بعد از آنکه دو سال این طرح پیگیری شد و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال نیز تصویب شد، خبر رسید که کمیسیون قضایی طی سه جلسه که بررسی های کارشناسی را انجام داده است، به این طرح رای منفی داده است.

سلام نو - سرویس اجتماعی: بعد از به نتیجه نرسیدن تلاش ها از سوی نمایندگانی که پیگیرانه تلاش می کردند تا قانونی برای جلوگیری از  کودک همسری مصوب شود، طیبه سیاوشی اعلام کرده وی به نهادهای مدنی برای پیگیری این مطالبه دل بسته است.

به گزارش سلام نو، فرهنگ، سنت و مشکلات اقتصادی از عمده ترین مولفه های پدید آوردن طرح کودک همسری هستند. کودک همسری واقعیت تلخی است که بعضی آن را به مثابه نوعی از کودک آزاری می دانند. از آنجایی که بعضا به خاطر حمایت و حتی اجبار برخی خانواده ها این پدیده رخ می دهد، مقابله آن با دشواری بیشتری همراه است. شاید برای همین بود که نمایندگان به فکر آوردن بندی در قانون در این خصوص افتادند.

طرح کودک همسری از کجا کلید خورد؟

چندی پیش طیبه سیاوشی، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی در قالب "کودک همسری" در مجلس شورای اسلامی خبر داد. بر اساس این طرح قرار بود حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۶ سال افزایش ‌یابد. در این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش بینی شده بود و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع شده بود. این در حالی است که در حال حاضر حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال بوده و دختران زیر ۱۳ سال تنها با مجوز دادگاه امکان ازدواج دارند.

از همان ابتدای مطرح شدن این طرح، نمایندگان موافق جلوگیری از کودک همسری از عدم همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گلایه داشتند. سیاوشی گفته بود: این مرکز در تمام همایش‌هایی که درباره ازدواج زیر ۱۸ سال انجام می‌گیرد حضور می‌یابد تا بتواند جلوی افزایش سن ازدواج را بگیرد.» به گفته این نماینده مخالفین این طرح اعتقاد دارند که تعداد ازدواج ‌هایی که در سن کودکی اتفاق می ‌افتند کم است و همین مساله را پایه اصلی مخالفت خود با افزایش سن ازدواج می ‌دانند.

چرایی رد شدن طرح کودک همسری

بعد از آنکه دو سال این طرح پیگیری شد و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال نیز تصویب شد، خبر رسید که کمیسیون قضایی طی سه جلسه که بررسی های کارشناسی را انجام داده است، به این طرح رای منفی داده است. ایرادات فقهی و شرعی که به این طرح وارد شده را مهم ترین دلیل مخالفت کمیسیون قضایی می دانند. این در حالی است گفته می شد در این باره از آیت الله مکارم شیرازی استفتا گرفته شده و این مرجع تقلید ایرادی به طرح وارد ندانسته است. نکته عجیب و جالب توجه این بود که بسیاری از موانع موجود در رابطه با مصوب شدن این طرح مربوط به مخالفت برخی خانم ها در داخل و خارج از مجلس بوده است.

نهادهای مدنی مطالبه‌گری در راستای احقاق حقوق دختران را ادامه دهند

سیاوشی بعد از ناکامی موافقان این طرح برای مصوب شدن، نهادهای مدنی را برای پیگیری این مطالبه مثمر ثمر می داند. او گفته است: "متاسفانه تلاش ما در مجلس برای مقابله با کودک همسری به جایی نرسیده و گویا تلاش‌ های مُخرب بیش از تلاشِ ما به ثمر رسید. با این حال نهادهای مدنی نقش موثری در پیگیری این مطالبه دارند و ما نمایندگان نیز کنار آنها ایستاده‌ ایم." این  درخواست نماینده مجلس از مردم پس از اعلام ناامیدی در خصوص تصویب طرح ممانعت از کودک همسری مورد توجه گرفته است و باید در ماه های آتی و چه بسا سال های آتی بیشتر از پدیده ای به نام کودک همسری بشنویم.

فاطمه دانشور، عضور شورای شهر تهران در دور قبل و فعال اجتماعی نیز به نکته مهمی اشاره کرده است. او گفته است: باید همه تلاش خود را علاوه بر ادامه مطالبه‌ گری از دستگاه‌های مسئول، معطوف بالا بردن آگاهی جامعه کنیم. رد شدن طرح کودک‌ همسری در مجلس هم که چند روز پیش اتفاق افتاد باید در حافظه جامعه ثبت شود و خود جامعه باید راهکاری برای کنترل پیامدهای کودک همسری بیابد.

جدا از مسائل پزشکی که بارداری را در سن کم مضر می داند، بسیاری از کارشناسان معتقدند کودکان توانایی تحلیل و ارزیابی پدیده پیچیده ای مثل ازدواج را ندارند و اساسا کودک همسری با حقوق اساسی کودکان متعارض است. مشکل اینجاست بسیاری از کسانی که کودک همسری برایشان دغدغه نیست، طرح های این چنینی را در راستای گرفتن ژست های غربی می دانند بدون آنکه بدانند چه آسیب هایی متوجه این کودکان است.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید