیم بود و باید دید نظام چگونه درباره چنین مسئله‌ای تصمیم می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید