از حدود یک ماه پیش تاکنون دوباره بحث مصرف ماینرها بر سر زبان ها افتاده است. بعد از رفع نسبی مشکل های قانونی حالا تعرفه‌ای که دولت برای این موضوع در نظر گرفته مورد بحث است. هرچند در حوزه قانونی بودن مشکلاتی وجود دارد و شفاف نبودن این قانون گلایه بسیاری را بین فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: به نظر می رسد بیت کوین هنوز برای اینکه جایگاهی برای خود در اقتصاد ایران دست و پا کند راه زیادی پیش رو دارد. حواشی پیرامون بیت کوین در ماه های اخیر در محافل اقتصادی داغ بوده است. در حال حاضر هم بحث تعرفه مشکل ساز شده است.

به گزارش سلام نو، مخالفت ها با ارز دیجیتال و بیت کوین در ابتدای امر مانند تمامی پدیده های جدیدی که سابقه مخالفت با آن وجود دارد زیاد بود با این حال رفته رفته پس از اینکه ارزهای دیجیتال به عنوان یک ارز رایج در جهان مورد معامله قرار گرفتند مسئولان تصمیم گرفتند تا انتخاب مناسب تری همچون چارچوب دادن به وضعیت بیت کوین را داشته باشند.

با این همه یکی از مشکلات مهم در مسیر استخراج بیت کوین که نه تنها در کشور ما بلکه در همه جای دنیا محل بحث است مصرف بالای برق است. در ابتدای امر میزان برق مصرفی این شبکه اقتصادی چندان قابل توجه نبود اما هر چه گذشت این رقم افزایش یافت. به همین دلیل است که بسیاری از کنشگران محیط زیست در سطح دنیا با ارز دیجیتال مخالف هستند.

سیستم بلاک چین که بیت کوین نیز بر مبنای آن ایجاد شده همچون بسیاری از مصادیق توسعه در جهان امروز به محیط زیست توجه آنچنانی ندارد. با این حال مزایای آن و نقش آن در توسعه باعث شده تا کشورهای پیشرفته بلاکچین را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.

برخی نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که مصرف انرژی بیت کوین تا چند سال آتی از کل انرژی مصرفی در دنیا بیشتر خواهد شد. در این بین برخی کارشناسان هم معتقدند ادامه استخراج ارزهای دیجیتالی به همین منوالی که در حال طی شدن است می تواند تا 13 یا 14 سال آینده دمای کره زمین را با افزایش دو درجه سانتی گرادی همراه کند.

از حدود یک ماه پیش تاکنون دوباره بحث مصرف ماینرها بر سر زبان ها افتاده است. بعد از رفع نسبی مشکل های قانونی حالا تعرفه‌ای که دولت برای این موضوع در نظر گرفته مورد بحث است. هرچند در حوزه قانونی بودن مشکلاتی وجود دارد و شفاف نبودن این قانون گلایه بسیاری را بین فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

کم نیستند کسانی که افزایش مصرف برق در کشور را بر گردن فعالان حوزه ارزهای دیجیتال می اندازند. استخراج کنندگان ارز مجازی آن را رد و ادعا کردند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند. این در حالی است که کسانی که ارزهای مجازی را استخراج می کنند این ادعا را رد کرده و می گویند از دستگاه های خود در ساعات اوج مصرف برق هیچ استفاده ای نمی کنند.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده که در روز سیزدهم مرداد ماه جاری توسط جهانگیری ابلاغ شد تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می گیرد. تعرفه ارز متقاضیان هم با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

با این وجود فعالان بازار ارز دیجیتال معتقدند دولت با این ابلاغیه اخیر خود کمر به از بین بردن بخش خصوصی بسته و نباید تعرفه برقی که برای آن ها در نظر گرفته می‌شود با برقی که برای صنعتی‌ها در نظر گرفته می شود، تفاوت داشته باشد.

انجمن بلاکچین مخالفت خود را اعلام کرده و اتاق بازرگانی هم مکانیزم بورس انرژی را برای حل این مشکل مناسب دیده است. با این حال نظر دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن گفته می شود توان کشور در تأمین برق محدود است و از آنجایی که افزایش مصرف برق به خاطر استخراج رمزارزها غیرقابل کتمان است اختصاص تعرفه‌های ارزان برق برای رمزارزها می تواند حقوق سایر صنایع را زیر سوال ببرد. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده بیت کوین بالاخره به یک چارچوب معقول و قابل اتکا می رسد یا خیر؟

.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید